Show simple item record

dc.contributor.advisorSak, Uğur
dc.contributor.authorTokmak, Fatih
dc.date.accessioned2020-12-28T13:50:58Z
dc.date.available2020-12-28T13:50:58Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329446
dc.description.abstractÜstün yetenekli öğrencilerin akademik benlik algılarının eğitim aldıkları grubun ortalama başarısından etkilendiği iddia edilmektedir. Bu iddiayı Marsh ve Parker (1984) büyük balık küçük gölet etkisi (BKG) adını verdikleri kuram ile savunmaktadırlar. Bu kurama göre yetenek düzeyi aynı olan öğrenciler, ortalama başarısı düşük olan okullarda daha yüksek akademik benlik algısına, ortalama başarısı yüksek olan okullarda ise daha düşük akademik benlik algısına sahiptirler. Bu araştırmada üstün yetenekli öğrencilerde BKG incelenmiştir. Araştırma, Anadolu Üniversitesi bünyesinde yer alan Üstün Yetenekliler Eğitim Programları (ÜYEP)'na 2015 yılı Bahar döneminde devam eden 46 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. ÜYEP, üstün yetenekli öğrenciler için matematik ve fen bilimleri derslerinde hızlandırma ve zenginleştirmeyi birlikte gerçekleştiren bir eğitim programıdır. Öğrencilerin program öncesi akademik benlik algı düzeyi ile program sonrası düzeyi arasındaki farkı saptamak amacıyla Akademik Benlik Algısı Ölçeği (ABAÖ) öntest-sontest modeliyle uygulanarak veri toplanmıştır. Elde edilen veriler karma desenli ANOVA ile karşılaştırılmıştır. Yapılan analiz sonucunda eğitimde gruplamanın üstün yetenekli öğrencilerin akademik benlik algılarında anlamlı bir etkisi olmadığı saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Akademik benlik algısı, Gruplama, Özel eğitim, Üstün yetenekliler
dc.description.abstractThe average achievement of a classroom in which gifted students are educated is claimed to influence students' academic self-concept. Marsh and Parker (1984) put forward the big-fish–little-pond effect (BFLPE), whereby equally able students have lower academic self-concepts in high-ability schools than in low-ability schools. In this study BFLPE was investigated among gifted students. The study was conducted with 46 middle school students who participated the Education Programs for Talented Students (EPTS) at Anadolu University in the Spring Semester of 2015. EPTS is an educational program that offers acceleration and enrichment in math and science courses for gifted students. Academic Self-Concept Scale (ASCS) was used to investigate students' academic self-concept in science and math courses of the EPTS and the school before and after they attended the EPTS. Data was analyzed through the use of the mixed design ANOVA. Findings showed that grouping showed no significant effect on academic self-concept of gifted students. That is, the Big-Fish–Little-Pond Effect was not supported in this study.Keywords: Academic self-concept, Big-fish–little-pond effect, Gifted and talented,Grouping, Special educationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖzel eğitim gruplamasının üstün yetenekli öğrencilerin akademik benlik algıları üzerindeki etkisi
dc.title.alternativeThe effect of special education grouping on academic self concept of gifted students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAcademic self
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmSpecial education
dc.subject.ytmGifted
dc.subject.ytmGroup education
dc.subject.ytmSelf perception
dc.subject.ytmGrouping model
dc.identifier.yokid10114592
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid432434
dc.description.pages71
dc.publisher.disciplineÜstün Zekalılar Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess