Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, Hülya
dc.contributor.authorKarakaya, Başak
dc.date.accessioned2020-12-29T06:57:44Z
dc.date.available2020-12-29T06:57:44Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-05-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/340027
dc.description.abstractBesin seçimi birçok bağlantılı faktörden etkilenen kompleks bir insan davranışıdır. Yapılan araştırmalar fonksiyonel gıda tüketimi ile ve eğitim arasında ilişki olduğunu göstermiştir. Eğitim seviyesindeki artış gıda alışverişinde sağlıklı gıdalara yönelim ve raflardaki yeni ürünlere karşı daha açık olma gibi birçok davranış değişikliği getirmektedir. Bu araştırmanın amacı Beslenme ve Diyetetik bölümünde okuyan öğrencilerin fonksiyonel gıdalara yönelik bilgi ve farkındalık düzeylerinin ve tüketim sıklıklarının teorik bilgiyle değişip değişmediğine yönelik bir bakış açısı oluşturmaktır. Çalışma Yeditepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü 1. ve 4.sınıf öğrencileri arasında yapılmıştır. Araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 99 öğrencinin 55'i (%55.6) 1.sınıf iken, 44'ü (%44.4) 4.sınıftır. Çalışmada kullanılan anket öğrencilerin demografik özelliklerini belirlenmesine yönelik ve fonksiyonel besin hakkında bilgi soruları, fonksiyonel besinin yer aldığı tüketim sıklığını ölçmeye ait kısım, fonksiyonel besinler ile ilgili sağlık iddalarına yönelik yargılar ve fonksiyonel besinleri tercih edip etmeme sebepleri gibi 4 bölümden oluşturulmuştur. Yapılan çalışma eğitim seviyesine göre incelendiğinde, 1.sınıf öğrencilerinin %16.4'ünün, 4.sınıf öğrencilerinin ise %77.3'ünün göre fonksiyonel gıda terimini daha önceden duyduğu ve aşina olduğu gözlemlenmiştir. Bu durumda 4.sınıf öğrencilerinin fonksiyonel gıda terimini duyma oranı, henüz yeterli düzeyde akademik eğitimi almamış 1.sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Yüzdelere bakıldığında 1.sınıf öğrencilerinin fonksiyonel gıdaları merak ettiği /ilgi duyduğu, kolesterol, tansiyon, kalp hastalıkları, diyabet gibi hastalıklardan korunmak ve sindirim sistemini güçlendirmek için tercih etme oranının, 4.sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde düşük olduğu görülmüştür.Yüzdelere bakıldığında 1.sınıf öğrencilerinin fonksiyonel gıdaları üründen haberdar olmadığı ve ürünün işlevi hakkında yeteri kadar bilgisi olmadığı için tercih etmeme oranının, 4.sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.Anahtar kelimeler: beslenme, beslenme eğitimi, besin seçimi, fonksiyonel gıdalar
dc.description.abstractFood choice is not just one dimensional, but a complex human behaviour influenced by many interrelating factors. Studies show the existence of a relationship between functional food consumption and education. The increase in the level of education brings with it many behavioral changes such as healthy nutrition in food purchasing behavior, flexibility against new products. The aim of this study is to create a perspective on whether nutrition and dietetics students' knowledge and awareness levels and functional frequencies are changed with theoretical knowledge. The study consists of 1st and 4th year students in Nutrition and Dietetics Department studying in Yeditepe University. The number of students willing to participate voluntarily is 99. 55 (55.6%) of the students were in the 1st grade and 44 (44.4%) were in the 4th grade. The questionnaire used in the study was composed of 4 parts such as demographic characteristics of the students and questions about functional food, functional food sections and the section on measuring the consumption frequency, judgments about functional foods, opinions about whether to prefer functional foods. When the study is examined according to educational level, 16,4% of 1st year students and 77.3% of 4th grade students have previously heard and are familiar with the term functional food. In this case, the rate of hearing the term functional food of 4th grade students was found to be statistically significantly higher than the first year students who have not yet received sufficient academic education. When the percentages were examined, it was observed that the functional foods preference ratio of the 1st grade students was significantly lower than the 4th grade students in order to protect from the diseases such as cholesterol, blood pressure, heart diseases, diabetes and strengthen the digestive system. When the percentages of the 1st grade students were not aware of the functional foods and they did not know enough about the function of the product, the rate of not choosing was significantly higher than the 4th grade students.Key words: nutrition, nutrition education, food preference, functional foodsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBeslenme ve Diyetetiktr_TR
dc.subjectNutrition and Dieteticsen_US
dc.titleComparison of functional food knowledge-awareness levels and consumption frequencies of students in a private university
dc.title.alternativeBir Vakıf Üniversitesi öğrencilerinin fonksiyonel gıdalara yönelik bilgi ve farkındalık düzeylerinin ve tüketim sıklıklarının karşılaştırılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-05
dc.contributor.departmentBeslenme ve Diyetetik Anabilim Dalı
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmFunctional foods
dc.subject.ytmNutrition
dc.subject.ytmNutrition surveys
dc.subject.ytmNutritional status
dc.subject.ytmFeeding behavior
dc.subject.ytmAwareness
dc.subject.ytmLevel of knowledge
dc.subject.ytmFood preferences
dc.subject.ytmNutrition education
dc.identifier.yokid10272992
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid567107
dc.description.pages82
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess