dc.description.abstract | 66 ÖZET Bu araştırma Dünya Sağlık Örgütünün önerileri göz önüne alınarak Bornova Merkez Sağlık Ocağına bağlı Kazım Dirik mahallesinde 3457 kişi taranarak yapılmıştır. Araştırmanın amacı toplumda özürlü prevalansmı, özürlülerin yaş-cinslerini, özürlülük tipleri ve rehabilitasyon açısından özürlüleri saptamaktır. Araştırmada Dünya Sağlık Örgütünün `Özürlülük prevalansı araştırması` esas alınarak düzenlenen formlar kullanıldı, sonuçlar bilgisayarda değerlendirildi. Bölgede özürlü prevalansı %11.31 olarak bulundu.Özürlüler in %29.9'unda birden fazla özürlülük olduğu görüldü. Özürlülerin %55.2'sinin kadın, %54.2'sinin 45 yaş üzerinde yer aldığı, %9.2'sinin okur-yazar olmadığı, %36.8'inin ev kadını, %8.4'ünün işsiz olduğu görüldü. En sık görülen özürlülükler sırasıyla kronik iç organ hastalıkları, hareket bozukluğu/deformite, konuşma, duyu, ruhsal, görme, işitme bozuklukları, yanık-cilt sekelleri, öğrenme bozuklukları ve diğerleridir. Kronik iç organ hastalıkları %64.7 45 yaş üzerinde yer almaktadır. En sık görülen Hipertansiyon, romatizmal, urogenital sistem, gastrointestinal sistem, akciğer, kalp hastalıkları ve diabet'tir. Bölgedeki prevalans 112.31'dir.67 Hareket bozukluğu/ deformite grubunun %45.1'i 45 yaş üzerinde yer almıştır. En sık hemipleji, travmatik deformite, doğuştan kalça çıkığı ve kongenital anomalilere rastlanmıştır. Bölgedeki prevalans %0.9'dur. Konuşma bozukluğu prevalansı %0.49'dur. En sık görülme kongenital nedenlidir. Duyu bozuklukları prevalansı %0.4'dür. Olgular travmatik, nörolojik ve diabetik nedenlidir. Ruhsal bozuklukların prevalansı %0.38'dir. %92.3'ü 25 yaş üzerinde yer almaktadır. Görme bozukluklarının prevalansı %0.32'dir. En sık şaşılık ve katarakt saptanmıştır. İşitme bozuklukları prevalansı %Q. 29 ' dur.Tüm olgular 25 yaşüzerindedir. En sık kongenital nedenli bozukluklar saptanmıştır. Yanık-cilt sekellerinin prevalansı %0.29, öğrenme bozukluklarının %0,23, diğer bozuklukların %0.38 olarak bulunmuştur. Kendine bakım aktivitesine göre bağımlılık durumunda en sık ruhsal» öğrenme ve hareket bozuklukları, mobilite aktivitesine göre bağımlılıkta en sık hareket, konuşma, ruhsal bozukluklar iletişim aktivitelerine göre bağımlılıkta en sık öğrenme, işitme, konuşma, sosyal aktivitelere göre bağımlılık durumunda en sık öğrenme, ruhsal ve hareket bozuklukları saptanmış tır. | |