Investigation of oil-injected screw compressors performance based on energy efficiency and pressurized air quality
dc.contributor.advisor | Olcay, Ali Bahadır | |
dc.contributor.author | Erikli, Şükrü | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T06:45:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T06:45:19Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/338624 | |
dc.description.abstract | Kompresörlerin tükettiği enerji bir tesisin toplam enerji tüketiminin %40 na ulaşabilir. Piyasada en çok tercih edilen vidalı kompresörlerin verimini en çok etkileyen parçalar vida ünitesi ve hidrosiklon tanklarıdır. Yağ enjekteli vida ünitesi içerisinde havanın basınçlandırılması esnasında ısı açığa çıkar. Belirli sıcaklığa ulaşan basınç odasındaki hava üzerine yağ enjeksiyonu yapılarak soğutma sağlanır. Enjeksiyon noktasındaki sıcaklığın belirlenmesi, enjeksiyon deliklerinin çapları ve bunlara bağımlı birçok değişkenin gözlemlenmesi temel tasarım kriterlerini oluşturur. Bu çalışmada bu tasarım kriterleri ele alınacaktır.Bu çalışmada hidrosiklon ayırıcıların yağ enjekteli kompresörlerin performansları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Hidrosiklonların verimliliği tüm sistem performansı içerisinde genellikle önemli bir yer tutar. Bilgisayar sistemlerinin hem donanımsal hem de yazılımsal olarak gelişmesiyle birlikte yüksek girdaplı akışlar, HAD (Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği) yazılımları yardımıyla çözülebilmektedir. Hidrosiklonların HAD ile modellenmesi siklonlarla kıyasla çok daha kapsamlı bir çalışma gerektirir.Bu çalışmada, yağ enjekteli vidalı kompresörlerin hidrosiklonlarında girdap akış çizgilerinin oluşmasında büyük rol oynayan vorteks yakalayıcı kanalın yatay eksende konumu, hidrosiklonların giriş çapının ve akış hacminin ayrıştırma ve enerji performansı üzerindeki etkileri HAD yöntemiyle incelenmiştir. Bu parametrelerin çeşitli kombinasyonlarından oluşan on üç farklı durum modellenerek sonuçlar gözlemlenmiştir. Bu parametrelerin ayrıştırılacak partiküllerin üzerine etkileyen kuvvetler üzerinde güçlü bir etkisi olduğu gözlemlenmiş ve optimizasyon teknikleri raporlanmıştır. | |
dc.description.abstract | Energy consumption of a compressor can constitute almost 40% of the overall energy consumption of a facility. Screw compressors are the most common type of compressors. The main function of the bare screw compressor is to pressurize gas. While the gas is being compressed in a pressure chamber of an oil injected screw compressor, gas temperature causes entropy generation. So, some oil is injected into the pressure chamber as a coolant. This oil injection also provides lubrication for rotors and decreases leakages. This study covers the calculation of oil injection port locations and injection nozzle diameters based on the cooling effects of oil on air.This study also investigates hydrocyclone performance of an oil injected screw compressor. Hydrocyclones cover a significant portion of overall energy performance and the oil separation efficiency of a screw compressor is significant for air quality. As a result of their complex flow structure they cannot be modelled with algebraic methods. Therefore, numerical CFD methods are preferred for the purpose of the estimation of hydrocyclone flow. Modelling a hydrocyclone with CFD needs more extended study compared to modelling a cyclone.In this study, three separation efficiency parameters of hydrocyclone are investigated, i.e., vortex finder location, inlet diameter and flow volume height between oil reservoir surface and top of the hydrocyclone. With regard to separation and energy performance, thirteen different cases have been investigated which are cyclone inlet diameter and flow volume height between oil reservoir surface and top surface of oil. The reversed vortex generation was observed at various cross-sectional planes of flow volume of the tank. The inlet diameter of the cyclone proved to be related to the centrifugal force on particles, so decrease in diameter means faster inflow; and a larger diameter implies slower inflow. On the contrary, increment in the flow speed causes breakup problems, causing the particle diameters to get smaller; consequently, separating particles from gas becomes harder. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kimya Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Chemical Engineering | en_US |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.subject | Mühendislik Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Engineering Sciences | en_US |
dc.title | Investigation of oil-injected screw compressors performance based on energy efficiency and pressurized air quality | |
dc.title.alternative | Verimlilik ve basınçlı hava kalitesi açısından yağ enjekteli vidalı kompresörlerin incelenmesi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10145423 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 472603 | |
dc.description.pages | 77 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |