dc.contributor.advisor | Ağaoğlu, Esmahan | |
dc.contributor.author | Akkaya Çelik, Nurcan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:54:25Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:54:25Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329857 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma ile ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerineilişkin algıları ile bu algıların kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin, 9boyutta ele alınan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algıları ile bu algılarınkişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Tarama modelinde desenlenen araştırma, 2005-2006 eğitim-öğretim yılı bahar dönemindeDenizli il merkezindeki 63 ilköğretim okulunda görev yapan 2372 öğretmen evreninden, 17okulda 788 öğretmen örneklemi üzerinde gerçekleştirilmiş, evrenin %20.95'indenkullanılabilir veri elde edilmiştir.Araştırmanın amacına yönelik veriler, Baloğlu (1998) geliştirilen, Ağaoğlu (2004) tarafındanuyarlanan, 2 bölüm ve 64 maddeden oluşan `Sınıf Yönetimi Becerisini DeğerlendirmeÖlçeği` ile toplanmıştır.Araştırmada verilerin çözümlenmesi aşamasında, araştırma amaçları doğrultusunda, frekans,yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma; puanlarla ilgili ikili küme karşılaştırmalarındabağımsız gruplar arası t testi, ikiden çok küme karşılaştırmalarında ise tek yönlü varyansanalizi (ANOVA) istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Varyans analizi sonucu hesaplananF değerinin anlamlı bulunduğu durumlarda farklılığın hangi gruplar arasında olduğunusaptamak amacıyla LSD çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır.İstatistiksel çözümlemelerinde .05 anlamlılık düzeyinin kullanıldığı araştırmadaçözümlemeler `SPSS 12.0 for Windows` paket programı ile gerçekleştirilmiştir.Araştırma bulgularına göre araştırmanın birinci alt probleminde öğretmenlerin sınıf yönetimibecerilerine ilişkin algılarının neler olduğu araştırılmış, araştırma sonunda algılarının ortaseviyede olduğu bulunmuştur.Araştırmanın ikinci alt probleminde öğretmenlerin sınıf yönetimi becerisine ilişkin algılarınınkişisel özellik değişkenlerine göre farklılıkları araştırılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre kadınöğretmenlerin lehine, branş değişkenine göre sınıf öğretmenlerinin lehine algılarında anlamlıfarklılık bulunmuştur. Diğer kişisel özellik değişkenlerinde anlamlı farklılık bulunmamıştır.Araştırmanın üçüncü alt probleminde, sınıf yönetimi kapsamında öğretmenlerde bulunmasıgerektiği düşünülen beceriler 9 boyutta ele alınmıştır. Bu boyutlara göre öğretmenlerin sınıfyönetimi becerileri araştırılmıştır. Boyutlara göre öğretmenlerin kendilerine etkinlik yönetimiboyutunda en yeterli, zaman yönetimi boyutunda ise en yetersiz hissettikleri bulunmuştur.Araştırmanın dördüncü alt probleminde, sınıf yönetimi boyutlarında, öğretmenlerin sınıfyönetimi becerisine ilişkin algılarının, kişisel özellik değişkenlerine göre farklılıklarıaraştırılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre, amaçlı davranış gösterme, planlama, sınıfta iletişim,sınıfta davranış yönetimi, etkinlik yönetimi ve değerlendirme boyutlarındaki algılarında kadınöğretmenlerin lehine; branş değişkenine göre, amaçlı davranış gösterme, sınıfta iletişim,sınıfta davranış yönetimi, etkinlik yönetimi ve sınıf içi liderlik boyutlarındaki algılarındabranş öğretmenlerinin lehine, anlamlı farklılık bulunmuştur. Meslek kıdemi değişkenine göre,sınıfta davranış yönetimi boyutunda 11-15 ve 16-20 yıl meslek kıdemine sahip öğretmenlerlehine; etkinlik yönetimi boyutunda ise 16-20 yıl meslek kıdemine sahip öğretmenler lehinealgılarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Boyutlarına göre incelenen diğer kişisel özellikdeğişkenlerinde anlamlı farklılık bulunmamıştır. | |
dc.description.abstract | In this research; determining the perception of classroom management skills for primaryschool class teachers?, whether teachers? perception is different in their personal characters ornot and including classroom management at 9 dimensions for teacher capacities related to theperception of classroom management abilities with respect to personal characteristics whetherdifferent or not were intended.Patterned research on surveilance model; 2372 teachers in 63 primary schools in Denizli citycenter in 2005-2006 academic year spring semester, available data was gotten from theuniverse?s 20.95 percent.The data related to the purpose of research was gathered from `Classroom Management SkillsEvaluation Scale?, 2 chapter and 64 section developed by Baloğlu (1998) and adapted byAğaoğlu (2004).At the process of data analysis, based on research purpose, frequency, percentage arithmeticmean, standard deviation, with two sets comparison among independent groups t test, morethan number of two sets comparison variance analysis (ANOVA) statistical techniques wereused. Calculating at the result of variance analysis, when F value is significant, to set thedifference in groups LSD multiple comparison test was put into practise..05 level of significant was used in statistical analysis of research, analysis was realized using`SPSS 12.0 for windows? programme.According to research findings; the research first sub-problem, teachers? classroommanagement skills perception was found out in medium level.With the research second sub-problem, teachers? classroom management skills perception wasinvestigated according to personal characteristics differencies. In respect of gender variable;in women teachers? favour, in respect of branch variable; in class teachers? favour perceptionwas significant. In the other personal characteristics variables, any significant differencieswere not found out.Concerning the research third sub-problem; including classroom management, it is needed forteachers, capacities, were studied at 9 dimensions. According to these situations classmanagement skills of teachers were searched.According to the situation it was found that teachers felt themselves the most efficient onactivity management situation but inefficient on time management situation.According to 9 dimensions, regarding to the classroom management skill perceptions wereexamined with personal characteristics variables. Significant differencies were found out inrespect of gender variable; showing a purposeful behaviour, planning, communication inclass, behaviour management in class, activity management and evaluation dimensionsperception was in women?s teachers favour, in respect of branch variable, showing apurposeful behaviour, communication in class, behaviour management in class, activitymanagement and in class leadership dimensions perception was in branch teachers favour. Inrespect of job seniority variable, behaviour management dimension, significant differencieswere found out in 11-15 years teachers and 16-20 years teachers favour. The other personalcharacteristics studied at dimensions were found out and no significant differencies weredetermined. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algıları (Denizli ili örneği) | |
dc.title.alternative | Determining the perception of classroom management skills for primary school class teacher' | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | Management | |
dc.subject.ytm | Classroom management | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Denizli | |
dc.identifier.yokid | 9001370 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 257121 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı | |