İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinamik geometri yazılımı cabri geometriyle simetriyi anlamlandırmalarının belirlenmesi: Bir eylem araştırması
dc.contributor.advisor | Özdaş, Aynur | |
dc.contributor.author | Yavuzsoy Köse, Nilüfer | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:53:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:53:44Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329774 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın genel amacı, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin Cabri Geometri programı yardımıyla simetri kavramını anlamlandırmalarını incelemektir. Araştırma, öğrencilerin simetri kavramını Cabri Geometri programı aracılığıyla nasıl yapılandırdıklarını ortaya çıkarmayı amaçladığından, araştırma eylem araştırması olarak desenlenmiştir.Araştırmanın uygulaması, 2006-2007 öğretim yılında Eskişehir il merkezindeki bir ilköğretim okulunun bilgisayar laboratuarında toplam altı öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada simetri kavramının kazandırılması dört haftalık bir süreçte gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri ?video kayıtları?, ?klinik görüşme?, ?yarı-yapılandırılmış görüşme?, ?araştırmacı günlüğü? ve ?öğrenci günlükleri? olmak üzere farklı veri toplama araçlarıyla toplanmıştır. Verilerin analizi; verilerin toplanma sürecindeki analizler ve veriler toplandıktan sonra yapılan analizler olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Her iki aşamada da Miles ve Huberman'ın (1994) ?verinin işlenmesi?, ?verinin görsel hale getirilmesi? ve ?sonuç çıkarma ve teyit etme? aşamaları temel alınmıştır.Gerçekleştirilen bu araştırma sonucunda simetri kavramının araştırılmasında ve kavramlara ilişkin özelliklerin ortaya çıkarılmasında Cabri Geometri programının ölçüm yapma, sürükleme, iz bırakma ve doğruya göre simetri alma özelliklerini kapsayan görselleştirme ve deneyim özelliklerinin etkin bir biçimde kullanıldığı, öğrencilerin farklı örnekler üzerinde akıl yürütme, ilişkilendirme ve iletişim becerilerini geliştirdiği ve kendi matematiksel yapılarını oluşturdukları saptanmıştır. Araştırma sürecinde iletişim becerileri kapsamında öğrencilerde sözel ve yazılı ifade becerilerinde gelişmeler olduğu belirlenmiştir. Cabri Geometrinin görselleştirme sağlaması ve dinamik yapısı öğrencilerde karşılaştırma, ilişkilendirme ve kavrama ilişkin özellikleri keşfetme becerilerinin gelişmesine yardımcı olmaktadır. Öğrencilerin araştırma sürecinde, keşfettikleri kavrama ve kavramın uygulamalarına ilişkin stratejiler geliştirdiği saptanmıştır. Cabri Geometri programının, öğrencilerin matematiksel kavrama ilişkin özelleştirilmiş durumlara intibaklarına, temel bilgi ve becerilerinin gelişmesine yardımcı olacak özelliklere sahip olduğu söylenebilir. | |
dc.description.abstract | The general aim of this study is to investigate fifth grade secondary school students? understanding of symmetry using Cabri Geometry software. Since the study aims at determining how the students construct the symmetry concept with the help of Cabri Geometry software, it is designed as an action research.The study was held with a total number of six students in the computer laboratory of a primary school in Eskisehir in 2006-2007 teaching year. The concept was tried to be given in a four-week-time. The data were collected with different research techniques; ?video recordings?, ?clinical interviews?, ?researcher diary?, and ?student diaries?. The analysis of the data was held in two stages; analysis at the stage of data collection, and analysis after data collection. In these stages, ?data reduction?, ?data display? and ?conclusion drawing and verification? phases by Miles and Huberman (1994) were taken as basis.As a result of this study, it is determined that in examining the concept and discovering the features related to the concepts the visualization and reflection of Cabri Geometry software including measurement, dragging, locus, and making symmetry related to the line was found to be used effectively, and it was also seen that the students made mathematical reasoning, connections and improved their own communication skills along with making up their own mathematical structures on various examples. Moreover, it was also observed that during the research period students made improvements in their verbal and written skills in the scope of communication skills. The visualization opportunities and the dynamic structure of Cabri Geometry helps students to improve their skills of making comparisons, doing associations and exploring the features related to concept. It was determined that students created strategies related to the concept they discovered and the application of that concept. It can be said that the Cabri Geometry has the quality that helps learners to be involved in private conditions related to the mathematical concept and to improve their basic knowledge and skills. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinamik geometri yazılımı cabri geometriyle simetriyi anlamlandırmalarının belirlenmesi: Bir eylem araştırması | |
dc.title.alternative | Determining fifth grade primary school students? understanding of symmetry using dynamic geometry software cabri geometry: An action research | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Action research | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Symmetry | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.identifier.yokid | 320999 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 229177 | |
dc.description.pages | 247 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |