Araştırma görevlilerinin mesleki gelişime yönelik bakış açıları: Eğitim fakülteleri örneği
dc.contributor.advisor | Odabaşı, Ferhan | |
dc.contributor.author | Kabakçi, Işil | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:54:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:54:45Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329897 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin mesleki gelişimeyönelik bakış açılarını gereksinim, önem ve öneri boyutlarıyla belirlemek ve budoğrultuda araştırma görevlilerinin mesleki gelişim alanlarında uygulamaya dönüköneriler geliştirmektir.Bu araştırma, tarama modellerinden tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılarakgerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki 44 devlet üniversitesindeki 54Eğitim Fakültesi'nde görev yapmakta olan 1095 araştırma görevlisi oluşturmuştur.Araştırma 2003-2004 Yükseköğretim Kurulu istatistiklerinden elde edilen verilerlesınırlıdır.Araştırmada belirtilen amaca ulaşılması için gerekli olan veriler, araştırmacı tarafındangeliştirilen ?Araştırma Görevlilerinin Mesleki Gelişime Yönelik Bakış AçılarınıBelirleme Anketi? başlıklı anket aracılığıyla toplanmıştır.Araştırma sonunda, eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin mesleki gelişimegereksinim boyutunda; sırasıyla, ilk olarak alansal gelişim, ikinci olarak kurumsalgelişim, üçüncü olarak öğretimsel gelişim ve son olarak kişisel gelişim boyutlarındaciddi düzeyde mesleki gelişime gereksinim duydukları belirlenmiştir. Eğitim fakültesiaraştırma görevlilerinin mesleki gelişim boyutlarıyla sadece yurtiçinde bilimseltoplantılara katılma durumları arasında kayda değer bir ilişki olduğu; buna karşıngereksinim duydukları mesleki gelişim boyutlarıyla cinsiyet, çalışma yılı, bölüm,yurtdışında bilimsel toplantılara ve mesleki gelişim programına katılma durumlarıarasında kayda değer bir ilişki olmadığı saptanmıştır.Araştırmada eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin mesleki gelişimin önemiboyutunda; önemli buldukları mesleki gelişim boyutlarının sırasıyla alansal gelişim,kişisel gelişim, öğretimsel gelişim ve kurumsal gelişim boyutu olduğu belirlenmiştir.Eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin önemli buldukları mesleki gelişim alanıboyutlarıyla yurtdışında bilimsel toplantılara katılma durumları arasında kısmen anlamlıbir ilişki olduğu; buna karşın önemli buldukları mesleki gelişim alanı boyutlarıylacinsiyet, çalışma yılı, bölüm, yurtiçinde bilimsel toplantılara katılma ve mesleki gelişimprogramına katılma durumları arasında bir ilişki olmadığı belirlenmiştir.Araştırmada son olarak, araştırma görevlilerinin gerçekleştirilecek mesleki gelişimprogramlarının düzenlemesine yönelik, mesleki gelişim programlarının üniversitede buamaca yönelik kurulacak bir eğitim merkezinde uzmanlar tarafından, çalışma grubu(workshop) şeklinde, eğitim dönemi içinde ve haftada 2-3 saat sürecek etkinliklerşeklinde düzenlemesini önerdikleri belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the point of views of research assistants ofEducation Faculty on faculty development according to needs, importance ranks andproposals, and to improve proposals that are suitable for researchers to apply in facultydevelopment fields.This study has been improved by using singular and correlational models. 1095 researchassistants who work in 54 Education Faculties of 44 state universities of Turkey haveformed the population of the study. The study is limited with the data which have beentaken from the 2003-2004 statistics of the Committee of Higher Education.The data which are necessary for reaching the goal determined in the study have beencollected by means of the survey headed as ?The Survey for Identifying the Point ofViews of Research Assistants on Faculty Development?.At the end of the study, it has been determined that the Research Assistants inEducation Faculties in Turkey are highly in need of faculty development in view of;professional development, institutional development, instructional development andpersonal development respectively. It has been found out that there is a significantcorrelation between the faculty development rates of the Research Assistants of theEducation Faculty and their attendance to scientific meetings in their native country; onthe other hand, it has been found out that there is not a significant correlation betweenthe faculty development rates which they need and their gender, working periods,departments, and their attendance to scientific meetings and faculty developmentprograms in abroad.In study, it has been determined with the study that in view of the importance of facultydevelopment, the faculty development levels that the Research Assistants of EducationFaculty consider important are professional development, personal development,instructional development and institutional development respectively. It has beendetermined that there is partly a significant correlation between the faculty developmentfield levels that the Research Assistants of Education Faculty consider important andtheir attendance to scientific meetings in abroad; on the other hand, it has beendetermined that there is no correlation between the faculty development levels that theyconsider important, and their gender, working periods, departments and their attendanceto scientific meetings and faculty development programs in their native country.Finally, it has also been determined with the study that the organization of the facultydevelopment programs that research assistant suggest, should be organized by theexperts in education period as a workshop, and as activities continuing 2-3 hours in aweek in an education center which will be established in the university for this aim. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Araştırma görevlilerinin mesleki gelişime yönelik bakış açıları: Eğitim fakülteleri örneği | |
dc.title.alternative | Faculty development from the point of view of research asisstants: The case of education faculties in Turkey | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 151145 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 187965 | |
dc.description.pages | 304 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |