Show simple item record

dc.contributor.advisorOdyakmaz, Zehra
dc.contributor.authorBulgan, Erkan
dc.date.accessioned2020-12-28T14:15:33Z
dc.date.available2020-12-28T14:15:33Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/331627
dc.description.abstractÜlkemiz son yıllarda hızlı bir toplumsal, ekonomik, siyasal ve kültürel değişim yaşamaktadır. İdarenin de bu değişime ayak uydurması kaçınılmaz bir gerçekliktir. Ülkemizde idare merkezden yönetim ve yerinden yönetim esaslarına göre faaliyet göstermektedir. Bir beldede yaşayan halkın ortak nitelikteki yerel kamu hizmetlerini yerine getiren belediyeler; halka en yakın yönetim birimleridir. Ülkemizde mahalli idareler ve merkezi idare arasında sağlıklı bir ilişki mevcut değildir. Bunun kaynağında hem bilimsel kriterlere ve de toplumsal ihtiyaçlara göre bir görev ve işbölümünün olmayışı hem de belediyelerin idari ve mali yönden merkezi idareye bağımlılık arz etmesi yatmaktadır. Bu durumda yapılması gereken, imzalamış bulunduğumuz Yerel Yönetimler Özerklik Şartı çerçevesinde, yerel yönetimlerimizi ve özellikle de belediyelerimizi AB ülkelerindeki reform ve uygulamalar ışığında toplumsal bir mutabakatla yeniden yapılandırmadır. Bu tezde buna ilişkin öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractOur country has been experiencing a rapid social , economic, political and cultural transformation. It is obvious that, the The Public Administration should keep up with this transformation pace. The public administration is in operation either as central or local administration. The municipalities which submit services to local people are the closest administrative body to the citizens. It is a matter of fact that, a balanced and reasonable relations does not exist between the central and local governments. In our opinion, the reason behind this fact is the lack of scientific criteria and social needs in defining and distributing the responsibilities between the local and central administrations, as well as the huge financial and administrative depandibility of local governments to the central government. In that case, the solution is the reorganisation of local governments' status (the municipalities's in particular) according to the EU formats and also to the `Local Governments Autonomy Treaty`, which Turkey is one of the undersigned.A suggestions has been submitted in relation to this subject.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.titleAvrupa yerel yönetimler özerklik şartı ve 5393 Sayılı Belediye Kanunu
dc.title.alternativeEuropean charter of self local government and Municipal Act of 5393
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKamu Hukuku Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid315629
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid229225
dc.description.pages242
dc.publisher.disciplineHukuk Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess