dc.contributor.advisor | Gültekin, Mehmet | |
dc.contributor.author | Aktay, Sayim | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:54:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:54:44Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329895 | |
dc.description.abstract | Bilginin yenilenip geliştiği ve hızla katlanarak çoğaldığı yirmibirinci yüzyılda,bireyleri toplumun gereksinimleri doğrultusunda eğitme sorumluluğunu üstlenen eğitimkurumlarının kimi eğitim ve öğretim ilkeleri bulunmakta ve eğitim kurumları tümetkinliklerini bu ilkeler çerçevesinde gerçekleştirmek durumundadırlar. Bireylerin sonrakieğitim yaşamlarını önemli ölçüde etkileme gücünde olan ilköğretimin de kendine özgüeğitim ve öğretim ilkeleri bulunmaktadır. Eğitim ve öğretim etkinlikleriningerçekleştirilmesinde ölçüt oluşturan bu ilkeler, eğitim ve öğretimin başarıya ulaşmasındaönemli bir etkiye sahiptir. lköğretimde, eğitim ve öğretim etkinliklerinin etkili bir biçimdegerçekleştirilebilmesi için ilköğretim okullarında bu ilkeleri dikkate almak gerekmektedir.Bu araştırma, ilköğretim okullarında eğitim ve öğretim ilkelerinin gerçekleşmedüzeyini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tarama modeli kullanılarakgerçekleştirilen araştırmada, oranlı küme örneklem alma yoluna gidilmiş; Eskişehir ilindeyer alan yedi eğitim bölgesindeki Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı merkez ilköğretimokullarından, alt, orta ve üst sosyoekonomik düzeyden rastlantısal yolla birer okulseçilmiştir. Araştırma bu okullarda görevli 493 ilköğretim öğretmeni üzerindegerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak için, 28 sorudan oluşan anket formukullanılmıştır.Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, öğretmenlerin görüşleri sayı ve yüzdeler ileortaya konmuştur. Araştırmada, verilen yanıtların puan ortalamalarının öğretmenlerincinsiyetleri, branşları, hizmet süreleri ve görev yaptıkları okulun sosyo-ekonomik düzeyinegöre farklılık oluşturup oluşturmadığını belirlemek için ikili karşılaştırmalarda bağımsız ttestinden, üç ya da daha fazla karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizinden (ANOVA)yararlanılmıştır. Varyans analizi sonucunda F değerinin anlamlı çıktığı durumlardafarklılığın hangi gruplar arasında oluştuğunu belirlemek amacıyla Tukey HSD (Tukey'sHonestly Singificant Difference Test) çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler, ilköğretimin eğitim ve öğretim ilkelerininilköğretim okullarında çoğunlukla gerçekleştirildiği görüşündedirler. lkeler arasında ençok gerçekleştiği düşünülen ilke, ?Değerlendirme eğitim-öğretimin ayrılmaz bir parçasıdır?ilkesi, en az gerçekleşen ilke ise ? lköğretim, öğrencilere bilimsel yöntemlere göre çalışmayolları öğreten bir kurumdur? ilkesidir. Bunun yanında, öğretmenlerin en çok önemverdikleri ilke ? lköğretim milli bir eğitim kurumudur? ve en az önem verdikleri ilke ise? lköğretim, öğrencilere bilimsel yöntemlere göre çalışma yolları öğreten bir kurumdur?ilkesidir. Ayrıca, öğretmenlere göre ilköğretimin eğitim ve öğretim ilkelerinin yeterincegerçekleşmemesinin en önemli nedenleri; ilköğretim okullarındaki öğrenci sayılarının fazlaolması, okulların kütüphane, laboratuar, spor salonu, toplantı ve gösteri salonu gibi destekhizmetlerinden yoksun olması ve öğrenci velilerinin yeterince ilgili olmamasıdır. | |
dc.description.abstract | In the twenty first Century, information develops by renovating and increasesexponentially; thus some of the education institutions, which take the responsibility oftraining the individuals in accordance with requirements of the society, pursue theeducation and teaching principles and those education institutions should implement allactivities within the framework of those principles. The Primary education which has adramatically effect on the individuals' school life afterwards possess own education andteaching principles. These Principles which are criterion for the implementations of theactivities in education have a significant effect on the achievement of education andteaching. Therefore, it is necessary to take into consideration those principles in the primaryschools in order to implement the education and teaching activities efficiently.This survey was conducted on the purpose of determining the realization level ofthe education and teaching principles. By applying survey method, rational group samplingwas taken; among the center primary schools of Ministry of Education in seven educationregions in Eskişehir, one school randomly chosen from each low, medium and high socio-economic status. The survey was carried out with 493 teachers in those primary schools. Aquestionnaire with 26 questions was utilized to collect the data.For data analysis, the teachers' opinions were put forth with digits and percentages.In order to identify whether the mean values of the responses differ according to theteachers' gender, branches, service lives and the socio-economic status of their schools,independent t-test for comparing two values and one way analysis of variance (ANOVA)for three or more comparisons were used. In case of F value was significant as a result ofvariance analysis, to define within which groups the significance occurred, Tukey HSD(Tukey's Honestly Significant Test) multiple comparison test was applied.According to the survey results, the teachers agreed on the fact that the education andteaching principles are mostly realized in the primary schools. Moreover, they consideredthat among the principles, the most realized one was `Evaluation is an irresistible part ofeducation and teaching` and the least realized one was `The primary education is aninstitution which teaches students the study ways based on the scientific methods`.Additionally, the teachers attached more importance to the principle which states `Theprimary education is a national education institution`; on the other hand, again the principlethat `The primary education is an institution which teaches students the study ways basedon the scientific methods` was the least important one for the teachers. Furthermore, theteachers listed the most remarkable reasons for inadequate realization of those principles asto have a great number of students in classes and to lack the facilities like libraries,laboratories, gyms, assembly rooms and exhibition rooms, in addition, parents were notinterested enough. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim eğitim ve öğretim ilkelerinin ilköğretim okullarında gerçekleştirilme düzeyi | |
dc.title.alternative | The realization of the education and teaching principles in the primary education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 151146 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 187966 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |