21. yüzyıl görsel sanatlarda müdahale edilmiş doğa anlayışı
dc.contributor.advisor | Oskay, Bahar | |
dc.contributor.author | Ekiz, Bedia | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:07:57Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:07:57Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/340708 | |
dc.description.abstract | 21. yüzyıl görsel sanatlarda müdahale edilmiş doğa anlayışı çalışmasının girişinde insan doğa ikiliğinin modern zaman öncesindeki karakteri ele alınmıştır. İlkel çağlarda başlayan doğaya müdahalenin neliği ve kimliğine dair bilgiler araştırılmış, günümüzdeki insan doğa ilişkisindeki değişimlerle ele alınmış, kentleşme ile çevresel ve genetik müdahaleler sanayi toplumunda tüketim ilişkisi bağlamına oturtulmuştur. Bu hususlar çerçevesinde evrilen 21. yüzyıldaki insan-doğa etkileşiminin güncel görsel sanatlardaki yansımaları açıklanmıştır. İlk olarak doğanın insan zihnindeki evrim sürecinde yaşamış insan topluluklarının habitatları incelenmiştir. Bu inceleme birinci bölümde sanayi devrimi dönemine kadar gitmiş ve fabrika seri üretime tepki gösteren Arts & Crafts sanat akımıyla ana fikre girizgah yapılmıştır. Sanayi toplumu ile insan-doğa ilişkisi, kitlelerin oluşumu, popüler kültür oluşumunun doğanın evcilleştirilme sürecindeki payı vurgulanmıştır ve değişimler örneklendirilmiştir.İkinci bölümde insan-doğa ilişkisine etiği merkeze alarak yoğunlaşılmış, insanlık tarihine doğa ile ilgili eklenen yeni başlıklar incelenmiştir; mega kentler çevre-insan ilişkisinde farklılaşmalar, küresel iklim değişiklikleri, madencilik, ormanlara ve akarsulara yapılan müdahaleler sonucunda doğanın bize sunacağı doğal afetlerin üzerinde durulmuştur. Tarihte ilk kez insanlığın çok büyük bir kısmı kent oluşumlarında yaşamaktadır ve aynı zamanda değişen ve büyüyen demografik etkilerle birlikte değişen ekonomik dengelerin doğal düzende yarattığı dengesizlikler örneklendirilmiştir. Kitle iletişim çağında, insanın bireyselleşme zirvesiyle gelen popüler kültür, Kültür endüstrisi, tüketim toplumu eleştirileri ikonik sanatçı Andy Warhol'un Sanat ve popüler kültürdeki etkisiyle açıklanmıştır.Üçüncü bölümde değişen dünya düzeninin değişen sanat dünyasındaki yansımaları, etik/vicdani sorumluluk istenci içeren alt başlıklarla görsel sanatlardaki vurguları bio-art ve eko-art akımlarıyla ele alınmıştır. Güncel sanatçılar teknoloji ve bilime daha ihtiyatlı yaklaşmaktadırlar; zamanın geri döndürülemeyişi, kayıp, doğa kavramı, insanın yeri, anti-hümanizma, gelip geçicilik. Bu yaklaşımların bio-art ve eko-art üzerindeki belirginliğini açıklayacak şekilde üçüncü bölümde bu sanatçılar ve eserleri, önceki başlıkların süzgeciyle irdelenmiştir. | |
dc.description.abstract | In the introduction of the study of understanding of nature managed in the 21st century visual arts, the character of human nature in modern time is discussed. In primitive ages, information on the nature and nature of the intervention of nature was investigated, today our relationship in human nature is handled with variations, and it is based on the fact that urbanization and genetic interventions exist in industrial society. The reflections of human-nature interaction in the 21st century that evolved within these issues in contemporary visual arts are explained.Firstly, the habitats of human communities that lived in the process of evolution in the human mind of nature were examined. In the first chapter, this study goes back to the period of industrial revolution and the main idea was introduced with the Arts & Crafts art movement which reacts to the mass production of the factory. The relationship between industrial society and human-nature, the formation of masses and the share of popular culture in the domestication process of nature are emphasized and the changes are exemplified.In the second part, the human-nature relationship is focused on ethics and new titles about nature are added to the history of humanity. The focus is on the natural disasters that nature will present to us as a result of differentiation in the environment and human relations, global climate changes, mining, interventions in forests and rivers. For the first time in history, the majority of humanity lives in urban formations and at the same time the imbalances created by changing and growing demographic effects and changing economic balances in the natural order are exemplified. In the age of mass communication, the criticisms of popular culture, culture industry and consumer society, which came from the summit of human individualization, were explained with the influence of iconic artist Andy Warhol on art and popular culture.In the third part, the reflections of the changing world order in the changing art world, the sub-headings containing ethical / conscientious responsibility and their emphasis on visual arts are discussed with bio-art and eco-art movements. Contemporary artists are more cautious about technology and science; the irreversibility of time, loss, the concept of nature, the place of man, anti-humanism, impermanence. In order to explain the significance of these approaches on bio-art and eco-art, in the third chapter, these artists and their works are examined with the filter of previous titles. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | 21. yüzyıl görsel sanatlarda müdahale edilmiş doğa anlayışı | |
dc.title.alternative | Understanding of interfered nature in 21st century visual arts | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-29 | |
dc.contributor.department | Plastik Sanatlar Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10284260 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 585005 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |