dc.contributor.advisor | Gültekin, Mehmet | |
dc.contributor.author | Yildirim, Asli | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:54:05Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:54:05Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329815 | |
dc.description.abstract | Okulöncesi dönem, çocukların gelişimlerinin en hızlı olduğu dönemdir. Bu dönemde,çocukların kendini ifade edebilen, sorgulayan, araştıran ve problem çözen bireylerolarak yetiştirilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda okulöncesi eğitimprogramında birçok etkinliğe yer verilmiştir. Söz konusu etkinlikler arasında önemli biryeri olan Türkçe etkinliğinde de çeşitli yöntem ve teknikler kullanılmaktadır. Butekniklerden biri olan öykü tamamlama tekniği, çocukların yaratıcılıklarını, hayalgücünü, düşünme becerilerini geliştirmesinin yanı sıra özellikle problem çözmebecerisini de geliştirmektedir.Bu araştırmanın amacı, okulöncesi eğitimde Türkçe etkinliklerinde uygulanan öykütamamlama tekniğinin çocukların problem çözme becerisinin gelişimine etkisiniöğretmen görüşüne dayalı olarak belirlemektir. Araştırma, 2006-2007 eğitim öğretimyılında Eskişehir il merkezindeki dört bağımsız anaokulunda görev yapan 6 yaş grubuöğretmenleri ve sosyo-ekonomik düzeylerine göre belirlenen dokuz ilköğretimokulunun anasınıfı öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak gerçekleştirilmiştir.Tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada 30 öğretmen ile görüşülmüş vekendisiyle görüşme yapılan öğretmenlerin sınıflarında gözlemler yapılmıştır.Araştırma verileri, nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme veyapılandırılmış gözlem teknikleri ile toplanmıştır. Görüşme verilerininçözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmış ve elde edilen verilersayısallaştırılmıştır. Gözlem verilerinin çözümlenmesinde ise frekans hesaplamalarıyapılmıştır. Görüşme ve gözlem teknikleri yoluyla elde edilen bulgular tanımlanmış veyorumlanmıştır.Araştırmada gerek görüşmeler gerek gözlemler sonucunda elde edilen bulgular, öykütamamlama tekniğinin çocukların problem çözme becerisini geliştirdiğini ortayakoymuştur. Öğretmenlerin tümü, öykü tamamlama tekniğinin çocukların problemçözme becerisini geliştirdiğini düşünmektedir. Sınıflarda yapılan gözlemler sırasında,öğretmenlerin öykü tamamlama tekniğini planlama, uygulama ve değerlendirmeaşamalarında genel anlamda sıkıntı yaşamadığı; yalnızca, öykü tamamlama tekniğiniuyguladıktan sonra söylenenleri sistematik bir biçimde bütünleştirme ve öykü ile ilgiliözgün bir ürün ortaya koyma konusunda sıkıntı yaşadıkları gözlenmiştir. Yine,gözlemler sonucunda öykü tamamlama tekniğinin çocukların problem çözmebecerisinin alt beceri alanlarından iletişim becerileri ve sosyal becerilerin gelişimindedaha çok etkili olduğu görülmüştür.Elde edilen diğer bulgulara göre öğretmenler, öykü tamamlama tekniğinin, çocuklarınproblem çözme becerisini geliştirmesinin yanı sıra, kendini ifade etme becerisini,yaratıcılığı ve hayal gücünü de geliştirdiğini düşünmektedir. Ayrıca, öğretmenler öykütamamlama tekniğinin problem çözme becerisine etkisini arttırabilmek için aile ileişbirliği yapılmasını, öykü tamamlama tekniğinin daha sık kullanılmasını, ilgi çekiciöykü ve problem durumları seçilmesini önermişlerdir. sayısallaştırılmıştır. Gözlem verilerinin çözümlenmesinde ise frekans hesaplamalarıyapılmıştır. Görüşme ve gözlem teknikleri yoluyla elde edilen bulgular tanımlanmış veyorumlanmıştır.Araştırmada gerek görüşmeler gerek gözlemler sonucunda elde edilen bulgular, öykütamamlama tekniğinin çocukların problem çözme becerisini geliştirdiğini ortayakoymuştur. Öğretmenlerin tümü, öykü tamamlama tekniğinin çocukların problemçözme becerisini geliştirdiğini düşünmektedir. Sınıflarda yapılan gözlemler sırasında,öğretmenlerin öykü tamamlama tekniğini planlama, uygulama ve değerlendirmeaşamalarında genel anlamda sıkıntı yaşamadığı; yalnızca, öykü tamamlama tekniğiniuyguladıktan sonra söylenenleri sistematik bir biçimde bütünleştirme ve öykü ile ilgiliözgün bir ürün ortaya koyma konusunda sıkıntı yaşadıkları gözlenmiştir. Yine,gözlemler sonucunda öykü tamamlama tekniğinin çocukların problem çözmebecerisinin alt beceri alanlarından iletişim becerileri ve sosyal becerilerin gelişimindedaha çok etkili olduğu görülmüştür.Elde edilen diğer bulgulara göre öğretmenler, öykü tamamlama tekniğinin, çocuklarınproblem çözme becerisini geliştirmesinin yanı sıra, kendini ifade etme becerisini,yaratıcılığı ve hayal gücünü de geliştirdiğini düşünmektedir. Ayrıca, öğretmenler öykütamamlama tekniğinin problem çözme becerisine etkisini arttırabilmek için aile ileişbirliği yapılmasını, öykü tamamlama tekniğinin daha sık kullanılmasını, ilgi çekiciöykü ve problem durumları seçilmesini önermişlerdir | |
dc.description.abstract | Preschool age is the period in which children develop very fast. In that period, it is veryimportant to bring up children as a self-expressive, questioner, researcher and problemsolver individual. In this sense, a lot of activities are included in preschool curriculum.In Turkish activities which has an important place in that activities, various methodsand techniques are used. As one of these techniques, story completion techniqueimproves especially children?s problem solving skill as well as their creativity,imagination, and thinking skills.The aim of this research is to determine the effect of story completion technique appliedin Turkish activities that put into practice in preschool education to development ofchildren?s problem solving skill based on teacher?s view. This research was carried outbased on the view of 6-age-group teacher who work in 4 independent kindergartens andpreschool teacher who work in 9 primary schools that were determined according tosocio-economic levels in Eskişehir city center at 2006-2007 academic year. 30 teacherswere interviewed and observations were done in classes of interviewed teachers in theresearch that has been carried out by using survey model,Data of research were collected by using semi-structured interview technique andstructured observation technique, which are qualitative data collection methods. Foranalyzing of interview data, descriptive analysis technique was employed andqualitative data were transformed into quantitative data. For analyzing of observationdata, frequency calculation were done. Then, the findings which were obtained byinterview and observation techniques were descripted and interpreted.Obtained data in consequence of both interviews and observations revealed that storycompletion technique enhances children?s problem solving skill. All teachers think thatstory completion technique enhances children?s problem solving skill. In observation atclasses, it was determined that teachers generally didn?t have difficulties in planning,applying and evaluating the story completion technique. In addition, after theimplementation, it was observed that teachers had difficulty in integrating children?sidea and composing an original output regarding the story. Also it was seen that storycompletion technique have much more effect on communication skills and social skillswhich are the sub skill areas of problem solving skill.Teachers think that story sompletion technique enhances self-expression skill, creativityand imagination, as well as problem solving skill. Apart from this, to increase effect ofstory completion technique on problem solving skill, teachers suggest that shouldcooperate with families, use story completion technique frequently, choose attractivestories and problem situations. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okulöncesi eğitimde türkçe etkinliklerinde uygulanan öykü tamamlama tekniğinin çocukların problem çözme becerisine etkisi konusunda öğretmen görüşleri | |
dc.title.alternative | The teachers opinions regarding the effects of story completion technique applied in Turkish activities on childrens problem solving skills in preschool education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Problem solving | |
dc.identifier.yokid | 9009694 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 211688 | |
dc.description.pages | 143 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |