İlköğretim öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarını etkileyen etmenlerin analitik olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Deveci, Handan | |
dc.contributor.author | Suna, Çiğdem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:54:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:54:18Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2020-11-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329843 | |
dc.description.abstract | 21. yüzyılda, okuma yazma bilmeyen değil, öğrenmeyi öğrenememiş bireylerden sözedileceği öne sürülmektedir. Öğrenmeyi öğrenmemiş bireylerin yetiştirilmesi, süreklieğitim ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Sürekli eğitim veyaşam boyu öğrenme ise okuma ile sağlanacaktır. Okumanın bireyin yaşamında yeredinebilmesi için alışkanlığa dönüştürülmesi gerekmektedir. Bireyin okuma alışkanlığıkazanma sürecinde de aile, eğitim kurumları ve medyaya önemli görevler düşmektedir.Bu araştırma, ilköğretim öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarını etkileyenetmenlerin analitik olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır.Tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmanın belirlenen amacaulaşabilmesi için gerekli olan veriler ? lköğretim Öğrencilerinin Okuma lgi veAlışkanlıklarını Etkileyen Etmenlere lişkin Görüşlerini Belirleme Anketi? ve ?Okumalgisi Ölçeği? olmak üzere iki bilgi toplama aracı ile toplanmıştır. Toplanan verilerinişlenmesi ve istatistiksel çözümlemeler SPSS paket programı ile gerçekleştirilmiştir.Verilerin çözümlenmesinde, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve khi kare(X2) tekniği kullanılmıştır.Araştırma sonucunda; ilköğretim öğrencilerinin okumaya karşı ilgi duydukları veyüksek düzeyde okuma alışkanlığına sahip oldukları bulunmuştur. lköğretimöğrencilerinin okuma ilgi düzeyleri cinsiyete, devam edilen sınıf düzeyine ve anne babaöğrenim durumuna göre farklılaşmaktadır. lköğretim öğrencilerinin okuma alışkanlığıdüzeyleri ise devam edilen sınıf düzeyine göre farklılaşırken, cinsiyete ve anne babaöğrenim durumuna göre farklılaşmamaktadır. lköğretim öğrencilerinin okuma ilgisidüzeyleri ile okuma alışkanlığı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki vardır. lköğretimöğrencilerinin okuma ilgisi düzeyleri ile okuma ilgi ve alışkanlıklarını etkileyenetmenlere ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir ilişki vardır. Ancak, çocuğun evininyakınında kütüphane bulunması, öğretmeni ile birlikte kütüphane, kitap fuarı vb. yerleregitmesi, sınıf kitaplığından istediği kitabı istediği zaman alması, okulunda kütüphanebulunması çocuğun okuma ilgisi düzeyini etkilememektedir. lköğretim öğrencilerininokuma alışkanlığı düzeyi ile okuma ilgi ve alışkanlıklarını etkileyen etmenlere ilişkingörüşleri arasında anlamlı bir ilişki vardır. Ancak okulda kütüphane bulunmasınınçocuğun okuma alışkanlığını etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | It is generally acknowledged that, in 21st century, rather than literacy, the issue will belearning how to learn. Pro-longed education and life-long learning seem to be a mustwhen it comes to educating those who have not yet learned how to learn. It is throughthe act of reading this pro-longed education and life-long learning will take place. Inorder for reading to be an indispensable aspect of an individual?s life, it is to be made ahabit. Family, educational institutions and media play a very important role in helpingindividuals to make reading habits.The present study aims to evaluate and analyticaly investigate the factors which affecttheir reading interests and habits. To this end, a survey methodology has been adopted,and the data has been gathered by means of a questionnaire investigating primary schoolstudents? views on the factors which affect their reading interests and habits, and`Reading Interest Scale?. The data has been statistically analyzed by using SPSSsoftware program. Specifically, the data has been subjected to t-tests, ANOVA, chi-square.The results of the study reveal that primary school students are interested in reading andthat they have high-level reading habits. The students? levels of reading interestsdifferentiate in terms of such variables as gender, class level, and parents? educationalbackground. While the students? level of reading habits differentiates in terms of theirclass levels, it does not differentiate according to gender and parents? educationalbackground. The results of the study also seem to indicate that there is a significantrelationship between the level of students? reading interests and the level of theirreading habits. Further, there is a significant relation between the students? level ofreading interests and their views on the factors impacting on their reading interests andhabits. However, it seems that the students? level of reading interests are not affectedby such factors as having a library nearby their houses, going to libraries, bookexhibitions, etc. with their teachers, being able to borrow any books from class library atany time, and having a school library. It is also found that there is a significant relationbetween the students? level of reading habits and their views on the factors impacting ontheir reading interests and habits. Having a school library; however, does not appear toaffect the students? reading habits. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarını etkileyen etmenlerin analitik olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | The Evaluation and analytical investigation of factors that affect the primary schools students` reading interest and habits | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-16 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 151198 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 187992 | |
dc.description.pages | 143 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |