İlköğretimde kaynaştırma uygulamalarına katılan zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri
dc.contributor.advisor | Gürsel, Oğuz | |
dc.contributor.author | Güven, Didem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:53:25Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:53:25Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329735 | |
dc.description.abstract | Yasaların belirlediği gibi ilköğretim çağına gelmiş her birey için eğitim ve öğretim zorunludur ve ilköğretim eğitimini sürdüren her birey için değerlendirme yönetmeliklerin öngördüğü çerçevede yapılmaktadır. İlköğretimde normal olarak adlandırılan akranlarıyla birlikte eğitim ve öğretimini sürdüren zihinsel yetersizliği olan öğrenciler birlikte değerlendirilmektedir. Ancak bu değerlendirilme süreci gerek öğretmeni gerekse zihinsel yetersizliği olan öğrenciyi bir takım sorunlarla karşı karşıya getirmektedir.Bu çalışmanın amacı, genel eğitim ortamlarında öğrenimlerini sürdüren zihinsel yetersizlik gösteren öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesi ve not verme sistemine ilişkin öğretmen görüşleri ve önerilerini belirlemektir. Araştırma 2008-2009 eğitim öğretim yılında Eskişehir il merkezindeki 17 resmi ilköğretim okulunun 4. ve 5. sınıflarında öğrenimlerine devam eden ve zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin öğretiminden sorumlu 25 ilköğretim sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın verileri, nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Görüşme verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler sayısallaştırılmıştır. Görüşme yoluyla elde edilen veriler tanımlanmış ve yorumlanmıştır.Araştırmada görüşme yoluyla elde edilen verilerin analiziyle ortaya konulan bulgulara göre, öğretmenler zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin başarılarının belirlenmesinde ve yeni öğretim kararların alınmasında değerlendirme sürecinin önemli olduğunu belirtmişlerdir. Bununla birlikte, öğretmenler genel eğitim sınıflarında kaynaştırma öğrencisinin gerçek başarı düzeyini belirlemede ve ifade etmede zorlandıklarından ve yeterli destek alamadıklarından söz etmektedirler. Bulgular, özel eğitim yönetmeliğinde, özel gereksinimi olan öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesine yönelik açıklamaların olmasına rağmen, öğretmenler yönetmeliğin önerilerini bilmemekte ya da nasıl uygulamaya geçirileceği konusunda yetersiz kaldıklarını düşündürmektedir. Kaynaştırma uygulamasını benimseyen öğretmenlerin, kaynaştırma da çeşitli sorunları olmasına rağmen, bunları kendi çabaları ile aşmaya çalıştıkları görülmektedir. | |
dc.description.abstract | As regulations defined ,education and training is compulsory for each individual who is in school age and evaluation is made for each invidiual who receives primary education within the regulations.In primary education, inculsion students with intellectual disability who are educated with their normal peers also should be evaluated together with them.But in this evaluation period both educators and students with intellectual disability expose to several problems.The aim of this study is to evaluate the success of these students who study in normal educational environment and to determine educators? views and suggestions on scoring system. Research is done during the period of 2008-2009 school year with 25 primary school teachers who are responsible with the education of 4th and 5th class students with intellectual disability coming from 17 different primary schools located in the city center of Eskişehir.Research data collected by using semi-structural interview which is one of the qualitative data collection method.Descriptive analysing technique is used for analysing interview data and acquired data is digitised. Data gathered by interview method is defined and interpreted.In research findings acquired by interview method, educators indicated the importance of education period in taking new educational decisions and determining the success of students with intellectual disability.It is observed that educators are in different practices while they are evaluating the success of intellectual disability students.Educators mention that the difficulties in the placement of the inclusion student success in normal education classes and they also state problems occurs when the students express themselves and inadequate support to solve these problems.Although explanations about how evaluation of inclusion students success should be made exists in the special education regulations, it is observed that educators don?t know the contents of the regulations or they remain incapable in practicing.Although there are several problems of inclusion, educators who adopt to inclusion practices, try to overcome these problems by their own efforts. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretimde kaynaştırma uygulamalarına katılan zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri | |
dc.title.alternative | Educators? opinion about evaluation of success of student with intellectual disabilities included in primary education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mentally retarded children | |
dc.subject.ytm | Education system | |
dc.subject.ytm | Inclusive education | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Success evaluation | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Mentally retardation | |
dc.identifier.yokid | 354791 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 241757 | |
dc.description.pages | 136 | |
dc.publisher.discipline | Zihinsel Engelliler Öğretmenliği Bilim Dalı |