Türk ortaöğretim sisteminde Galatasaray Lisesi (Mekteb-i Sultani): Yeri ve tarihsel gelişimi
dc.contributor.advisor | Çağlar, Adil | |
dc.contributor.author | Semiz, Aylin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:24:52Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:24:52Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/344151 | |
dc.description.abstract | 1869 yılında Osmanlı Devleti gelecek senelerin de temelini oluşturacak bir eğitim sistemi planlamasını hedefleyerek ?Maarifi Umumiye Nizamnamesi?ni yayımlamıştır. Bu nizamname Osmanlı Devleti eğitim sisteminde bir dönüm noktası niteliğinde olmasının yanı sıra Türk Eğitim Sistemi'nin de temellerini oluşturmaktadır. Bu dönemde karşımıza ilk Sultanilerden olan Galatasaray Lisesi çıkmaktadır. Bu kurum Müslüman ve gayri Müslim cemaati birleştirerek, Osmanlıcılık fikriyle batı tarzında düşünen aydın insanları yetiştirmeyi hedefleyen ve yetiştirdiği mezunların da devletin yüksek kademelerinde görev alarak Osmanlı Devletinin gelişmesini amaçlayan bir misyona sahipti.Osmanlı Devleti, yenilenme çalışmaları sırasında, eğitim alanında da düzenlemeler düşünmekteydi. Yenilikçi eğitim düzenlemeleriyle Osmanlı prensiplerini bir arada harmanlayacak olan Galatasaray Lisesi 1.Eylül.1868'de Fransız eğitimcilerinin de ön ayak olması ile kurulmuştur.Galatasaray Lisesi'nin eğitim ve öğretim kalitesi, okulun bulunduğu çevreden de çok etkilenmiştir. Pera bölgesinde o dönemlerde yaşayan gayrimüslim kesim nedeniyle bu bölge batılı bir çizgiye sahip olmuştur.Galatasaray Lisesi kurulduğu günden günümüze kadar gerek kurum kültürü gerekse de diğer ilkelerine bağlı kalmayı ve eğitim kalitesini daima ileriye götürmeyi başarmıştır. Okulun öne çıkan müdürleri, Türk Eğitim ve Edebiyat tarihinde de öne çıkmış olan seçkin kişiler olmuştur. Kurum eğitim prensibi olarak, ülkenin geleceğine etki edecek nitelikte insan yetiştirmeyi amaçlamış ve çeşitli dallarda bu amacına ulaşmıştır. Günümüzde de Galatasaray Lisesi, değişmeyen ekolu ile eğitim ve öğretim hayatına devam etmektedir.Anahtar Kelimeler: Galatasaray Lisesi, Ortaöğretim, Yabancı Dil, Osmanlı'da Eğitim | |
dc.description.abstract | Ottoman Nation has published the ?Ordinance of General Education? (Maarifi Umumiye Nizamnamesi) on the year of 1869, with the purpose of an education planning system that may establish the foundations of also the years ahead. The said ordinance has also established the core foundations of Turkish Educational System, as well as forming a milestone for the educational system of Ottoman Nation. We notice Galatasaray High School, which is one of the initial Sultaniya schools founded during this period. Gathering the Muslim and non-Muslim communities all along, this institution has assumed the purpose to raise enlightened individuals who contemplate in a European fashion combined with the idea of Ottomanism; and has borne a mission adressing the development of Ottoman Nation through the assignment of the raised graduates in the prominent positions of the Nation.During the reorganization period, Ottoman Nation has been planning for specific rearrangements also within the education field. The Galatasaray High School has been founded on the date of September 1, 1868 by French educators taking the initiative, with a purpose to blend the Ottoman principals together with the innovative educational arrangements.The educational and instructional quality of the Galatasaray High School, has deeply been affected by the environment it has been located in. That region has adopted such a European line due to the non-Muslim community that inhabited in the region of Pera during that period.The Galatasaray High School have succeeded in staying adhered to the institutional culture as well as the other principles and making advances on its own educational quality. The prominent principals of the School have always been among the elite figures who also stands out within Turkish Educational and Literature history. The institution has aimed to raise the figures with the quality to guide the future of the country as an educational principle, and have eventually achieved those aims on various branches. Currently the Galatasaray High School continues to conduct the education and instruction processes through its everlasting vision.Key words: Galatarasay High School, Secondary Education, Foreign Language, Education in Ottoman Times | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Tarih | tr_TR |
dc.subject | History | en_US |
dc.title | Türk ortaöğretim sisteminde Galatasaray Lisesi (Mekteb-i Sultani): Yeri ve tarihsel gelişimi | |
dc.title.alternative | The importance and historical timeline of Galatasaray High School (Mekteb-i Sultani) in Turkish secondary education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 306729 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 220530 | |
dc.description.pages | 166 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |