Show simple item record

dc.contributor.advisorTüfekçioğlu, Umran
dc.contributor.authorAktürel, İhsan Evren
dc.date.accessioned2020-12-28T13:55:10Z
dc.date.available2020-12-28T13:55:10Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329948
dc.description.abstractİhsan Evren AKTÜREL, İşitme Engelli Öğrencilerin Fen Öğretimine Verdikleri Yanıt ve Öğrenci Özellikleri Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004, (XIV+106), 102 Kaynak, Danışman: Prof. Dr. Ümran Tüfekçioğhı, Türkçe * ÖZET (Anahtar Sözcükler) İşitme Engelliler Fen Bilgisi Öğretimi Özel Eğitim İşitme Engelli Öğrencilerin Değerlendirilmesi Bu araştırma, işitme engelli öğrencilere 11 hafta boyunca uygulanan fen bilgisi öğretimi sonucu öğrencilerde öğrenme oluşup oluşmadığının belirlenmesi için yapılmıştır. Bunun yanı sıra, meydana gelen öğrenmeyi açıklayıcı nitelikte olabilecek değişkenlerden; öğrencilerin farklı öğrenme ortamlarından gelmeleri, işitme kaybı teşhis yaşları, işitme kaybı düzeyleri, cihazlandırma yaşları, engele ilişkin aile eğitimi almış olmaları, takvim yaşları, anne ve babaların eğitim düzeyleri ile öğrencilerin öğrenme düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığının saptanması üzerinde durulmuştur. Uygulamaya katılan 31 öğrenci geldikleri öğretim ortamlarına bağlı olarak iki farklı grup oluşturmuştur. Birinci grup işitme kaybı erken yaşta teşhis edilmiş, uygun cihazlandırması yapılmış, devam eden süreçte engele ilişkin aldığı aile eğitimini takiben özel eğitime başlanmış 12 işitme engelli öğrenciden meydana gelmektedir. İkinci grup ise işitme kaybının teşhisi ve uygun cihazlandırması zamanında yapılmamış, çoğunlukla aile eğitimi almamış ve özel eğitime daha geç başlanmış 19 işitme engelli Öğrenciden meydana gelmektedir. Öğrencilerin öğrenme düzeylerine ilişkin veriler, öğretim öncesi ve sonrası uygulanan öntest-sontest sonuçlarından elde edilmiştir.Ön ve sontest farklarına ilişkin paired t-test sonuçlarına göre; uygulanan fen bilgisi öğretimi sonucu öğrenme gerçekleşmiş ve öğretim süreci sonunda hatırlanan bilgi miktarı yeterli düzeyde bulunmuştur. Independent t-test sonuçlarına göre; sontest sonuçları bakımından karşılaştırıldığında geldikleri eğitim ortamları farklı olan birinci grup öğrenciler ile ikinci grup öğrenciler arasında anlamlı bir farklılığın olduğu gözlenmiştir. Bulgulara göre; işitme engelli öğrencilerin cihazlandırma yaşlarına, engele ilişkin aile eğitimi almış olmalarına ve takvim yaşlarına ilişkin değişkenler ile öğrenme düzeyleri arasında ilişki olduğu saptanmıştır. İşitme kaybının teşhis edildiği yaş, işitme kaybı düzeyi, anne ve babanın eğitim düzeyi ile öğrencilerin öğrenme düzeyleri arasında ilişki saptanmamıştır.
dc.description.abstractİhsan Evren AKTÜREL, Hearing-Impaired Student's Response To Science Teaching And Its Relationship With Some Of The Student Charecteristics. Master's Thesis, Anadolu University Post-Graduate School of Educational Sciences, 2004, (XIV+106), 102 Origin, Tutor: Prof. Dr. Ümran Tüfekçioğlu, Turkish ABSTRACT (Key Words) Hearing-Impaired Science Education Special Education Assessment of Hearing-Impaired Students The purpose of this study was to investigate whether hearing-impaired secondary school students would develop conceptual understanding of a set of physical topics during an 11-week period of teaching. A secondary aim in this study was to find out whether there were any relationships between some student variables such as; students coming from different educational environments, age of diagnosis, levels of hearing loss, the age they started to use hearing-aids, having any parent guidance related with the hearing loss and parents educational backround. In this study, 31 hearing-impaired students were observed to fall into two different groups according to their educational backrounds. In the first group, there are 12 hearing-impaired students who were diagnosed at early age and were immediately aided, received the parent guidance related with the hearing loss and began special education. In the second group, there are 19 hearing- impaired students who were late diagnosed and were not immediately aided, did not received the parent guidance related with the hearing loss or began special education at an early age.Data used in the study to evaluate levels of learning was obtained through pre-tests and post-tests which were applied before and after the teaching of topics. The findings of paired t-test; between pre and post-tests showed that learning took place at significant levels. Knowledge gained during the teaching process was also found to be remaining at a satisfactory level at the end of the teaching term. The findings of the independent t-test; between post-tests showed a significant difference in learning between the two groups coming from different educational environments. Under the light of the findings, it was concluded that there is a significant relationship between the levels of learning and use of hearing-aids, having parent guidance and the age of the students. No significant relationship was found between, the levels of learning in hearing-impaired students and the age of diagnosis, levels of hearing loss, the educational backround of the parents.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİşitme engelli öğrencilerin fen öğretime verdikleri yanıt ve öğrenci özellikleri bakımından incelenmesi
dc.title.alternativeHearin-impaired student`s response to science teaching and its relationship with some of the student characteristics
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid146831
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid143839
dc.description.pages120
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess