Öğretmen adaylarının sayısal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Kuzu, Abdullah | |
dc.contributor.author | Kiyici, Mübin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:53:54Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:53:54Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329794 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada öğretmen adaylarının sayısal okuryazarlık düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında her bir öğretmen adayına erişim olanağı bulunamayacağı için olasılığa dayalı örnekleme yöntemlerinden küme (cluster) örnekleme yöntemi ile örneklem alınmış ve araştırma Anadolu Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi'nde öğrenim gören öğretmen adayları üzerinde gerçekleştirilmiştir.Öğretmen adaylarının sayısal okuryazarlık düzeylerini belirmeyi amaçlayan bu araştırma tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tekil tarama ile öğretmen adaylarının sayısal okuryazarlık düzeyleri belirlenmeye çalışılmış, ilişkisel tarama ile öğretmen adaylarının cinsiyetleri, öğretmen adaylarının kaldıkları yerde sürekli olarak kullanabilecekleri bir bilgisayar olup olmadığı, öğretmen adaylarının kaldıkları yerde sürekli olarak kullanabilecekleri bir İnternet bağlantısı olup olmadığı, öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri bölüm, öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri bölüme yerleştirilmelerine esas alınan puan türü, öğretmen adaylarının ailelerinin gelirleri ve öğretmen adaylarının kişisel gelirleri ile sayısal okuryazarlık düzeyleri arasında fark olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 15.0 paket programı aracılığıyla betimsel istatistik, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi aşamasından sonra elde edilen sonuçlar şu şekildedir; öğretmen adaylarının sayısal okuryazarlık, bilgisayar okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı, teknoloji okuryazarlığı ve medya okuryazarlığı düzeyleri?Öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre,?Öğretmen adaylarının kaldıkları yerde sürekli olarak kullanabilecekleri bir bilgisayar sahip olup olmama durumlarına göre,?Öğretmen adaylarının kaldıkları yerde sürekli olarak kullanabilecekleri bir İnternet bağlantısına sahip olup olmama durumlarına göre,?Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri bölüme göre,?Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri bölüme yerleştirilmelerine esas olan puan türüne göre,?Öğretmen adaylarının aile gelir düzeylerine göre,?Öğretmen adaylarının kişisel gelir düzeylerine göre farklılık göstermektedir. | |
dc.description.abstract | This research has investigated the digital literacy levels of prospective teachers. Participants consist of teacher candidates that are studying at the education faculties of five state universities. Since it was not possible to reach all candidate teachers cluster sampling, which is a sampling method that depends on probability, was applied. The research was carried out with prospective teachers that are studying at Anadolu University, Gazi University, Marmara University, On Dokuz Mayıs University and Selçuk University.The research, which aimed to determine digital literacy levels of teacher candidates, was performed through using simple descriptives and correlational methods. The digital literacy levels of teacher candidates have been investigated through descriptive methods. Correlational methods have been used to determine whether there is a difference between teacher candidates' digital literacy levels with regard to gender, having a personal computer for regular use, having an Internet connection for regular use, program of study, the type of university entrance exam scores used for placement, family income and individual income.In order to analyze the data, descriptive statistics, independent-samples t-tests and one-way analysis of variance (ANOVA) were conducted through SPSS 15.0 for Windows. The data analysis revealed that levels of digital literacy, computer literacy, information literacy, technology literacy and media literacy varied according to?gender?having a personal computer for regular use.?having an Internet connection for regular use.?the program of study.?the type of university entrance exam scores used for placement.?family income and individual income. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Bilim ve Teknoloji | tr_TR |
dc.subject | Science and Technology | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının sayısal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Identifying digital literacy level of teachers candidates? | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Digital | |
dc.subject.ytm | Technology | |
dc.subject.ytm | Information | |
dc.identifier.yokid | 307146 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 220917 | |
dc.description.pages | 175 | |
dc.publisher.discipline | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bilim Dalı |