Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin öğretme-öğrenme süresine katılım düzey ve biçimleri
dc.contributor.advisor | Deveci, Handan | |
dc.contributor.author | Ünal, Zeliha | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:54:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:54:19Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329844 | |
dc.description.abstract | Bireye toplumsal kişilik kazandırmayı amaçlayan Sosyal Bilgiler Programınınöğelerinden olan öğretme-öğrenme süreçleri; eğitim amaçlarının gerekli kıldığıyaşantıların istenilen davranışlara dönüştürülmesi için yapılan düzenlemelerle ilgilidir.Yöntem, araç-gereç, personel, teknik gibi alt öğeleri kapsayan öğretme-öğrenmesüreçleri öğretime ilişkin etkinliklerin yoğunluk kazandığı bir boyutu oluşturmaktadır.Öğretimi geliştirmek amacıyla tasarlanan programlar, yöntem ve teknikler, araç-gereçlerancak bilinçli uygulamalarla istenilen sonucu verecektir. Sosyal Bilgiler dersindeöğretme-öğrenme sürecine katılım düzey ve biçimlerinin belirlenmesi ile gerçekçideğerlendirmeler yapılacaktır. Böylece öğretme-öğrenme sürecinde etkili ve bilinçliuygulamalar yapılabilecektir.Bu araştırmanın amacı, ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgilerdersinde öğretme-öğrenme sürecine katılım düzey ve biçimlerini belirlemektir. Buaraştırma tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 2005-2006 öğretim yılı güzdöneminde Eskişehir ilinde yer alan yedi eğitim bölgesindeki Milli EğitimMüdürlüğü'ne bağlı merkez ilköğretim okullarından, her bölgeden rastlantısal yollabirer okul seçilmiştir. Araştırma seçilen okullardaki 966 yedinci sınıf öğrencisi üzerindegerçekleştirilmiştir. iiiAraştırmada veri toplamak amacıyla, kişisel bilgilerle ilgili 5 soru, öğretme-öğrenme sürecine katılım davranışlarına yönelik 14 sorudan oluşan anket formukullanılmıştır.Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, sayı, yüzde, aritmetik ortalama ilestandart sapma değerlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada, verilen yanıtların puanortalamaları öğrencilerin cinsiyetlerine ve akademik başarı düzeylerine göre farklılıkoluşturup oluşturmadığını belirlemek için, ikili küme karşılaştırmalarında BağımsızGruplar arası `t` Testinden, ikiden çok küme karşılaştırılmalarında ise Tek YönlüVaryans Analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. Varyans analizi sonucunda Fdeğerinin anlamlı çıktığı durumlarda farklılığın hangi gruplar arasında oluştuğunubelirlemek amacıyla Tukey HSD (Tukey's Honestly Singificant Difference Test) çoklukarşılaştırma testi uygulanmıştır. Araştırmada, tüm istatistiksel çözümlemelerdeanlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir.Yapılan veri çözümlemelerinden sonra şu sonuçlara ulaşılmıştır:4. İlköğretim yedinci sınıf öğrencileri Sosyal Bilgiler dersinde öğretme-öğrenme sürecine yüksek seviyede katılım göstermektedir.5. İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersi öğretme-öğrenme sürecine katılım düzeyleri, cinsiyetlerine göre değişmemektedir.Akademik başarı düzeylerine göre ise farklılık görülmektedir.6. İlköğretim yedinci sınıf öğrencileri Sosyal Bilgiler dersinde öğretme-öğrenme sürecine açık katılım davranışlarını daha çok göstermektedirler.7. İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin öğretme-öğrenme sürecine katılımbiçimleri, cinsiyetlerine göre açık katılımda erkek öğrencilerin lehineanlamlı bir fark vardır. Örtülü katılımda değişmemektedir. Akademik başarıdüzeylerine göre farklılık görülmektedir. | |
dc.description.abstract | Social Studies program aims to yield personality to individuals. Teaching andlearning procecesses, as being one of the elements of this program is related to theregulations made to transform the living practices that are necessitated by theeducational goals to the desired behavior. Teaching and learning processes constitutethe field in which the education-related activities are intensified as those processesinvolve sub-elements such as method, tool-equipment, personnel and technique.Teaching programs, methods and techniques that are designed to develop the teachingactivities will yield the desired outcomes only with the concious applications. Realisticevaluations will be made by identifying the level and type of teaching-learning processin Social Studies. Thus, effective and conscious applications will be made in teachinglearningprocess.The aim of this research is to identify the levels and types of seventh gradeprimary school students' participation to the teaching and learning process in SocialStudies. This research has been conducted by using the survey method. During the2005-2006 fall semester, one school was randomly selected from each of the seveneducational regions in Eskisehir province. The study was conducted with 966 theseventh grade students in the selected schools. vIn order to collect data, a questionnaire including 5 questions for personalinformation, 14 questions for the participation were used.In analysing the gathered data, frequencies, percentages, standard deviation andmean scores were used. Independent Samples T-Test and ANOVA were used in orderto identify whether the mean scores of the responses vary according to gender,economic status, academic success. When the ANOVA was used and F value wassignificant, Tukey HSD (Tukey's Honestly Singificant Difference Test) was used toidentify which of the groups vary significantly. Throughout all the statistical analysesmade in this study .05 significance level has been assumed.Following results were obtained with the data analyses:1. Seventh grade primary school students demonstrate high level participationin Social Studies.2. Participation of seventh grade primary school students in teaching andlearning processes of Social Studies does not vary significantly according togender. However participation vary significantly according to academicsuccess.3. Seventh grade primary school students demonstrate mostly the openparticipation during Social Studies.4. Open participation vary according to gender. Male students demonstratehigher level of open participation. Hidden participation does not varyaccoriding to gender. The difference between previous academic successlevels for both open and hidden participation is significant. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin öğretme-öğrenme süresine katılım düzey ve biçimleri | |
dc.title.alternative | The levels and types of student participation to teaching learning process in social studies | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10036682 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 362954 | |
dc.description.pages | 0 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |