Show simple item record

dc.contributor.advisorSaçan, Adil Serdar
dc.contributor.authorUçak, Tülay
dc.date.accessioned2020-12-29T07:25:36Z
dc.date.available2020-12-29T07:25:36Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344301
dc.description.abstractBu araştırmada, 1982 Anayasasında belirtilen Cumhuriyetin Temel Niteliklerinin gerektirdiği özelliklerin Türk Milli Eğitim Sisteminin orta öğretim düzeyinde öğrencilere kazandırılıp kazandırılmadığının saptanması amaçlanmıştır. Çalışma, İstanbul İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı faaliyet gösteren, klasik eğitim veren, devlet, özel ve imam hatip liselerinde okuyan son sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma ilişkisel tarama modellerinden ?karşılaştırma? türünde, betimsel nitelikte bir çalışmadır. Çalışmada Sn. Kemalettin Parlak tarafından geliştirilen ?Eğitim Değerleri Ölçeği? kullanılmıştır (Parlak, 2000). Değerlendirmeler, Eğitim Değerleri Ölçeğine ait 5 alt boyut olarak tespit edilen Ulusçuluk, Devletçilik ve Halkçılık, Laiklik, Cumhuriyetçilik ve Demokratiklik kapsamında yapılmıştır.Araştırmada; Principal Component Analysis, Varimax with Kaiser Normalization tekniği, parametrik bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analiz (ANOVA) ile post-hoc LSD testi ve Pearson Çarpım Moment Korelâsyon Analizi uygulanmıştır. Analizler sırasında manidarlık değeri 0,05 seçilmiştir.Ortalama puanları takip ettiğimizde , orta öğretim kurumları Cumhuriyetin Temel Niteliklerini kazandırmada genel olarak başarılı olmakla birlikte, Laiklik ve Demokratiklik değerlerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Genel olarak, okul türleri, sosyo-ekonomik düzey ve cinsiyet açısından da farklılaşmalar mevcuttur. Bulgular, özel liselerin, Devletçilik ve Halkçılık, Ulusçuluk, Cumhuriyetçilik boyutlarını öğrencilere devlet liseleri ve imam-hatip liselerinden daha az kazandırabildiklerini göstermektedir. Devlet liselerinin Demokratiklik boyutunu diğer iki okula oranla öğrencilerine daha fazla verebildiğini söylemek mümkündür. Ortalama puanlara genel olarak baktığımızda ekonomik düzey düştükçe, öğrencilerin Demokratiklik boyutuna verdikleri puanlar da düşmektedir. Değerlendirmede, İmam-hatip lisesi öğrencilerinin diğer iki okula göre Laiklik boyutuna daha düşük puan verdikleri görülmüştür. Sosyo- ekonomik düzey ele alındığında ailenin geliri arttıkça Laiklik boyutuna verilen puanların da arttığını söyleyebiliriz.Anahtar Kelimeler : Millilik, Eğitim, Öğretim, Cumhuriyetin Temel Nitelikleri
dc.description.abstractThe purpose of this research is to put forward whether the characteristics of the essential features of the Republic are achieved in the Secondary Education level of the Turkish National Education System. The research was conducted on the senior students of the State, Private and Vocational Religious High Schools bound by Istanbul Province National Education Directorate. This is a descriptive research based on comparison scanning model of the relational scanning model. In the research, `Educational Values Scale? which was improved by Kemalettin Parlak ( Parlak, 2000 ) was used. Evaluation was based on being Democratic, Nationalism, Statism and Populism, Secularism and Republicanism, the 5 sub-dimensions determined according to the `Educational Values Scale?.In the research, Principal Component Analysis, Varimax with Kaiser Normalization technique, parametric independent group t-test and single-sided variance analysis ( ANOVA), post-hoc LSD test and Pearson Multiplication Momentum Correlation analysis were used, and expressiveness levels were tested in the 0,5 level.When we analyse the average points, secondary schools are generally successful in bringing in the characteristics of the essential features of the Republic, however, Secularism and being Democratic need to be improved. Generally, there is also differentiation between school types, socio-economic status and gender. Findings show that private schools could achieve to bring in the characteristics of Statism and Populism, Nationalism, and Republicanism less than the Vocational Religious High Schools and the State High Schools. It seems possible to argue that State High Schools could achieve to bring in the characteristics of being Democratic more than the other two types of schools. When we evaluate the average points generally, the more economical status goes down the less importance is given to being Democratic. In the evaluation, it is seen that students of the Vocational Religious High Schools give low marks to the values of Secularism. When we consider the socio-economical status , the more economical status goes up, the higher points are seen in the evaluation of Secularism.Key Words: Nationalism, Education, Teaching, the Essential Features of the Republicen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMilli Eğitim sisteminin millilik boyutunun sorgulanması (İstanbul ili örneği)
dc.title.alternativeInquiry into the nationalism of national education system
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid301451
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid220439
dc.description.pages187
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess