İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin anne baba tutumları ile kararsızlık düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Ekşi, Halil | |
dc.contributor.author | Yilmaz, Aytekin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:21:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:21:41Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/343495 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin ? anne baba tutum algıları ile kararsızlık düzeyleri arasındaki ilişki?nin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini; İstanbul Anadolu Yakasında bulunan İlköğretim okullarında okuyan sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Tuzla, Pendik Maltepe ilçesindeki 2008-2009 eğitim- öğretim yılında öğrenim gören toplam 300 öğrenci evrenin örneklemini oluşturacaktır.Araştırma ile ilgili veriler Kuzgun ve Eldeleklioğlu (2005) Anne Baba Tutum Ölçeği ve Bacanlı (2000) Kararsızlık Ölçeğiyle toplanmıştır. Ayrıca öğrencilerle ilgili demografik özelliklerin incelenmesi amacıyla kişisel bilgi formu verilmiştir.Ölçekten elde edilen veriler kodlanarak bilgisayar ortamında SPSS (The Statistical Packet For Social Sciences) paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Ölçeğin birinci bölümüyle ilgili verilere ilişkin frekans ve yüzde dağılımı alınmış, öğrencilerin tutumlarının belirlenmesine yönelik olarak aritmetik ortalama ve standart sapma, gruplar arası farklılığı ortaya koyabilmek için ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için ?t? testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Görüşler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı ? = 0.05 manidarlık düzeyinde test edilmiştir. Ölçekler arasındaki ilişkiler ise pearson korelasyon yöntemiyle sınanmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır;1. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre anne ve babalarını daha demokratik tutum sergiledikleri yönünde algılamaktadırlar. Erkek öğrenciler ise kız öğrenciler göre anne ve babalarını daha koruyucu ve otoriter olarak algılamaktadırlar.2. Öğrenciler lise mezunu olan annelerini okuryazar olmayan annelere göre daha demokratik davrandığını yönünde algılamaktadırlar. İlköğretim grubu anneler de okuryazar olanlara göre daha demokratik davranmaktadır. Koruyucu tutum otoriter tutum alt boyutları açısından ise anlamlı sonuçlar görülmemektedir.3. Babaları üniversite mezunu olanlar öğrenciler babalarını ,ilköğretim mezunu olanlara göre daha demokratik davrandığı şeklinde algılamaktadır. Koruyucu tutum ve otoriter tutumda anlamlı farklılık bulunmamaktadır.4. Ailenin gelir durumu seviyesi yükseldikçe demokratik tutum puanının arttığını, yani öğrencilerin ailesini daha demokratik algıladıkları görülmektedir.Koruyucu tutum otoriter tutum alt boyutları açısından ise anlamlı sonuçlar görülmemektedir.5. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre araştırıcı kararsızlık yönünden daha yüksek puan almışlardır.Kararsızlık alt boyutları açısından ise anlamlı sonuçlar görülmemektedir.6. Baba eğitim seviyesi yükseldikçe çocuklardaki araştırıcı kararsızlık puanının azaldığını yani daha az araştırıcı kararsızlık yaşadığını göstermektedir. Aceleci kararsızlıkta gruplar arasında fark yoktur. Kararsızlık alt boyutları açısından ise anlamlı sonuçlar görülmemektedir.7. Demokratik tutum sergileyen anne ve babaların çocukları daha az kararsızlık çekerken, koruyucu tutum ve otoriter tutumda ise kararsızlık davranışının da arttığı görülmektedir.Anahtar Sözcükler: Tutum, karar verme | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to analyze the relationship between primary school 8th grader students? level of indecisiveness and their perception of parental attitude.The universe of this study consists of primary school 8th grader students of Istanbul, who reside in Anatolian part of the city. Totally 300 students of 2008-2009 Academic year in Tuzla, Pendik and Maltepe districts form the experimental group.The data of the study have been collected through Kuzgun and Eldekcioğlu(2005) ?Parental Attitude Scale? and Bacanlı(2000) ?Indecisiveness Scale?. Furthermore the students have been given personal information forms in order to analyze demographic features(characteristics) of the students.Data from the scales were coded into computer and interpreted with the help of SPSS(The Statistical Packet for Social Sciences).From the data related with the first part of the scale, ?frequencies and percentage distribution are measured. To determine the attitudes of the students ?mean and standard deviation?; to determine the difference between the groups ?T-tests for comparing two means? and in comparing more than two changeable means, ?one-way variance analysis? have been used.Whatever there is a meaningful difference between the perceptions or not, has been tested in a=0,0005 meaningfulness level. The relationship between scales is tested with Pearson Correlational Test.Here are the data gathered from the study:1. Girls, in relation to boys, perceive that their parents are displaying more democratic attitudes. Whereas boys, in relations to girls, perceive their parents as more authoritarian and protector.2. Students perceive that their lycee-graduate mothers behave more democratically, in relation to ill-iterate mothers. Primary School-graduate mothers behave more democratically than just literate mothers. No meaningful results are observed in terms of protector-attitudes and authoritarian attitude sub-dimensions.3. Students whose fathers are university-graduates perceive that their fathers behave more democratically in relation to those whose fathers are primary school-graduates. There is no meaningful difference in terms of protector-attitude and authoritarian an-attitude.4. It is observed that as family?s income level rises, the grade of democratic attitudes of the students increases, accordingly. No meaningful difference in terms of protector-attitudes and authoritarian attitude sub-dimension.5. Girls have scored more, in relation to boys, in terms of investigative indecisiveness. No meaningful results are observed in terms of indecisiveness sub-dimensions.6. As educational level of the fathers rises, it is observed that the investigative indecisiveness score of the students decreases, this means to say that they experience less investigative indecisiveness. There is no difference between groups in quick-indecisiveness. Meaningful results are not observed in terms of indecisiveness sub-dimensions.7.The children whose parents display democratic attitudes, experience less indecisiveness. Whereas in protector-attitude and authoritarian attitude, it is observed that behaviour of indecisiveness increases.Keywords: Attitude, decision-making. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin anne baba tutumları ile kararsızlık düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between primary school 8th grader students? level of in decisiveness and parental attitude. | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 339084 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 239229 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |