Show simple item record

dc.contributor.advisorOdabaşı, Hatice Ferhan
dc.contributor.authorTuğtekin, Ufuk
dc.date.accessioned2020-12-28T13:48:30Z
dc.date.available2020-12-28T13:48:30Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329156
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; Türetimci Çoklu Ortamla Öğrenme Kuramı bağlamında, konu dışı işlemleri azaltmaya yönelik ilkelerin artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik ortamlarında öğrenme çıktılarına, bilişsel yüklenmeye ve üst bilişsel kararlara etkisini incelemektir. Bu araştırmada, öğrenenlerin başarı durumlarını incelemek için 3 (farklı çoklu ortam ilkeleri) X 2 (farklı öğrenme ortamları) X 2 (ölçüm zamanı) faktöriyel desenden yararlanılmıştır. Deneysel bir desen ile gerçekleştirilen araştırmaya 2017-2018 öğretim yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 349 lisans öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların çalışan bellek düzeyleri ve konu içeriğine ilişkin ön bilgi düzeyleri konu anlatımı gerçekleştirilmeden ölçülmüştür. Deneysel uygulama sürecinin tamamlanması ile birlikte katılımcıların bilişsel yüklenme düzeyleri ve üst bilişsel kararları da incelenmiştir. Bulgular, araştırma grupları arasında başarı düzeyi ve üst bilişsel kararlar bağlamında farklılık bulunmadığını ortaya çıkarmıştır. Ancak, katılımcıların bilişsel yüklenme durumları incelendiğinde AR ve VR ortamlarında yalnızca nesnel bilişsel yüklenme düzeylerinin farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna ek olarak, katılımcıların başarı puanlarını temsil eden öğrenme çıktıları ile bilişsel yüklenme değişkenleri arasında ilişki belirlenmiştir. Söz konusu bulgular alanyazın bağlamında tartışılmış ve gelecekteki uygulamalara yönelik birtakım öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the effect of the principles for reducing extraneous processing in multimedia learning and achievement in augmented reality and virtual reality environments in the context of the Generative Multimedia Learning Theory. A 3 (multimedia principles) X 2 (learning environment) X 2 (measurement) factorial design was used to examine achievement performance of participants. A true experimental design was implemented with 349 undergraduate students from Anadolu University Faculty of Education in Spring 2017-2018. Participants' working memory capacity and background knowledge were measured before the intervention. Cognitive load and metacognitive judgements were examined upon successful completion of the experiments. Findings revealed no statistically significant differences with regard to learning outcomes and metacognitive judgements. However, when the cognitive load levels of the participants were examined, it was found that only the levels of objective cognitive load were statistically different in AR and VR environments. In addition, the relationship between the learning outcomes and cognitive load variables were determined. These findings were discussed according to the relevant literature and followed by implications and suggestions for the further studies.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÇoklu ortamla öğrenmede konu dışı işlemleri azaltma ilkelerinin artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik ortamlarında bilişsel yük ve başarıya etkisi
dc.title.alternativeEffect of reducing extraneous processing principles on cognitive load and achievement in augmented reality and virtual reality environments in multimedia learning
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-01-03
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmGenerative multimedia learning theory
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmMultimedia
dc.subject.ytmAugmented reality
dc.subject.ytmVirtual reality
dc.subject.ytmCognitive load
dc.subject.ytmSuccess
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmVirtual reality
dc.identifier.yokid10241550
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid546937
dc.description.pages158
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess