Dört farklı ortodontik braket tipinin paslanmaz çelik ve beta titanyum ark teli materyalleriyle ortaya çıkardıkları sürtünme kuvvetlerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Arun, Tülin | |
dc.contributor.author | Demir, Özgür Ufuk | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:02:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:02:06Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/340509 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, dört farklı braket tipinin ve iki farklı ark telinin statik sürtünme değerlerinin, 0° ve 5° angulasyonlarda in vitro olarak incelenmesidir. Çalışmada 0.022 x 0.028 inç oluk çapında dört tip maksiller birinci premolar braketi (Damon SL, Smart Clip, Quick, Victory) 0.019 x 0.025 inç boyutlarında paslanmaz çelik ve beta titanyum ark telleriyle 0° (pasif konfigürasyon) ve 5° (aktif konfigürasyon) angulasyonlarda kombine edilmiştir. Çalışmada toplam 100 adet braket ve ark teli örneği kullanılmıştır. Her ark teli, braket tipi ve angulasyon için 10 örnekten oluşan gruplar oluşturulmuştur. Tüm ölçümler oda sıcaklığında ve kuru ortamda gerçekleştirilmiştir. Sürtünme kuvvetleri Zwick/Roel test cihazıyla ölçülmüştür. Çalışma sonucunda, 0° derece angulasyonda, paslanmaz çelik ve beta titanyum tellerin kullanıldığı numunelerde en düşük sürtünme kuvvetini Damon ve Smart Clip braketleri oluştururken onları sırasıyla Quick, paslanmaz çelik ligatürle bağlanan Victory ve elastik ligatürle bağlanan Victory braketleri izlemiştir. Beş derece angulasyonda, paslanmaz çelik ve beta titanyum tellerin kullanıldığı numunelerde, Smart Clip, Damon ve Quick braketleri benzer sürtünme kuvvetleri oluştururken, paslanmaz çelik ligatürle bağlanan Victory ve elastik ligatürle bağlanan Victory braketleri sırasıyla daha yüksek sürtünme kuvvetleri oluşturmuştur. Aktif ve pasif konfigürasyonlarda ve tüm ark tellerinde kendinden bağlamalı braketler konvansiyonel braketlerden daha düşük sürtünme kuvveti oluşturmuş, angulasyonun artmasıyla birlikte tüm braketlerde sürtünme kuvvetlerinde artış meydana gelmiştir. Sıfır derece angulasyonda pasif kendinden bağlamalı braketler aktif olanlara göre daha düşük sürtünme kuvvetleri oluştururken, 5° angulasyonda aktif ve pasif braketler arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Beta titanyum teller bütün braketlerde ve angulasyon değerlerinde paslanmaz çelik tellere oranla daha yüksek sürtünme kuvvetleri oluşturmuştur. | |
dc.description.abstract | The aim of this present in vitro study was to evaluate the static friction force of four different types of brackets and two different arch wire materials in different arch wire bracket angulations. Four different types of maxillary first premolar brackets (Damon, Smart Clip, Quick, Victory ) with a slot size 0.022 inç were coupled with 0.019 x 0.025 inç stainless steel and beta titanium arch wires in 0° (active configuration) and second 5° (passive configuration) angulations. A total number of hundred arch wires and brackets were used, and ten tests were carried out in each group of bracket-wire combination at room temperature and in dry state. Frictional forces were measured by Zwick/Roel testing machine. The results showed that, in zero degree angulation, Damon and Smart Clip brackets produced the lowest friction force followed by Quick and Victory brackets which were ligated with stainless steel ligatures and Victory brackets which were ligated with elastomeric ligatures in combination with stainless steel and beta titanium arch wires. In five degree angulation, Damon, Smart Clip and Quick brackets produced the lowest friction force followed by Victory brackets which were ligated with stainless steel ligatures and Victory brackets which were ligated with elastomeric ligatures tested in combination with stainless steel and beta titanium arch wires.In active and passive configurations, resistance to sliding of self ligating brackets was lower than the conventional brackets. All brackets exhibited increased resistance to sliding as the angulation increased. In zero degree angulation, passive self ligating brackets had lower resistance to sliding than active ones; whereas, in five degree angulation, there was no difference between active and passive self ligating brackets.Beta titanium arch wires showed significantly more friction than stainless steel wires with all bracket and angulation combinations. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Diş Hekimliği | tr_TR |
dc.subject | Dentistry | en_US |
dc.title | Dört farklı ortodontik braket tipinin paslanmaz çelik ve beta titanyum ark teli materyalleriyle ortaya çıkardıkları sürtünme kuvvetlerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of frictional forces of 4 different types orthodontic brackets combined with stainless steel and beta titanium arch wires | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortodonti Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9009836 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 194694 | |
dc.description.pages | 94 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |