Show simple item record

dc.contributor.advisorVaroğlu, A. Kadir
dc.contributor.authorÇağan, Tayfun
dc.date.accessioned2020-12-29T06:48:42Z
dc.date.available2020-12-29T06:48:42Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339387
dc.description.abstractÖZET Yenilik yayıhmı, kabulü ve organizasyonların yeniliklere karşı davranışlarını etkileyen faktörler literatürde kapsamlı olarak işlenmiştir. Bu çalışma, yenilik yayıhmı ve kabulüne insan-sistem-organizasyon anlayışıyla değişik bir boyut getirerek mevcut bilgilere katkı sağlamıştır. Bu çalışmanın birinci amacı, kamu ve özel sektör organizasyonlarında teknolojik yenilik kabulünü etkileyen faktörleri ortaya çıkarmaktır. Diğer bir amacı ise, organizasyonun, yeniliğin, çevrenin ve karar verici bireylerin hangi özelliklerinin bir organizasyonun yenilikçi strateji geliştirebilmesi için önemli olduğunu araştırmaktır. Yukanda bahsedilen amaçlara ulaşabilmek için ilk önce literatürde bulunan teknolojik yenilik kabulünü etkileyen faktörler ortaya çıkarılmıştır. Bu faktörler düzenlenerek on üç kriter grubu ve dört kategori içinde toplanmıştır. Yenilik kabulünü etkileyen ve bahsedilen dört kategoriyi oluşturan organizasyon, yenilik, çevre ve karar verici bireylerin özellikleri bir kamu kurumu olarak Türk Silahlı Kuvvetlerinin bakış açısından incelenmiştir. Daha sonra bu kriterlerin yönetsel açıdan önem derecesini ortaya çıkarmak için Türk Silahlı Kuvvetleri Karargahlarında ve seçilen üç sivil organizasyonda bir saha çalışması yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, bir kamu kurumu olarak T.S.K ile özel sektör arasında yenilik kabulünü etkileyen faktörlerin önem sıralamasında kritik farklılıklar bulunmuştur. Kamu kurumlarında yenilikçi bir strateji geliştirilmesi için `uzmanlaşma`, 'İş tatmini`, `teknolojik kapasite` gibi organizasyonel özelliklerin önemli olduğu görülmüştür. Ayrıca, `bilimsellik'*, `başka yeniliklere öncü olma` gibi yenilik özelliklerinin organizasyonlar için önemli olduğu, eğitimli ve ileriyi gören yöneticilerin yenilik kararlarında etkili olduğu anlaşılmıştır. Anahtar KelimelerrYenilik, Yenilik Yayıhmı, Yenilik Kabulü, Yenilik Yayılımını Etkileyen Faktörler, Organizasyonel Çalışmalar X
dc.description.abstractABSTRACT Innovation diffusion, adoption and factors affecting the adoption behavior of the organizations have been investigated in the literature extensively. This study has contributed to the existing knowledge by bringing an understanding of people-system- organization to the determinants of the diffusion and adoption. The aim of this study was to explore the factors affecting technological innovation adoption in public and private organizations. The other purpose was to investigate which characteristics of organization, innovation, environment and decision-maker potentially lead to development of an innovative strategy for an organization. After exploring the determinants of innovation adoption, they have been modified and classified into thirteen criteria groups and four categories. Then, these factors have been examined from the viewpoint of Turkish Armed Forces as a public organization. A field study then has been carried out in Turkish Armed Forces Headquarters and selected three private organizations to investigate the importance of these criteria from the managerial perspective. The results have revealed that there are crucial opinion differences between the managers of private organizations and the Turkish Armtxi Forces (TAF) pertaining to the importance of factors affecting innovation adoption in organizations. Results have also indicated that organizational criteria like specialization, job satisfaction, technological capacity are the most significant factors for innovativeness of the public organizations. Innovation criteria like `scientific status` and `gateway capacity` have been found as the most preferable characteristics in adopting technological innovations. This study also have found that `foresight` and `educational status` are the most important characteristics of the managers in adoption decisions for the public organizations. Keywords: Innovation, Innovation Diffusion, Innovation Adoption, Factors Affecting Innovation Diffusion, Organizational Studies IXen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.titleThe Factors affecting innovation diffusion the case of Turkish armed forces
dc.title.alternativeYenilik yayılımını etkileyen faktörler Türk Silahlı Kuvvetleri uygulaması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmInnovation
dc.subject.ytmTurkish Military Forces
dc.identifier.yokid85267
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid85267
dc.description.pages143
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess