Show simple item record

dc.contributor.authorDurmaz, Ahmet
dc.date.accessioned2020-12-28T14:34:08Z
dc.date.available2020-12-28T14:34:08Z
dc.date.submitted1989
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/333795
dc.description.abstractEğitim, genel anlamıyla, `Bireyin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme sürecidir`. Öğretim kurumlarında verilen eğitim iki aşamalı olarak gerçekleşmektedir. 'Teorik Eğitim' ve bu eğitimi tamamlayan 'Uygulamalı Eğitim' dir. Çağımızın en popüler iletişim organı olan televizyon, iletişimin en etkili araçlarından biridir. Televizyon ile yapılacak iletişimin etkisinin, istenen biçimde gerçekleşmesi için, televizyon kullanımının bilinçli ve doğru alması gerekir. Televizyon eğitimi veren kurumların, öğrencilerini yeterli düzeyde eğitebilmesi ve öğrencilerin okul bittikten sonra, kendi meslekleriyle ilgili iş hayatına atılınca yabancılık çekmeyip, karşılaştıkları sorunları çözmeleri için, okul döneminde dersleri uygulamalı olarak almalıdırlar. Televizyon eğitimi veren kurumlar öğrencilerinin istedikleri biçimde, her türlü imkanı bulabilecekleri bir televizyon stüdyosuna sahip olmaları ile uygulamalı eğitimi gerçekleştireceklerdir. Uygulamalı eğitimin yapılacağı televizyon stüdyosu piyasa şartlarına uygun nitelikte gerçekleştirilmelidir. Bu stüdyo, eğitim kurumunun staj sorununu çözmede yardımcı olacaktır. Televizyon stüdyosunun gerçekleştirilmesine karar verildikten sonra, stüdyonun mimari ve teknik olanakları planlanır. Stüdyo yeri, şekli, yapısı, dış seslere karşı izolasyonu ve iç akustiği düzenlenir. Bir stüdyo kompleksi, basit olarak, stüdyo, teknik birimler ve ofislerden oluşur. Televizyon stüdyosuna alınacak mekanik, elektronik sistemler üç ana bölümde sınıflandırılır. Görüntü sistemlerinde kameralar, kayıt cihazları, kurgu üniteleri, resim seçme masaları, film transfer, elektronik resim, elektronik grafik cihazları ve sistemleri bulunur. Ses sistemleri, mikrofonlar, ses konsolları, ses kayıt cihazları, ses kurgu cihazları ve ses efekt cihazları olarak tanımlanabilir. Stüdyo sistemlerinin kurulmasından sonra, stüdyoyu ayakta tutabilecek teknik ekibin ve operatörlerin eğitimi gerçekleştirilmelidir. Öğrenciler bu stüdyoda alacakları değişik görevler ile bir program yapımının tüm aşamalarını görmüş olacaklardır. Bu stüdyoda yapılacak programların yayınlanması ve satılmasıyla, öğrenciler okula ek bir gelir sağlayabilirler.
dc.description.abstractEducation has tun parts: Firstly, the attainment Df knowledge or informa tion, and secondly its practical use. This concept also holds true in the medium of television. In Turkey, there are many universities that can teach this medium. However, university graduates not possessing the ability to, practically, apply knowledge will soon find that their skills are indeed, limited once in a real world situation. One university, Anadolu University in Eskişehir, has obtained the latest in technology, in order to allow its students the best, there is in the theory and practice of television. This facility will also permit the students tD remain on campus for their practicum, instead of serving an apprenticeship else where. When the students leave, they will know the value of using standarts, professional equipment, the same equipment used in some of the largest television studios around the world. In order to have a studio, three things are necessary; 'Overal conception,' 'Design and Construction'. The first one is related almost entirely to desire, and the latter two must work hand in hand. In the design stage, the studio location is crucial. Certainly, no air ports or highways can be nearby. Architectural planning is also necessary. The building shape (octagonal, hexagonal, circular, etc.), size (one or two floors, 40m2, etc.) and materials to be used (wood, cinder block or stone, etc.) must also be assessed. Once this has been established, the location of the studio, offices, technical area and rooms within the building must also be planned. Intenal, person to person communications, networks such as the telephone or mtecom and secretarial systems will also need to be laid out. Isolation from all external sound must be achieved. Also, electrical, heating and ventilation, air conditioning, security, and Internalcommunications network (ie. control room to camera) must be planned. The lighting grid needs attention as do the studio acoustics. Next is the design or technical areas, and the facilities in the equip ment rooms and their placement within the rooms. There are many important points in this installation process that can not be missed. During this process, inevitabli problems will arise and must be dealt with, but with good planning most, can be predicted. After electrical and electronical equipment has been chosen and purohasei there are three divisions of television that must be considered.They are visual, lighting, and sound mediums. In the aspect of equipment for vi suals are cameras, video tape recorders, video editing system, and vision mixers, film transfer units, digital video effects, character generators, and digital painting and drawing system, to mention a feu. Of course to keep the value and use of this equipment, other maintenance equipment is also necessary. In the area of lighting for television, there are also important considerations. The types of lights, suspension system, portability, and inten sity control units, and the type of usage are also important to plan. For the sound system, specific equipment is also needed. Mixers, recor ders, editing system, effects generators and overall studio ability must be preconsumed. Finally, the inter communications nextwork should be drawn up. Once the studio is installed, test must be performed, operators and technicians must be trained by the installers, employers to fill such positions as producer, director, production manager etc. must be chosen, as well as students to fill operator and other positions that are in accordance with their curricula. To conclude, the scholastic education of television, there are three points be practically applied. Firstly, entire programs must be developed by the students. Secondly, they must further the educational growth capacity of the university. And finally, students must advertise and sell their programs to be aired locally, with the incoming money going toward the betterment of all production facilities.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleRadyo televizyon öğretimi veren okullarda öğrenci uygulama ihtiyacını karşılayacak bir televizyon stüdyosu tasarımı
dc.title.alternativeDesigning a television studio for the practical use of the television education for the radio television education schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmDesign
dc.subject.ytmTelevision studio
dc.subject.ytmTelevision
dc.identifier.yokid13342
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid13342
dc.description.pages206
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess