Anadolu - Sak Zeka Ölçeği`nin (ASİSİ) sosyal geçerlik ve güvenirlik çalışması
dc.contributor.advisor | Karabacak, Fatih | |
dc.contributor.author | Tamul, Ömer Faruk | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:50:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:50:14Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2019-06-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329358 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Anadolu Sak Zekâ Ölçeğinin (ASİS) geçerlik ve güvenirlik düzeyleri araştırılmıştır. Güvenirlik türlerinden kodlayıcılar arası güvenirlik, iç tutarlılık güvenirliği ve tekrar test güvenilirliğine bakılmıştır. Geçerlik türlerinden ise sosyal geçerlik türü ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada sosyal geçerlik çalışması için 40 maddeden oluşan ASİS Uygulayıcı Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Güvenirlik çalışmaları için; 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim öğretim yılında Eskişehir ilinde 3 okuldan 312 öğrenci ile çalışılmıştır. Elde edilen verilerden 55'i ile tekrar test güvenirlik çalışması, 257 veri ile iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Sosyal geçerlik çalışması için Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından ASİS'in norm çalışmasında ve formatör eğitimlerinde görevlendirilen 37 öğretmen ile çalışılmıştır. Sosyal geçerlik düzeyinin araştırılması için uygulayıcıların tamamına ulaşılarak evren ile çalışılmıştır. Tekrar test ve kodlayıcılar arası güvenirlik düzeyi Pearson Korelasyon analizi, iç tutarlılık güvenirlik düzeyi ise Cronbach Alpha katsayısı ile belirlenmiştir. Sosyal geçerlik düzeyini belirlemek için ise tek örneklem t testi yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda ASİS'in tekrar test güvenirliği, kodlayıcılar arası güvenirliği ve iç tutarlılık katsayısı endeks puanlarında mükemmel ve iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Sosyal geçerlik düzeyi çalışmasında ise ölçeğin genel ortalaması 5,26 olarak belirlenmiştir. Bu değer ASİS'in sosyal geçerlik düzeyinin uygulayıcılar açısından oldukça yüksek olduğunu göstermektedir.Anahtar Sözcükler: Anadolu Sak Zekâ Ölçeği, ASİS, Sosyal geçerlik, Güvenirlik | |
dc.description.abstract | In this study, the validity and reliability of the Anadolu Sak Intelligence Scale (ASIS) were investigated. The relaiblity included inter-coder reliability, internal consistency reliability and test retest reliability. The validity study involved social validity. ASIS User Evaluation Form was used to collect data about social validity. The sample for the relability included 312 students from 3 schools in Eskisehir. The sample for the social validity included h 37 ASİS users. Test retest reliability and intercoder reliability level were determined by Pearson correlation analysis was used for test retest and interrater relability and Cronbach Alpha was used for internal consistency. One sample t test was used to analyze social validity data. Test retest, intercoder reliability and internal consistency coefficients were found to be good to excellent. In the social validity study, the overall mean of the scale was found to be 5.26, a high level.Key words: Anadolu Sak Intelligence Scale, ASIS, Social validity, Reliability | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Anadolu - Sak Zeka Ölçeği`nin (ASİSİ) sosyal geçerlik ve güvenirlik çalışması | |
dc.title.alternative | A social validity and reliability study of Anadolu-Sak Intelligence Scale (ASİS) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-15 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social realizm | |
dc.subject.ytm | Gifted | |
dc.subject.ytm | Gifted children | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Validity | |
dc.subject.ytm | Reliability | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10151250 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 463452 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Üstün Zekalılar Öğretmenliği Bilim Dalı |