Görsel kültür çalışmalarının ilkokul sosyal bilgiler dersinde akademik başarı ve kültürel farklılık boyutları bakımından işlevselliği
dc.contributor.advisor | Türkcan, Burçin | |
dc.contributor.author | Bozkurt, Mahmut | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:47:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:47:41Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/329061 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, görsel kültür çalışmalarının ilkokul sosyal bilgiler dersinde akademik başarı ve kültürel farklılık boyutları bakımından işlevselliğini ortaya koymaktır. Araştırmada, karma yöntem desenlerinden gömülü deneysel desenden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, başarı testi, video kayıtları, öğrenci ürünleri, araştırmacı ve öğrenci günlükleri ve öğrencilerle gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmelerden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, gerçekleştirilen görsel kültür çalışmaları akademik başarıyı artırmıştır. Görsel kültür çalışmalarının, öğrencilerin görsellerin de bir metin gibi okunabileceğini fark etmelerini ve bu becerilerini günlük yaşamlarında da kullanmalarını sağladığı, öğrenci ilgisini artırdığı, eğlenceli olduğu ve öğrenmeyi kolaylaştırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Güç mesafesi boyutunda, öğrencilerin ailedeki güç dağılımına eleştirel bir biçimde bakabildikleri ve ailede güç dengelerine, iş bölümüne, karar alma süreçlerine ve rol paylaşımına ilişkin gözlemler yapabildikleri gözlemlenmiştir. Erillik-dişillik boyutunda öğrencilerin toplumdaki cinsiyet rolleri ve cinsiyet ayrımcılığına ilişkin farkındalıklarının arttığı gözlemlenmiştir. Belirsizlikten kaçınma boyutunda öğrencilerin her türlü ayrımcılığa ve sosyal dışlanmaya karşı oldukları, farklılıkları bir zenginlik olarak gördükleri ve empati becerisine vurgu yaptıkları görülmüştür. Bireycilik-toplumculuk boyutunda, Milli mücadele etkinliklerinde çoğunlukla aidiyetleri öne alan bir anlayış sergilendiği görülmüştür. Oyunlar kapsamında ise topluluk halinde hareket etme ve grup kurallarına bağlılık vurgulanmıştır. Ayrıca, teknolojik oyunların sosyal gelişime olan olumsuz etkileri, şiddete yöneltmesi gibi birtakım zararları da vurgulanmıştır.Anahtar Sözcükler: İlkokul, Sosyal Bilgiler, Görsel Kültür, Kültürel Farklılık, Kültürel Boyutlar. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the effect of visual culture studies applied on primary school social studies course on students' respect to cultural differences. In the study, the embedded design was applied. Achievement test, video recordings, student products, researcher and student diaries and semi-structured interviews with students were used as data collection tools. According to the results of the research, the visual culture studies carried out increased the academic achievement. In the context of visual culture studies, it has been concluded that visual culture studies enable students to realize that visuals can be read like a text and use these skills in their daily lives, increase student interest, are fun and make learning easier. In the power distance dimension, it was observed that students were able to critically look at the distribution of power in the family and make observations about the balance of power, division of labor, decision-making processes and role sharing in the family. In the masculinity-femininity dimension, students' awareness about gender roles and gender discrimination in the society increased. In the uncertainty avoidance dimension, it is seen that students are opposed to all kinds of discrimination and social exclusion, they see differences as a wealth and emphasize empathy skills. In the dimension of individualism and socialism, it was observed that an understanding which mostly emphasized belongingness was exhibited in the activities of National struggle. In the scope of the games, it was emphasized to act as a community and to adhere to group rules. In addition, the negative effects of technological games on social development and some damages such as directing them to violence are emphasized.Keywords: Primary Education, Social Studies, Visual Culture, Cultural Difference, Cultural Dimensions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Görsel kültür çalışmalarının ilkokul sosyal bilgiler dersinde akademik başarı ve kültürel farklılık boyutları bakımından işlevselliği | |
dc.title.alternative | The functionality of visual culture studies in academic success and cultural difference dimensions in primary school social studies courses | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-12 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10298069 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 592690 | |
dc.description.pages | 197 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |