Show simple item record

dc.contributor.advisorÇelen, Hacer Nermin
dc.contributor.authorÖzdemir, Ali
dc.date.accessioned2020-12-29T07:25:28Z
dc.date.available2020-12-29T07:25:28Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344271
dc.description.abstractHiç şüphe yok ki bir ülkenin gelişmişlik düzeyinde en büyük pay o ülkenin iyi eğitilmiş gençlerine aittir. Bu gençler içinde de üstün yetenekli olanların yeri yadsınamaz. Gelişme sürecini tamamlamış ülkelere bakıldığında, üstün yetenekli bireylerden maksimum faydayı elde etmek için her türlü tedbiri aldıkları gözlemlenmektedir. Buna karşın gelişmekte olan ülkeler ise her türlü kaynaklar ı gibi, beyin kaynaklarını da gerektiği gibi kullanmak şöyle dursun, çoğu zaman toplum için ciddi bir problem ya da tehlikeye dönüştürmektedirler. Çünkü, üstün beyin gücü eğitildiğinde topluma ne denli faydalı ise, uygun biçimde eğitilmedikleri takdirde de topluma olan zararları o denli büyük olur.Bununla birlikte yapılan son araştırmalar üstün beyin gücünü akademik olarak eğitmenin onlardan maksimum faydayı elde etmek için yeterli olmadığına işaret etmektedir. Aynı çalışmalar sosyal hayatta ya da iş hayatında başarılı ve mutlu olabilmek için bilişsel zekanın yanında `Duygusal Zeka`'ya da sahip olunması gerektiğini ortaya koymuşlardır.İşte biz bu çalışmamızda üstün yetenekli öğrencilerin duygusal zeka düzeylerini ve sosyal ilişkilerde kendilerini nasıl değerlendirdiklerini belirlemeye çalıştık. Araştırmamızın birinci bölümünde konuyla ilgili alan yazını incelenerek, geniş bir yelpaze de teorik bilgilere yer verilerek, konuyla ilgili daha önce yapılan çalışmalara değinilmiştir.İkinci bölümde metodolojiden ve araştırmanın evren ve örnekleminden bahsedilmiştir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılarak mevcut durum betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırma alan yazınında üstün yetenekli olarak ifade edilen 125 fen lisesi öğrencisi üzerinde yapılmış, erişilmek istenen bilgiler iki farklı ölçekle toplanmıştır. Toplanan veriler uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilerek p<.05 anlamlık düzeyine sahip olan sonuçlar değerlendirilmiştir.Üçüncü bölümde ise bulgulara yer verilmiştir. Üstün yetenekli öğrencilerin IQ'ları ile duygusal zekaları arasında pozitif bir ilişki olmadığı, duygusal zeka düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı fakat duygusal zekanın bazı alt boyutlarında farklılık gözlemlendiği, üstün yetenekli bireylerin sosyal ilişkilerinde daha çok negatif duygularının etkisinde davrandıkları erişilen bulgular arasındadır.Son bölümde ise elde edilen bulgulardan yola çıkarak, yapılması gerekenler konusunda önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThere is no doubt that the biggest portion of a country's development level belongs to that country's educated youth. Among these educated youth, the place of gifted adolescents can not be denied. When the countries that completed their development process are investigated, it is observed that they take measures in order to get maximum benefit from the gifted. On the contrary, developing countries in addition not to use their brain sources efficiently as all type of their sources, usually transform them into serious problems or danger. Although these brains with high ability are beneficiary for society, these brains may harm society if they are not educated appropriately.In addition, recent researches show that educating high brain power academically is not enough to get maximum benefits from them. The same researches say that in order to be successful and happy in social and work life, people need to have not only cognitive intelligence but also emotional intelligence.In our research, we have tried to define the levels of emotional intelligence of gifted students and how they evaluate themselves in social relationships. In the first part of our research, literature review has been made, theoretical knowledge has been included widely and past researches over this subject have been mentioned.In the second part, methodology and universe and illustrations of research have been mentioned. In the research, present situation has been tried to be described by using method of scrutiny. This research was made on 125 students from science school who are defined gifted ones as. The desired data has been collected by two difrent criteria. The data collected has been analyzed by using appropriate statistical methods and results which has p< .05 meaningfulness level have been evaluated.In the third part, findings were discussed. These findings are that there is no positive relationship between IQ of have been gifted and their emotional intelligence,emotional intelligence level do not differentiate according to gender but some differences are observed in some sub dimensions of emotional intelligence, people with high ability behave with the effect of their negative emotions in their social relationships.In the last part, there are some suggestions about things to do in the light of these findings.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜstün yetenekli öğrencilerin duygusal zeka düzeylerinin incelenmesi
dc.title.alternativeStudy of emotional intelligence level of gifted students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10022855
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid350936
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess