dc.contributor.advisor | Saçan, Adil Serdar | |
dc.contributor.author | Eleser, Gürcan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:25:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:25:01Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344184 | |
dc.description.abstract | İlköğretim okulları birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları disiplin problemlerini ve bunlarla baş etme yollarını saptamak amacıyla yapılan araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Anket çalışması ile ilköğretim birinci kademedeki öğretmenlerin sınıf disiplinine ilişkin görüşleri, karşılaştıkları disiplin problemleri ve bunlarla baş etme yolları belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin sınıf disiplinine ilişkin görüşlerinin ve bunlarla baş etme yollarının cinsiyet, eğitim süresi, bitirilen okul ve sınıftaki öğrenci sayısına göre farklılaşma durumu faktör bazında incelenmiştir. Anket soruları tesadüfî olarak belirlenen farklı ilköğretim okullarında görev yapan 256 öğretmene uygulanmıştır. Anket, öğretmenlerin demografik özellikleri ile sınıf mevcutlarının ölçüldüğü sorular ile öğretmenlerin sınıf disiplininle baş etme yollarını ölçen sorulardan oluşmaktadır. Değerlendirme sorularında beşli likert ölçeği kullanılmıştır. Katılımcılardan sınıf disiplinine ilişkin görüşlerini her bir maddeyi (1) Tamamen Katılıyorum, (2) Katılıyorum, (3) Kararsızım, (4) Katılmıyorum, (5) Hiç Katılmıyorum, Sınıf disiplininde karşılaştıkları sorunlar ve bunlarla baş etme yollarına yönelik görüşlerini her bir maddeyi (1) Çok Fazla, (2) Fazla, (3) Orta, (4) Az, (5) Çok Az seçeneklerinden birini kullanarak değerlendirmeleri istenmiştir.Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen bilgilerin çözümlenmesi SPSS 15 paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir. Anketin güvenilirliğinin test edilmesinde Alfa Katsayısından (Coranbach Alfa) yararlanılmıştır. Yapılan analizlerde 256 katılımcıdan elde edilen veriler kullanılmıştır. Ayrıca soruların, alfa katsayısına ne derecede ve ne yönde etkide bulunduklarını saptayabilmek için; ?Değişken Silindiği Taktirde Ölçeğin Alfa Katsayısı? (Alpha if Item Deleted) değerleri her iki ölçek için ayrı ayrı hesaplanmıştır. Söz konusu değerler, herhangi bir değişken silindiği taktirde, geri kalan değişkenlerin iç tutarlılıklarını göstermektedir. Bu kapsamda öğretmenlerin sınıf disiplininle baş etme yolları ölçeğinin güvenilirlik katsayısının ? = 0,513 olduğu gözlenmektedir.Öğretmenlerin disiplin anlayışlarının sınıf disiplinine etkisine erkek öğretmenlerin bayanlara oranla daha fazla katıldıkları, ailenin ve sınıf mevcudunun sınıf disiplinine etkisi konusunda ise tam tersi bir durumun söz konusu olduğu görülmüştür.Öğretmenlerin, öğrencilerin sosyo-ekonomik durumlarının sınıf disiplinine etkisine eğitim fakültesi mezunu öğretmenlerin açık öğretim fakültesi ve eğitim enstitüsü mezunu öğretmenlere oranla daha fazla katıldıkları görülmüştür.Öğretmenlerin, öğrencilerin sosyo-ekonomik durumlarının sınıf disiplinine etkisi, öğretmenlerin disiplin anlayışlarının sınıf disiplinine etkisi ve öğretmenlerin tavizsiz tutumlarının sınıf disiplinine etkisine ilişkin görüşlere öğretmenlerin katılım oranının yaşlarına bağlı olarak azaldığı sonucuna varılmıştır.Eğitim enstitüsü mezunu öğretmenlerin ?Uyarı ve Ceza Kullanımı? ve ?Disiplin Kurallarını Öğretme? uygulamalarına diğer okullardan mezun öğretmenlere göre daha az başvurdukları sonucuna varılmıştır.Öğretmenlerin disiplin sorunun nedenlerine ilişkin görüşlerinde ?Öğretmenlerin Davranışlarının Tutarsız Olması? temel sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Öğretmenlerin öğrencilerin cinsiyetinin sınıf disiplinine etkilerine ilişkin görüşleri incelendiğinde, öğretmenlerin % 29'u cinsiyetin disipline etkisinin olduğunu, % 63'ü etkisinin olmadığını düşünmektedirler.Sınıf disiplini bozan davranışların nedenlerine ilişkin görüşlerde, ?Öğrenci? temel neden olarak karşımıza çıkmaktadır. Öğretmenlerin ceza verdikleri öğrenciye aynı hatayı tekrar yaptığında izleyecekleri tavırları incelendiğinde ise, öğretmenlerin büyük bir bölümünün ?Öğrenci? ve ?Ailesi? ile görüşecekleri anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin sınıfta disiplini mimikle bozan öğrencilere ilk yaklaşımları incelenmiştir. Buna göre öğretmenlerin % 64'ü sözsüz uyarı, % 28'i sözlü uyarıyı kullanmaktadır.Sınıf disiplini bozan öğrencilerin davranışlarını düzeltmek için öğretmenlerin büyük bir bölümünün ?Öğrenci? ile görüşeceklerini ifade etmektedirler. Bunu ?Veliler? ve ?Rehber Öğretmen? takip etmektedir. Öğretmenleri ceza verirken öncelikle davranışın ?Sürekliliğine? dikkat etmekte, bunun yanında ?Davranışın Şiddeti?, ?Sıklığı? ve ?Oluştuğu Şartlara? ikincil derecede dikkat edilmektedir. ?Öğrencinin Gelişim Özellikleri? en az dikkat edilen konu olarak karşımıza çıkmaktadır.Anahtar Kelimeler: Disiplin, Sınıf Disiplini, Problem Davranış. | |
dc.description.abstract | Scanning method is used in the research which was made in order to determine the discipline difficulties of form teachers who are teaching in the first grade of primary schools and their solutions. By making a survey; the opinions of the form teachers related to the classroom disciplinary, the discipline problems they face and the ways of overcoming these problems are tried to be determined. Besides, the case of differentiation of form teachers? opinions about classroom disciplinary and their solutions according to the sex, education period, the school graduated and the number of the students in classroom is examined as a factor. The survey questions are applied by coincidence to 256 teachers who are teaching in different schools. The questionnaire is consisting of questions which test the demographic features of teachers, ways of overcoming the classroom disciplinary problems and the student numbers in the classrooms. In the evaluation questions five canon scale is used. Participants are demanded to evaluate the each item by using one of the choices; (1) Exactly (2) I agree (3) Uncertain (4) I disagree (5) Never about their opinions related to the classroom disciplinary and; (1) too much (2) much (3) normal (4) Little (5) Very little about the classroom disciplinary difficulties they face and their solutions.Analyzing the information acquired with the data collection devices is performed by using SPSS 15 package program in the computer environment. The Alfa coefficient (Coranbach Alfa) is utilized in reliability test. In the analyses held the data acquired from the participants is used. Furthermore, in order to determine how and how much do the questions affect the Alfa coefficient, Alpha if Item Deleted values are calculated separately for both scales. Values in question display the internal consistency of the variables left if any of the variables is deleted. In this regard the consistency coefficient of the scale of form teachers? coping with the disciplinary problems is observed as ? = 0,513.When most of the male form teachers share the idea of the influence of form teachers? apprehension to the classroom disciplinary, female form teachers share the idea of family and the number of students affect the classroom disciplinary.The education faculty graduate teachers agree with the idea of the effect socioeconomic features of the students to the classroom disciplinary more than the education institute and correspondence school graduate teachers.It is decided that the younger teachers agree more with the opinions related to ?the effect of students? socioeconomic features, teachers? discipline apprehension and teachers? attitude without concession? to the classroom disciplinary.It is observed that education institute graduate teachers apply the ?Warning and penalty usage? and ?Teaching the discipline rules? applications less than the other school graduate teachers.We see that the inconsistency of the teacher behaviors is the basic problem when we talk about the opinions of the teachers related to the reasons of discipline problems.When we examine the opinions of the teachers about the effect of sex to the classroom disciplinary 29 percent of the teachers think that sexuality affects the classroom disciplinary, whereas 69 percent think sexuality does not affect the classroom disciplinary.When we look at the opinions about the reasons that spoils the classroom disciplinary student emerge as the basic cause. When we examine the attitudes of the teachers when the fined student makes the same mistake we see that most of the teachers will meet the students and their families. The approaches of the students against the students who spoil the discipline with mimes are examined. Accordingly 64 percent of the teachers use speechless, 28 percent use oral warning.To correct the behavios of the students who spoil the classroom disciplinary, most of the teachers mention that thay will meet the students. Parents and the guidance councilor teacher chase this. While the teachers fine the students, thay pay prior attention to the permanency of the behavior, besides, the intensity of the behavior, freqency and the circumstances the behavior is formed secondary importance students evolution features are paid the least attention.Key Words: Discipline, classroom discipline, problematic behavior. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları disiplin problemleri ve bunlarla başetme yolları | |
dc.title.alternative | The discipline problems that the primary school teachers encounter and the ways to cope with them | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Discipline | |
dc.subject.ytm | Problem behavior | |
dc.identifier.yokid | 305547 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 220440 | |
dc.description.pages | 164 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |