Show simple item record

dc.contributor.advisorŞencan, Müzeyyen Nazlı
dc.contributor.authorCoşkunoğlu, Merve
dc.date.accessioned2020-12-29T07:00:13Z
dc.date.available2020-12-29T07:00:13Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/340300
dc.description.abstractSağlık mesleği mensuplarına ve topluma ulaşan sağlık yayınlarında farmasötik ürün reklamlarının içerik olarak farklı olduğu ve sağlık mesleği mensuplarına ürünler ile ilgili daha detaylı farmakolojik bilgi sunulduğu varsayılmaktadır. Bu çalışmada amaç, sağlık mesleği mensubu olan kişilere ve topluma ulaşan sağlık yayınlarında bulunan ilgili kategoriye giren ürünlerin reklamlarındaki benzerlikleri veya farklılıkları tespit etmek ve bunun paralelinde; bilimsel ve popüler sağlık dergilerindeki farmasötik ürün reklamlarının tanıtım yönetmeliğinde öngörülen durumlara uygunluğunu ortaya koymaktır. 2012 yılı içerisinde, 12 ay boyunca ayda bir kez, bazı sayıları 2 aylık olarak yayınlanan, araştırma amacına uygun kriterlere göre seçilen, yurtdışında yayınlanan ve Türkiye edisyonu olan iki sağlık yayınında yer alan farmasötik ürün reklamları araştırmacı tarafından oluşturulan kodlama sistemi üzerinden retrospektif ve karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İki dergide yer alan farmasötik ürün reklamları ve reklamların içerikleri arasındaki farklar SPSS 21.0 istatistik programı yardımıyla karşılaştırılmıştır. Farmasötik ürün reklamları, ilaç firmaları ve tüketiciler veya sağlık mesleği mensupları arasında bir iletişim kanalıdır. Farmasötik ürün özellikleri ile ilgili medikal bilgiler çoğunlukla sağlık mesleği mensuplarına sunulur. İki yayın da temel olarak Türkiye'deki regülasyonlara paraleldir; fakat, hala bazı uyumsuzluklar vardır. Bu durum, tam olarak belirlenmeyen farmasötik ürün reklam içerikleri ile ilgili regülasyon kriterlerine bağlı olabilir. Farmasötik ürün reklamları ciddiye alınmalıdır. Eğer okuyucular farmasötik ürün reklamlarına dikkat etmezlerse, reklam sahibinin amaçladığı yönde etkilenebilir. Farmasötik ürün reklamlarının halk sağlığı üzerinde bir faktör olduğunu düşünerek, promosyon regülasyonlarının farmasötik ürün reklamlarıyla ilgili kesin kriterleri belirlemesi gerekir.
dc.description.abstractThe advertisements of pharmaceutical products are considered to have different contents in the health journals that reach to healthcare professionals and health journals that reach public. Detailed pharmacological information about the products are presented to healthcare professionals. The aim of this study is, to identify similarities and differences of advertisements of the related product categories in the selected health journals and parallel to this; to reveal if the contents of advertisements show correspondence to regulations. To meet the research criteria, two health journals are chosen. Each of them publishes every month, some issues once in 2 months throughout 2012, worldwide and has also Turkey editions. Advertisements of pharmaceutical products are analysed retrospectively and comparatively by the coding system designed by the researcher. The content differences of pharmaceutical advertisements that presented on both journals and their content differences compared with the assistance of SPSS 21.0 statistics programme. Pharmaceutical advertisements are a communication channel between pharmaceutical companies and consumers or healthcare professionals. Brief medical information about pharmaceutical products are mostly presented to healthcare professionals. Both journals are parallel with the pharmaceutical promotion regulations in Turkey. But still there are some inconsistencies with the regulations. This situation may be related to the uncertain regulation criteria for the pharmaceutical advertisement content. Pharmaceutical advertisements should be taken seriously. Because, if readers pay no attention on pharmaceutical advertisements, they may be influenced the way the advertiser intends. Considering pharmaceutical advertisements as a factor on public health, promotion regulations should define certain criteria about pharmaceutical advertising.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEczacılık ve Farmakolojitr_TR
dc.subjectPharmacy and Pharmacologyen_US
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.titlePharmaceutical advertisements analysis in health journals: A comparative study in two selected health journals in Turkey
dc.title.alternativeSağlık dergilerindeki farmasötik ürün reklamlarının analizi: Türkiye'de seçilen iki dergide karşılaştırmalı bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmHealth
dc.subject.ytmMagazines
dc.subject.ytmDrugs
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmPromotion
dc.subject.ytmTurkey
dc.identifier.yokid10072758
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid426605
dc.description.pages59
dc.publisher.disciplineFarmaekonomi ve Farmakoepidemiyoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess