Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen çocukların ilköğretim birinci sınıfta sosyal gelişim açısından öğretmen görüşüne dayalı olarak karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Gültekin, Mehmet | |
dc.contributor.author | Özbek, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:55:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:55:24Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329976 | |
dc.description.abstract | } YÜKSEK LİSANS TEZ OZU OKULÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINA DEVAM EDEN ve ETMEYEN ÇOCUKLARIN İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIFTA SOSYAL GELİŞİM AÇISINDAN ÖĞRETMEN GÖRÜŞÜNE DAYALI OLARAK KARŞILAŞTIRILMASI Ayşegül ÖZBEK İlköğretim Anabilim Dalı Okulöncesi Öğretmenliği Programı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Danışman: Yard. Doç. Dr. Mehmet GÜLTEKİN Okulöncesi eğitim olarak adlandırılan 0-6 yaş arası dönem, çocuğun oldukça hızlı geliştiği ve öğrenmeye açık olduğu bir dönem olması bakımından son derece önemlidir. Bu dönemde çocuklara temel davranış ve alışkanlıklar kazandıran ve onların her yönden gelişmesini sağlayan okulöncesi eğitim kurumlarının önemi yadsınamaz. Okulöncesi eğitim kurumlan, uyguladığı programlarla çocukların bedensel, bilişsel, dil, duygusal ve sosyal gelişimlerini desteklemekte ve onları ilköğretime hazırlamaktadır. Bu araştırma ile, okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen çocukların ilköğretim birinci sınıfta sosyal gelişim açısından öğretmen görüşüne dayalı olarak karşılaştırılmasının yapılması amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Bu araştırmanın evrenini, Türkiye'deki ilköğretim okullarında görevli tüm birinci sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma evreni ise Eskişehir il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan birinci sınıf öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmada çalışma evreninden örneklem alma yoluna gidilmemiş, çalışma evreninin tümüne ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışma 95 ilköğretim okulunda 194 birinci sınıf öğretmeninden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir.1 Verilerin toplanmasında yöntem çeşitlemesine gidilmiş, nitel ve nicel yöntemler birlikte kullanılmıştır. Nicel veriler için ilköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal becerilerle ilgili olarak Çubukçu ve Gültekin (2000,s.280) tarafından hazırlanan veri toplama aracı kullanılmış; okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin ilköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal becerileri kazanma bakımından farklılık olup olmadığına bakılmıştır. Öğrencilerin ilköğretimde kazanmaları gereken sosyal becerileri ne derece kazandıkları ile okulöncesi eğitim alma durumları arasında bir ilişki olup olmadığı x test tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmada nitel veriler için okulöncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal gelişim düzeylerini saptamak amacı ile öğretmenlere açık uçlu sorular sorulmuş, elde edilen veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Daha sonra elde edilen verilerin sayısallaştırılması yoluna gidilmiştir. Araştırma verilerinin çözümü sonucunda şu sonuçlara ulaşılmıştır :. Öğretmenlere göre, okulöncesi eğitim alan öğrencilerin `İlişkiyi Başlatma ve Sürdürme Becerileri`, `Grupla İş Yapma Becerileri`, `Duygulara Yönelik Beceriler`, `Stres Durumuyla Başa Çıkma Becerileri`, `Plan Yapma ve Problem Çözme Becerileri`, `Özdenetimini Koruma Becerileri` okulöncesi eğitim almayan öğrencilere göre daha fazla gelişmiş olduğu ortaya çıkmıştır. Tüm beceri alanlarında, okulöncesi eğitim alan öğrenciler lehine istatistiksel bakımdan anlamlı farklılıklar bulunmuştur.. Öğretmenler, okulöncesi eğitim alan öğrenciler ile almayan öğrenciler arasında sosyal gelişim açısından fark olduğunu ve bu farklılığın okulöncesi eğitim alanlar lehine olduğu yönünde görüş belirtmişlerdir.. Öğretmenler, sosyal gelişim açısından okulöncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerle de sorunlar yaşadıklarını; ancak okulöncesi eğitim alamayanlarla daha fazla sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir. m | |
dc.description.abstract | ABSTRACT THE COMPARISON OF PRIMARY SCHOOL FIRST GRADE STUDENTS ATTENDED AND NOT ATTENDED PRESCHOOL EDUCATION IN TERMS OF SCHOOL IMPROVEMENT BASED ON TEACHERS' POINTS OF VIEW Ayşegül ÖZBEK DEPARTMENT OF PRIMARY EDUCATION PROGRAM IN PRESCHOOL STUDIES ANADOLU UNIVERSITY GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION SUPERVISOR : Assistant Prof. Dr. Mehmet GÜLTEKİN Since the growth of children and their expedition to learn are so fast,the period of 0-6 years which is called the preschool stage is very important.The impotance of preschool education institutions which provide basic behavior and habit for children and their improvements in every aspect can not be denied.The preschool education institutions with their programs support children's physical, linguistic,emotional,intellectual,and social development and prepare them to primary school education. By the help of this study it is aimed to compare primary school first grade students attended and not attended preschool education in terms of social improvement based on teachers' point of view. In this study survey model was used. The basis of survey is every first grade teacher in Turkey. As for the basis for this study, the first grade teachers in Eskişehir are included. In this study, it was tried to contact with every teacher instead of taking examples from the basis of study. This study is conducted with the data acquired from 194 fist grade teachers from 95 primary schools. While collecting data, by utilizing quantitative and qualitative methods, variety in methods was used. For quantitative data, Çubukçu and Gültekin's (2000, s.280) data IVcollecting means was used related to social skills which must be acquired by primary school students, and comparison between them was made. The degree of acquiring social skills by primary school students and the relation of children's preschool education was studied by using x2 test technique. For qualitative data to identify the level of social developments of first grade primary school students attended and not attended preschool education, the teachers were asked open ended questions and the data was analyzed by using descriptional analysis method. At the end of the analysis of data these results are gained:. According to the teachers, students attended preschool education institutions are more successful in `Starting and Maintaining a New Relation Skills`, `Working in a Group Skill`, `Skills Related With Emotion`, `To Cope with Stress Skill`, `Making Plans and Solving Problems Skills`, and `Maintaining Self Control Skills` compared with the students not attended. In all these skills, significant statistical differences are found in favor of the students attended preschool education institutions.. The teachers report that there is a difference between these students in terms of social development and this difference is advantageous for the students attended preschool education institutions. o The teachers declare that they have problems with all students related with social development, yet they have more problems with the students not attended preschool education institutions. v | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen çocukların ilköğretim birinci sınıfta sosyal gelişim açısından öğretmen görüşüne dayalı olarak karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | The Comparison of primary school first grade students attented and not attented presshool education in terms of school improvement based on teachers point of view | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Child development | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Development | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Social development | |
dc.identifier.yokid | 129996 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 124650 | |
dc.description.pages | 177 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |