Show simple item record

dc.contributor.advisorGürsel, Oğuz
dc.contributor.authorAltunel, Müjgen
dc.date.accessioned2020-12-28T13:54:14Z
dc.date.available2020-12-28T13:54:14Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329834
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, otistik özellik gösteren öğrencilere küçük grup düzenlemesi ilesunulan eşzamanlı ipucuyla öğretimin ?â¦neredeâ¦??, ?Ne zamanâ¦?? ve ?â¦ne olur??sorularına sözel olarak cevap verme davranışlarının öğrenilmesi üzerindeki etkililiğiniaraştırmaktır. Bu amacın yanı sıra, eşzamanlı ipucuyla öğretimin kullanıldığı küçük grupdüzenlemesi ile gözleyerek öğrenmenin ne düzeyde gerçekleştiği de incelenmiştir. Ayrıca buçalışmada farklı ortamlar, farklı zamanlar ve farklı kişiler arasında genelleme etkisi veuygulama tamamlandıktan sonra 4, 7 ve 9 hafta sonra kalıcılık etkisi araştırılmıştır.Araştırma yaşları 5 ve 7 arasında değişen üç otistik özellik gösteren öğrenci ilegerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada tek denekli araştırma modellerinden davranışlar arasıyoklama evreli çoklu yoklama modeline yer verilmiş ve deneklerle replike edilmiştir.Araştırmada küçük grup içinde her öğrenciye farklı tek basamaklı bir davranış öğretilmiştir.Araştırmanın bağımlı değişkeni ?â¦neredeâ¦??, ?Ne zamanâ¦?? ve ?â¦ne olur?? sorularınasözel olarak cevap verme davranışıdır. Bağımsız değişkeni ise küçük grup düzenlemesi ilesunulan eşzamanlı ipucuyla öğretimdir. Araştırma tüm öğrencilerin bir arada bulunduğuortamda her öğrencinin çalışılan hedef uyarana yönelik öğretimi izlemesi sağlanmıştır.Eşzamanlı ipucuyla öğretimin küçük grup düzenlemesiyle ?â¦neredeâ¦?, Ne zamanâ¦? veâ¦ne olur?? sorularına sözel olarak cevap verme davranışı için toplu yoklama, günlükyoklama, öğretim, izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir.Araştırmada hem gözlemciler arası güvenirlik hem de uygulama güvenirliği verisitoplanmıştır. Küçük grup düzenlemesinde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği grafikselanaliz kullanılarak gösterilmiştir.Araştırma sonucu, eşzamanlı ipucuyla öğretimin otistik özellik gösteren öğrencilerin herbirine farklı uyaranın küçük grup düzenlenmesi içinde sunulması ile ?â¦neredeâ¦??, ?Nezamanâ¦?? ve ?â¦ne olur?? sorularını sözlü olarak cevaplama becerilerinin öğretimindeetkili olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin öğretim tamamlandıktan 4, 7 ve 9 hafta sonraedinilen becerileri değişik düzeylerde korudukları, farklı ortamlara, farklı zamanlara ve farklıkişilere genelleyebildikleri görülmüştür. Ayrıca, deneklerin gözleyerek öğrenme iledavranışları değişik doğruluk düzeyinde edindikleri görülmüştür.
dc.description.abstractThe purpose of the present study was to examine the effectiveness of simultaneous promptingprocedure delivered in small group teaching arrangement on teaching answering ?Where�?,?When�? and ?What happens�? questions to children with autism. The acquisition of theskills targeted during observational learning was also examined. Furthermore, generalizationeffects and maintenance effects of simultaneous prompting investigated.Five to six years old three children with autism participated in this study. A multiple probedesign across behaviors with probe condition was used and replicated across subjects.Different stimuli and different tasks were taught to each subject in the study. The dependentvariable of the study was answering ?Where�?, ?When�? and ?What happens�?questions. The independent variable of the study was simultaneous prompting delivered insmall group teaching arrangement. The instruction was provided individually to each studentin a group teaching arrangement and the students in the group were encouraged to observeeach other. Full probe, daily probe, maintenance and generalization probe sessions andinstruction sessions were conducted in the study.Dependent and independent reliability data analyses were conducted in the study. Theeffectiveness data was analyzed by using graphical analyses.The findings of the study showed that simultaneous prompting delivered in small groupteaching arrangement was effective on teaching answering ?Where�?, ?When�? and?What happens�? questions. Generalization effects across materials, people and periods andalso maintenance effects of simultaneous prompting were found to be positive. Forthermore,the subjects of the study acquired the skills targeted for observational learning to a certainextend.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOtistik özellik gösteren öğrencilere soru cevaplama becerilerinin öğretiminde küçük grup düzenlemesi ile sunulan eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği
dc.title.alternativeThe effectiveness of simultaneous prompting procedure delivered in small group teaching arrangemenet on teaching question answering skills to children with autism
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid188359
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid205762
dc.description.pages124
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess