Show simple item record

dc.contributor.advisorMutaf Büyükarman, Özlem Habibe
dc.contributor.authorErdoğan, İnci Selin
dc.date.accessioned2020-12-29T07:13:39Z
dc.date.available2020-12-29T07:13:39Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/341870
dc.description.abstractModa birçok düzeyde işleyen karmaşık süreçler toplamıdır. Bir taraftan birçok insanı aynı anda etkileyen sosyal bir olaydır; diğer taraftan ise kişisel davranışlar üzerinde bireysel bir etkiye sahiptir. Modern dönemde moda, belirli bir grup insan tarafından, belirli zaman ve mekanda kullanılan ve kabul edilen egemen giyim tarzıdır. Farklı toplumsal gruplar arasındaki katı ayrımın, sosyal ve ekonomik durumun, toplumda var olan hiyerarşik düzenin sembolü olmuştur. Postmodern dönemde ise tarz farklılıkları, sosyal sınıf ve ekonomik gücün açık göstergeleri olmaktan çıkmıştır. Dönemin bir diğer özelliği , ürünlerde reklamlar aracılığıyla moda kodlarının karıştırılması, metafora yer verilmesidir. Dolayısıyla değişen toplumla birlikte reklamlarda da yeni tarzlar geliştirilmekte, tüketiciye ulaşmada algıya önem verilmektedir. Bu inceleme, Türkiye'de 1980-2013 yılları arasında modanın, ideolojisi ve toplum etkileşimi epistemolojik temelleri ile birlikte grafik sanatı ve reklamcılıktan kaynak alınarak yapılmıştır.
dc.description.abstractFashion is the sum of very complicated processes which runs on a multiple platform. On the other hand, it is a social fact event which effects many people at the same time, also it has an individual impression on a personal behaviour. The fashion of modern epoch is a dominant dressing style, which is acknowledged by use of a certain group of human in a particular time and location. The fashion of modern epoch has been a symbol of the strick distinction between the varied social groups, economic condition and herarchial structure. In postmodern period it is no longer an indicator economic power or social distinction, and style difference. One of the features of this period is involving fashion codes to goods via advertisement, also giving place to metaphor. Therefore, by the variable society, new styles have been developped at advertising, alos perception took need of to reach consumer. This investigate has been made via the information resource of the fashion in Turkey between the years of 1980 – 2013 with the epistemologic basis on ideology and society interaction as well as graphic art and advertising.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGiyim Endüstrisitr_TR
dc.subjectClothing Industryen_US
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.title1980 - 2013 yılları arasında Türkiye`deki toplumsal yansımaların moda ilanlarında metafor kullanımına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of social reflections in Turkey to use of metaphors at fashion advertising between the years of 1980 - 2013
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentGrafik Tasarım Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMetaphor
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmClothing
dc.subject.ytmGraphic design
dc.subject.ytmGraphic arts
dc.subject.ytmFashion
dc.subject.ytmPostmodernism
dc.subject.ytmSocial affect
dc.subject.ytmPostmodern
dc.subject.ytmAdvertising
dc.identifier.yokid10083271
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid396584
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess