Show simple item record

dc.contributor.authorÜnlü, Sezen
dc.date.accessioned2020-12-28T14:36:17Z
dc.date.available2020-12-28T14:36:17Z
dc.date.submitted1986
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/334050
dc.description.abstractBÜLOM IV ÖZET, YARGI ve ÖNERİLER Bu bölümde, araştırmanın kısa bir özeti verildikten sonra, varı lan yargılar açıklanacaktır. Bulguların ışığında yapılacak öneriler, ilerki programlar ve araştırmaların hazırlanmasına ışık tutacaktır. Dzet İşitme Engelli Çocukların Ailelerinin Uzaktan 'Öğretim ile Eğitil mesi konulu bu çalışma, program modeli geliştirmeye yönelik uygulamalı alan araştırmasıdır. Araştırmanın yazılı kaynaklara dayalı çalışmalara Ekim 1984 tari hinde başlanmıştır. Bu araştırma için geliştirilen aile eğitimi progra mında John Tracy Clinic ve işitme Engellilerin Eğitimi (özsoy) yayınla rı esas alınmıştır. Araştırmanın kuramsal yönü kurulduktan sonra, 1985 yılında Eski şehir ilinde 0-12 yaş arasındaki işitme engelli çocukların ailelerini ele almıştır. Araştırma kümesini oluşturan aileler hiçbir biçimde bu konuda eğitim görmemişlerdir. Saptanabilen altmış aile ile tek tek gö rüşülmüş, içlerinden otuzbir aile anket ve ön-test'e gönüllü katılmış tır. Uygulamanın sonunda ise sadece bu ondokuz aile programa katılmış ve sadece bu ondokuz aileye son-test uygulanmıştır. Araştırma için, kümeye giren ailelerin, işitme engelli çocukla rının kimlik bilgileri, engellinin oluş zamanı, nedeni ve işitme kalın tısına ilişkin bilgiler ve aynı zamanda ailelerle ilgili kimlik, öğre nim durumları; işitme engeline ve işitme engelli çocuğun eğitimine iliş kin bilgi, tutum ve davranışlar konusunda anket ve ön-test hazırlanmış tır. Ailelerle karşılıklı görüşerek anket ve ön-test' in değerlendirilme sinden sonra ortaya çıkan konu `Çocuğa iletişim Becerisi Kazandırma` üzerine çalışılmış, ve uzaktan öğretim süreçlerinden, Televizyon, Rad yo, Basılı Materyal ve Yüzyüze öğretim programlarının etkinlikleri or taya çıkmıştır.53 `İletişim Becerisi Kazandırma` ile ilgili Televizyon, Radyo, Ba sılı Materyal (kitapçık) programında yer alacak bilgiler araştırmacı tarafından bir metin haline getirilmiştir. Televizyon metni ve radyo metni uzmanlar tarafından senaryo haline dönüştürülmüş, aynı zamanda metin kitapçık haline getirilmiştir. Yüzyüze eğitim için de ayrı bir özel materyal hazırlanmamış, alanla ilgili bir öğretim üyesi, basılı materyal, radyo ve televizyon programını desteklemek için aile grubu nun sorularına cevap vermiştir. Programa alınan tüm ailelere kitapçık ve daha sonra yapılacak toplantı tarihini belirten mektup gönderilmiştir. Verilen tarihte, ön ceden hazırlanmış olan radyo programı (bantdan) ailelere dinletildik ten sonra, televizyon programı (Videodan) izi etil mistir. Daha sonra da bu programı destekleyici olarak yüzyüze eğitim uygulanmıştır. Yüzyüze eğitim sonunda programa katılan ailelere son-test uygu lanmıştır, `îşitme Engelli Çocuğa İletişim Becerisi Kazandırma` konu sunda neler kazanmış olduğunu ortaya çıkarmak için son-test uygulanmış tır. Böylece uzaktan öğretimin dört ana süreci tamamlanmıştır. Araştırma kapsamındaki işitme engelli çocukların yaşları 1 ile 12 arasındadır. Çocukların büyük bir bölümü -yarısından çoğu- özel sı nıf öğrencisi olmasına karşın dudaktan anlama becerisine sahip değil lerdir. Yanısıra aile eğitimine alınan ailelerin öğretim düzeylerinin yetersizliği; bu tür çocukların eğitimi konusunda bilgisizlikleri de ğerlendirilmiş ve çocuğa iletişim becerisi kazandırma konusunda aile eğitimine duyulan gereksinim vurgulanmıştır. ' Araştırmacı tarafından geliştirilip, amaca göre oluşturulan eği tim programının işitme engelli çocukların ailelerine uygulanması sonu cu bu kişilerin uzaktan öğretim yöntemleriyle eğitilebilecekleri sap tanmıştır. Kendilerine sunulan program sonrası iletişim becerisi kazan dırma konusunda bilgilendirilmiş oldukları da gözlenmiştir. Yargı Araştırmanın bulgularına göre, kullanılan uzaktan öğretim prog ramının aile eğitimine olumlu katkısı olduğu anlaşılmaktadır. İşitme engelli çocukların ailelerinin eğitimlerini etkileyen birden çok değişken bulunmaktadır. Ancak bu değişkenlerden ailenin tü-
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİşitme engelli çocukları olan ailelerin uzaktan öğretim ile eğitilmesi
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmFamily education
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmDistance education
dc.subject.ytmFamily
dc.subject.ytmHearing impaired children
dc.identifier.yokid2383
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid2383
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess