Farklı infografik tasarımlarının öğrenme çıktılarına, bilişsel yüke ve motivasyona etkisi
dc.contributor.advisor | Dursun, Özcan Özgür | |
dc.contributor.author | Çaka, Cansu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:49:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:49:11Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-10-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329234 | |
dc.description.abstract | Web teknolojilerinde meydana gelen gelişmelerle birlikte bireylerden beklentiler artarken bilginin daha kolay ve hızlı işlenebilmesi önem kazanmaktadır. Bu süreçte çağın gereksinimlerini karşılamada yetersiz kalan geleneksel öğrenme ortamları yerini yazılı materyallerin görsel ögelerle bütünleştirilmesi temeline dayanan çoklu ortamlara bırakmıştır. Çoklu ortam tasarımında kullanılan sözel ve görsel öge yoğunluğu ise öğrenen özellikleri temelinde farklılaşabilmektedir. Çoklu ortamla öğrenme sürecinde temel amaç anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesi olup bu çerçevede işe koşulan öğretim materyalinin etkililiği önem kazanmaktadır. Bu bağlamda sözel ve görsel ögelerin kesişim noktasından bulunan infografikler etkili ve hatırlanabilir bilgi sunma konusunda eğitim alanında da önemli bir güce sahiptir. Bu noktadan hareketle bu araştırmanın amacı, farklı infografik tasarımlarının başarı, bilişsel yük ve motivasyon üzerindeki yansımalarını incelemektir. İç içe deneysel karma desene dayalı araştırma, 58 öğretmen adayı ile dört hafta boyunca çevrimiçi ortam ve yüz yüze ortam olmak üzere iki aşamalı olarak yürütülmüştür. Araştırmanın nicel ve nitel verilerinden elde edilen bulgulara göre başarı, bilişsel yük ve motivasyon bağlamında farklı materyal türleri arasında görsel yoğun infografik lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir. Görsel yoğun infografik basit ve somut olması bakımından anlaşılır bir öğretim materyali olarak bilişsel yükü ve harcanan zamanı azaltırken dikkat çekici ve eğlenceli bir öğrenme deneyimi sunarak motivasyon düzeyini arttırmıştır. Diğer yandan katılımcılar tarafından dikkat dağıtıcı ve uzun olarak nitelendirilen yalnız metin materyali tüm değişkenler bağlamında en zayıf öğretim materyali olarak öne çıkmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Along with the developments in web technologies, the expectation from the individuals increased and the easy and rapid process of information became significant. In this process, traditional learning environments that were inadequate to meet the needs of the contemporary individual were replaced by multimedia environments based on the integration of written and visual content. In the process of learning with multimedia, the main objective is to achieve meaningful learning, and the effectiveness of the teaching material is important in this process. Therefore, the infographics that include both verbal and visual elements possess a significant educational power in acquisition of active and retainable knowledge. Thus, the present study aimed to examine the impact of various infographic designs on achievement, cognitive load and motivation. The present study, based on the embedded experimental mixed design, was conducted in two phases with 58 pre-service teachers for four weeks using online and face-to-face interviews. The quantitative and qualitative data obtained in the study demonstrated that there was a significant difference among various infographic designs based on achievement, cognitive load and motivation favoring visual intensive infographics. While visual intensive infographics reduced cognitive load and the required time as a comprehensive teaching material due to its simple and concrete structure, it also increased the motivation levels by offering an interesting and entertaining learning experience. On the other hand, it was determined that the material that included only text, which was considered distracting and long by the participants, was the weakest teaching material based on all scrutinized variables. The present study findings were discussed based on the results of similar studies in the literature and recommendations for future research are presented. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Farklı infografik tasarımlarının öğrenme çıktılarına, bilişsel yüke ve motivasyona etkisi | |
dc.title.alternative | Effect of different infographic designs on learning outcomes, cognitive load and motivation | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-17 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Cognitive load | |
dc.subject.ytm | Infographic | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Multimedia learning environment | |
dc.subject.ytm | Success level | |
dc.subject.ytm | Multimedia | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Learning environment | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.identifier.yokid | 10193313 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 515687 | |
dc.description.pages | 180 | |
dc.publisher.discipline | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı |