Show simple item record

dc.contributor.advisorYahyagil, Mehmet
dc.contributor.authorAykut, Serap
dc.date.accessioned2020-12-29T07:26:08Z
dc.date.available2020-12-29T07:26:08Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344410
dc.description.abstractEğitimde verimliliği ve etkinliği arttırmak için eğitim çalışanların eğitimçalışanlarının ilgi ve isteklerini bilmek, tepkilerini ölçmek ve kurum içindekipozisyonlarını değerlendirmek gerekir. Bu çalışma eğitim iş görenlerinin örgütleuyumu, adaleti algılayışları ve iş tatminleri ile örgütsel bağlılıklarını anlamak ve bukavramlar arasındaki ilişkiyi tespit etmek için yapılmıştır.Araştırma resmî ve özel okullarda görev yapan öğretmen ve yöneticilerikapsamaktadır. 2006?2007 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Pendik ilçesinde bulunan45 ilköğretim okulunda 851 çalışana ulaşılmış toplanan soru formalarından 721 tanesideğerlendirmeye uygun görülmüştür.Veri toplama aracı olarak, sosyo demografik özellikleri ölçen kişisel bilgiformu; örgütsel bağlılığın boyutlarını ortaya koyan Allen-Meyer ölçeği; Moorman'ıngeliştirdiği örgütsel adalet ölçeği; Cable ve Judge tarafından geliştirilen bireyorganizasyonuyumu ölçeği ve iş tatminini ölçen Chartman ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın veri analizleri SPSS istatistik programı (Versiyon: 15.0)kullanılarak, Pearson korelâsyon Analiz yöntemi, regresyon analizi, Bağımsız t-test veANOVA analizi yöntemleriyle test edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular mevcut teorik bilgi birikimiyleörtüşmüş ve özellikle birey-organizasyon uyumu ile örgütsel adalet algılamasının büyükönemini ortaya çıkarmıştır. Çalışmada tüm kavramlar ve kavramsal boyutlar yaniörgütsel adalet (dağıtım ve uygulama adaleti) ve birey-organizasyon uyumu ile iştatmini ve örgütsel bağlılık (duygusal, sürekli, normatif) arasında ilişki olduğu özelliklede eğitim kurumlarındaki tüm karar verme süreçlerinde ve uygulamalarda çalışanlaraçısından ?hakkaniyet? duygusunun yadsınamaz önemi anlaşılmıştır. Çalışmanın pratikaçıdan bir bulgusu da eğitim kurumlarında çalıştırılacak öğretmenlerin bireyseldeğerleri ile kurumsal değer sistemi (örgüt kültürü) uyumuna yöneticilerin önemvermesi ve tüm iş uygulamalarında, çalışanlar arasında adalet duygusunun oluşmasınayol açacak bir davranış tarzının benimsenmesi olmuştur
dc.description.abstractIt is essential to know the interests, and desires of those who are working in theeducation sector for the improvement of both effectiveness and efficiency ofeducational system through the evaluation of teacher?s? job positions and job tasks. Thisstudy aims at understanding the nature of mutual relationships between the concepts oforganizational justice, person-organization fit, job satisfaction, and organizationalcommitment regarding the teachers who are working in education industry.The study covers both the teachers and managers of both governmental and privatelyowned educational institutions. The measurement instruments were distributed to all ofthe teachers, and 721 of 851 responded promptly from 45 institutions at Pendikprovince of İstanbul.Four different measurement devices were employed (organizationalcommittment questionnaire developed by Allan-Meyer; organizational justicequetionnaire developed by Moorman; general level job satisfaction questionnairedeveloped by Chatman, and person-organization fit questionnaire developed by Cablenad Judge) to collect data from the respondents.Data analysis procedures were made by SPSS (Version: 15.0) by means ofrunning different statistical methods and techniques such as Pearson correlation,independent t-tests, ANOVA and regression analyses.The findings of the study which were in line with the existing theoretical bodyof knowledge, and were indicated the importance of organizational justice, the degree offit between personal and organizational values. All of the concepts were correlated witheach other which indicated the functional importance of the perception of ?fairness?regarding implementation of business decisions and procedures. The practical side ofthe study is two folds one of which is about the employment of educational workers isof importance in relation to the fit between person and organization (organizationalculture), and second is about the managers regarding creation of a notion of fairness inthe application of business processes.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖrgütsel adalet,birey-örgüt uyumu ile çalışanların işle ilgili tutumları
dc.title.alternativeOrganizational justice, person-in group unison and workpeoplebiz related attitudes
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmJustice
dc.identifier.yokid9008070
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid209011
dc.description.pages132
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess