Show simple item record

dc.contributor.advisorAda, Sefer
dc.contributor.authorAkyüz, Suzan
dc.date.accessioned2020-12-29T07:26:20Z
dc.date.available2020-12-29T07:26:20Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344452
dc.description.abstractMerkezi Yönetim modeline sahip Türk Eğitim Sistemi ve Yerel Yönetim modeline sahipİngiliz Eğitim Sistem içerisinde yönetici yetiştirme, atama ve politika uygulama farklılık vebenzerlikleri araştırılmış ve ortaya konulan sonuçlarla araştırmacılara öneriler geliştirilmesiamaçlanmıştır.Eğitim yöneticilerinin atamalarında adayların eğitim yöneticiliği alanında bir eğitimsertifikasına sahip olma gerekliliği Türk Eğitim Sisteminde herzaman yer almasına rağmenmeslek öncesi eğitim giderek daha önemli bir duruma gelmiştir.Mevcut uygulanan sistemlerdebirtakım yenilikler oluşturulmasıyla beraber yöneticilikte uzmanlaşma konusunda birtakımeksiklikler görülmektedir.Yöneticilerin nitelik ve nicelik yönünden yeterliliklerinebakılmaksızın , yöneticiler sınav yolu ile atanmaktadır.Eğitim yöneticilerinin atamalarındaöğretmenlik deneyimleri önemli bir yer teşkil etmektedir.Özel bir yönetici hazırlama programıbulunmamakla birlikte verilen hizmet içi eğitimlerle bu eksiklik giderilmeye çalışılmaktadır.Aynı zamanda Milli Eğitim Bakanlığının Eğitim Yöneticisi Atama Yönetmeliğiyle beraberyöneticilik yeterlilikleri ve atama kriterleri yeniden gözden geçirilmektedir.İngiliz Eğitim sistemi içerisinde eğitim yöneticilerinin yetiştirilme ve atama süreciincelendiğinde daha modern bir sistem uygulaması görülmektedir.Neredeyse her okul müdürüeğitim yönetimi veya yönetim alanında bir master hatta doktora derecesine sahiptir.Aynızamanda ülke genelinde belirlenen standartlara uygun yönetici atamalarının yapılabilmesi içinulusal yöneticilik hazırlık programları uygulanmaktadır.Eğitim yöneticiliği ayrı bir uzmanlıkalanı olarak görülmektedir.Bu sebeple meslekte sürekli gelişime önemverilmektedir.Adayların atamalarının yapılması aşamasında eğitim ve mesleki deneyimlerisınav ve görüşmelerle değerlendirilerek en uygun aday seçilmektedir. Her okul kendi yöneticipersonelini seçmektedir.Bu araştırmanın sonucunda İngiliz Eğitim Sistemi uygulamalarının Türk Eğitim Sistemineuyarlamaları üzerindeki araştırmalara kaynak oluşturacağı düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Eğitim Sistemi, Okul müdürü, Atama.
dc.description.abstractThis research aims to put forward the politics and applicants of training and appointingeducational administrators within their similarities and differences in Turkish and Englisheducational systems.Also it aims to develop propositions for the following researches on thesame topic.In Tukish educational system ,although it is just an asset on educational administrator?sappointmnet to have a degree or a specilization certificate on educational administration, it isgetting more important to have these degrees as part ofvtheir pre-service training.Althoughpresent applications contains new improvements, it is still lack of expertness in terms ofadministration.Without taking quality and quantity in to consideration, there is an examinationsystem for the head teacher candidates.Teaching experience is seen as the most outstandingcriteria in the appointment of administrators.It is clear that no special preparation programs forhead teachers exist, but only the job is supported by several in-service programs.Meanwhile,inthe appointment transfer and evaluation of educational administrators related to the?Regulation About the Appointment and the Transfer of Educational Adminstrators ofInstitutions of Ministry of Education?, service necessities, suitabilities, career and personalregistrations are taken into consideration.As we look through the applications and the politics of training and appointingeducational administratiors in England, it becomes obvious that more modern and developedsystems applied.Also, almost every school head teacher has either a master?s or PhD degreeon educational administration.At the same time, In the educational system of England there isa national preparation programs for administrators in order to appoint new head teachers in thesame standarts all over the country. Educational administrations is regarded as aprofession.Therefore, permanently training is very crucial in training of administrators.In theappointment of candidates their previous administrative and trainee experiences are respectedand interview and written exams are used to choose the most appropriate head teacher.Also,every school are able to choose own head teacher.As a result of the research; it is expected that this research would source otherresearches on applying the practices of English educational system into Turkish educationalsystem.Keyword: Education System, Headteacher, Appointment.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürk ve İngiliz örgün eğitim sistemlerinde eğitim yöneticilerinin yetiştirilme,atama ve politika uygulamalarının karşılaştırılması
dc.title.alternativeThe comparison of educational administrators training, appointment policies and applications in the English and Turkish formal education system
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmEducation system
dc.identifier.yokid9004145
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid241890
dc.description.pages164
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess