Show simple item record

dc.contributor.advisorTunçel, Rıdvan
dc.contributor.authorGök, Orhan
dc.date.accessioned2020-12-28T13:54:25Z
dc.date.available2020-12-28T13:54:25Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329856
dc.description.abstractBu deneysel çalısma öncelikle yabancı dildeki sözcükleri hafızada tutmak,tanımak ve hatırlamak için etkili bir yöntemin ortaya konulmasını amaçlamıstır. Buamaç dogrultusunda, iki sözcük ögrenme yöntemi karsılastırılmıstır: Derin slem Sürecive Ezberleme. Çalısma içerisinde, ?Derin slem Süreci? ?yeni sözcükleri ögrenirkendahil olunan ileri derecedeki anlama yada kavrama islem süreci? olarak ele alınırken,?Ezberleme? ?yeni sözcüklerin baglam içermeyen sözcük listelerinin ezberlenmesiyoluyla ögrenimi? anlamında kullanılmıstır. Çalısmada derin islem sürecini tesvik edendört teknik kullanılmıstır: ?Bu Nedir?? (What is it?), ?Anlamdan Öte? (More thanMeaning), ?Çıkarım Sorgulaması? (Power Questioning) ve ?Anlamlı yada AnlamlıDegil? (Sense or Nonsense?).Bu çalısmaya Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi'nde ögrenim görmekte olanelli orta düzey üstü yabancı dil ögrencisi katılmıstır. Ögrencilerin ders kitaplarındanseçilen otuz iki sözcük çalısmada kullanılmak üzere hedef sözcükler olarakbelirlenmistir. Sayıca esit iki gruba yerlestirilen ögrencilerden deney grubundakiögrenciler derin islem süreci uygulamasında kullanılırken, kontrol grubundakiögrencilere hedef sözcüklerin Türkçe karsılıklarını yada ngilizce anlamlarını içeren birsözcük listesi verilmistir.Çalısmanın ön-testi, uygulama-sonrası-testi ve uzun-dönem-testi olarak verilenaynı test hedef sözcüklerin hafızada kalması, tanınması ve hatırlanmasında ögrencileringösterdigi gelisimi ölçmüstür. Test üç bölümden olusturulmus (A. sözcüklerin anlamlarıile eslestirilmesi, B. cümleler içerisine uygun düsen sözcüklerin yerlestirilmesi, ve C.paragraflardan olusan baglam içerisine uygun düsen sözcüklerin yerlestirilmesi) ve otuziki soru içermistir. Test içerigindeki üç bölüm ile, sözcüklerin tanınması (A Bölümü) vehatırlanması (B ve C Bölümleri); daha genel ifade ile hafızada kalıp kalmadıgınınortaya konulmasına çalısılmıstır.Kontrol ve deney grupları arasında anlamlı bir fark olup olmadıgını belirlemeküzere bir t-testi uygulanmıstır. Gruplar arasında anlamlı bir fark olmadıgını ortayakoyan ön-testi iki haftalık bir uygulama süreci takip etmistir. Uygulamayı takibenverilen uygulama-sonrası-testi, gruplar arasında deney grubu ve derin islem süreciyöntemi lehinde anlamlı bir fark oldugunu ortaya koymustur. Üç hafta sonra uygulananuzun-dönem-testi de gruplar arasında yine deney grubu ve derin islem süreci yöntemilehinde anlamlı bir fark oldugunu göstermistir.Herbir denek grubunun kendi içinde anlamlı bir gelisim gösterip göstermediginibelirlemek üzere baska bir t-testi daha uygulanmıstır. Bu analizin sonuçları ise hemderin islem süreci (deney grubu) hem de ezberleme (kontrol grubu) yöntemlerininsözcüklerin kısa ve uzun dönemde hafızada kalması, tanınması ve hatırlanmasıkonusunda yardımcı olduklarını ortaya koymustur. Bu nedenle, sözcüklerin kısa veuzun dönemde hafızada kalması, tanınması ve hatırlanması konusunda ezberlemenintamamen etkisiz oldugu söylenemez.Her ne kadar kontrol grubunun sonuçları ezberlemenin de sözcüklerin kısa veuzun dönemde hafızada kalması, tanınması ve hatırlanması konusunda yardımcıoldugunu ortaya koysa da; deney grubundaki ögrencilerin derin islem sürecini tesvikeden teknikler sayesinde daha etkili sözcük tanıma, hatırlama ve hafızada tutma basarısıgösterdigi açıktır.Çalısma içerisinde uygulanan derin islem süreci teknikleri, sözcüklerin kısadönem ve uzun dönem hafızada tutulması konusunda ögrencilere yardım etmeninyanısıra, uygulandıkları süre boyunca ögrencilere hedef sözcükleri ögrenirken dahaistekli, coskulu, eglenen ve katılımcı olmaları konusunda da katkıda bulunmustur.Bu çalısma, derin islem sürecinin ezberlemeye olan üstünlügünün derin islemsürecinin ögrenciye sundugu yeni sözcükleri ögrenirken dahil olunan ileri derecedekianlama yada kavrama islem sürecinden kaynaklandıgı sonucuna varmıstır
dc.description.abstractThis experimental study mainly aimed at finding an effective way to retain,recognize and recall foreign language vocabulary. In order to fulfil the aim, twovocabulary learning methods were compared: Deep Processing and Rote Learning.?Deep Processing? in the study referred to ?a greater degree of semantic or cognitiveinvolvement while learning new words? whereas ?Rote Learning? meant ?learning newvocabulary through memorization of decontextualised word lists?. Four techniquesencouraging deep processing on vocabulary were practised in the study: `What is it??,`More than Meaning?, `Power Questioning? and `Sense or Nonsense??.Fifty upper-intermediate learners of English as a Foreign Language in Faculty ofSciences at Anadolu University took part in the study. A number of thirty-two wordswhich were selected from the textbooks of the students were determined to be the targetwords of the study. Of the students assigned into two groups which were equal innumber, those who were in the experiment group were exposed to the treatment of deepprocessing whereas those who were in the control group were provided with avocabulary list involving either Turkish equivalent or English meaning of the targetwords.The same test which was administered as the pre-test, immediate post-test anddelayed post-test of the study measured the progress in retention, recognition and recallof the target words. The test included three sections (A. matching words with meanings,B. using appropriate words for the blanks in sentences, and C. using appropriate wordsfor the blanks in the paragraphs of a context - cloze test) and covered 32 questions. Bymeans of these three sections, recognition (Section A) and recall (Sections B and C); ina more general term, retention of words was aimed to be checked.A t-test was used to find out if there was a significant difference between thecontrol and experiment groups. The pre-test, which did not reveal significant differencebetween the groups, was followed by the treatment stage which lasted for two weeks.The immediate post-test, which was given after the treatment, demonstrated significantdifference between the groups ?favouring the experiment group and deep processingmethod. The delayed post-test, which was given after three weeks, showed a similarsignificance between the groups ?again favouring the experiment group and deepprocessing method.Another t-test was also used to find out if there was a significant progress withineach subject group. The results of the analysis suggested that both deep processing(experiment group) and rote learning (control group) methods promote immediate anddelayed retention, recognition, and recall. Therefore, it cannot be suggested that rotelearning is not effective for immediate and delayed recognition, recall and retention ofvocabulary.Although the results of the control group indicated that rote learning alsofacilitates immediate and delayed recognition, recall and retention of vocabulary, it isclear that students in the experiment group presented a more effective achievement inthe recognition, recall and retention of words with the assistance of techniques whichencouraged deep processing.Besides aiding students in short-term and long-term lexical retention, the deepprocessing techniques practised in the study also promoted the students to be highlymotivated, enthusiastic, amused and active while learning the target vocabularythroughout the application of the techniques.It is concluded in this study that the superiority of deep processing over rotelearning is a result of the greater degree of semantic or cognitive involvement withwhich it equips the learner while learning new words.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleRote learning versus deep processing: The effect on vocabulary learning and retention
dc.title.alternativeEzberleyerek öğrenmeye karşılık derin işlem süreci: Sözcük öğrenimi ve kalıcılığına etkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmVocabulary learning
dc.subject.ytmVocabulary teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmMemorization method
dc.subject.ytmTeaching
dc.identifier.yokid9001371
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid257120
dc.description.pages120
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess