Fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi
dc.contributor.advisor | Yaşar, Şefik | |
dc.contributor.author | Küçükyilmaz, Emine Aysin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:55:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:55:34Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329996 | |
dc.description.abstract | DOKTORA TEZ OZU FEN BİLGİSİ DERSİNDE ÖĞRENME HALKASI YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE HATIRLAMA DÜZEYLERİNE ETKİSİ Emine Aysın KÜÇÜKYILMAZ İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Programı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2003 Danışman: Prof.Dr.Şefık YAŞAR Bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler, toplumların yapısında değişikliklere neden olmakta, toplumların eğitim kurumlarından beklentileri; buna koşut olarak da eğitimin amaçlan değişmektedir. Toplumlar, eğitim sisteminden bu hızlı değişime ayak uydurabilecek ve değişimi gelişmeye götürebilecek nitelikte düşünen, üreten, sorgulayan, araştıran, problem çözebilen, problem çözme yollarım karşılaştığı yeni problemlere de uygulayabilen bireyler yetiştirmesini beklemektedir. Bu niteliklere sahip bireylerin yetiştirilmesinde ise ilköğretimde Fen Bilgisi dersinin ve fen öğretiminin önemi büyüktür. Fen Bilgisi dersi yoluyla öğrencilere kazandırılması gereken özelliklerin, bilgi aktarma ve aktarılan bilgiyi geri isteme biçiminde gerçekleşen geleneksel öğretim yöntemleriyle kazandırılması olanaklı değildir. Çünkü, fen bilimlerinin hızla artan içeriğinin öğrenciye geleneksel yollarla kazandırılması olanaklı görülmemektedir. Bu nedenle, sınıf içerisinde artık öğrencinin öğrenmeyi öğrenmesi, problem çözmesi, bilgiye ulaşma yollarını kavraması ve uygulaması, bilgiyi verildiği biçimiyle almaktan çok kendi deneyimleriyle bilgiyi kendisinin oluşturmasını sağlayan öğretim yaklaşımlarına gereksinim vardır. Bu yaklaşımlardan biri yapılandırmacılık, onun Fen Bilgisi öğretimindeki uygulamalarından biri de öğrenme halkası yaklaşımıdır. ııBu araştırma, ilköğretim beşinci sınıf Fen Bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının öğrencilerin akademik basanlarına ve hatırlama düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, gerçek deneme modellerinden `öntest-sontest kontrol gruplu model` kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin uygulama, 2002-2003 öğretim yılının birinci döneminde Eskişehir Merkez Yunusemre İlköğretim Okulu 5/A ve 5/B sınıfı öğrencileri üzerinde altı hafta süre ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması amacıyla öğrencilerin akademik başarılarını ve hatırlama düzeylerini ölçmek üzere beşinci sınıf Fen Bilgisi dersi `Ses ve Işık` ünitesine ilişkin bir başarı testi uygulanmıştır. Öğrencileri denkleştirmek için bir kişisel bilgiler anketi, söz konusu ünitenin öğrenme halkası yaklaşımına göre işlenebilmesi için de ders planlan ve materyalleri geliştirilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemesinde SPSS paket programından yararlanılmış, gruplar arası karşılaştırmalarda bağımlı t testi uygulanmış, anlamlılık düzeyi.05 olarak benimsenmiştir. Araştırmada verilerin çözümlenmesinden sonra şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Fen Bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarıları arasında anlamlı bir fark yoktur. 2. Fen Bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin bilgileri hatırlama düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark vardır. ııı | |
dc.description.abstract | ABSTRACT THE EFFECT OF LEARNING CYCLE APPROACH ON STUDENTS' ACADEMIC ACHIEVEMENT AND RECALL LEVEL IN SCIENCE CLASSES Emine Aysın KÜÇÜKYILMAZ Department of Elementary Education, Class Teacher Training Programme Anadolu University Graduate School of Educational Sciences, 2003 Advisor: Prof. Dr. Şefik YAŞAR The rapid development in science and technology brings about changes in the structure of societies, likewise, so does the expectations of the societies from the educational institutions and the objectives of education change accordingly. The societies have been expecting from the educational system that it would bring up thinking, productive, inquisitive individuals who are capable of solving problems and applying the methods of problem-solving into new problems they have and who will be able to keep pace with the rapid change and manage to lead the change into development. In bringing up individuals having such qualities, science classes and science education have a great significance. Qualities mentioned above are not likely to be transferred to students through a traditional way of transferring the knowledge and asking for it back. That a student attains the rapidly increasing content in the traditional ways is not seem to be feasible. The student needs some educational approaches like solving problems, grasping and applying the ways to acquire knowledge, forming the knowledge by himself rather than taking it as it is given. One of these approaches is constructivism and one of its applications in science teaching is learning cycle approach. IVThis research was carried out to define the effect of learning cycle approach on learners' academic achievement and recall levels in the fifth grade science classes of elementary school. In this research, pre and post test controlled group model was used. The application related to the study was carried through the 5/A and 5/B students during the first term of 2002-2003 academic year at Eskişehir Yunusemre Elementary School. To gather data and evaluate the students' academic achievement and recall levels, an achievement test, related to fifth grade science class `Sound and Light` unit was given to students. A personal questionnaire was developed to match up the students, and to study the unit, in accordance with the learning cycle, course plans and materials were developed. SPSS program was used in the statistical analysis of data collected. For within group comparisons dependant t-test was used and.05 was accepted as the level of significance. After the analysis of the data, the following findings were taken: 1. There was no significant difference between the experimental group that the learning cycle approach was applied to and the control group that a traditional teaching method was applied on science class. 2. In terms of the level of recalling the knowledge, there is a significant difference in favor of the experimental group which the learning cycle approach was applied to and the control group which a traditional teaching method was applied to. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi | |
dc.title.alternative | The Effect of learning cycle approach on students academic achievement and recall level in science classes | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Constructivist learning | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Learning cycle method | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.identifier.yokid | 129773 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 124660 | |
dc.description.pages | 245 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |