Show simple item record

dc.contributor.advisorMaviş, İlknur
dc.contributor.authorSaban, Nalan
dc.date.accessioned2020-12-28T13:43:52Z
dc.date.available2020-12-28T13:43:52Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328781
dc.description.abstractBu araştırmada, değişik yaş, cinsiyet ve eğitim düzeylerinde bire bir eşleştirilen edinilmiş beyin hasarı tanısı almış hasta grubu ile her hangi bir travma hikayesi belirtilmemiş kontrol grubuna uygulanan bellek ve dikkat-yürütücü işlev testlerinin sözel akıcılığa olan etkisi incelenmektedir. Araştırmanın örneklemi, 19-40 yaş aralığında 16 erkek ve 4 kadından oluşan 20 kişilik hasta grubu ve kontrol grubunu içermektedir. Her iki grubu temsil eden toplam 40 katılımcı yaş, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından bire bir eşleştirilmiştir. Hasta grubu, Dil ve Konuşma Bozuklukları Merkezi bünyesindeki Konuşma Ünitesi'nde kayıtlı, edinilmiş beyin hasarı tanısı almış ve süresi en fazla 1 yıl olan, konuşma terapisi almamış, el kullanımını gerçekleştirebilen kişiler arasından; kontrol grubu ise gönüllülük esasına göre belirlenmiştir. Kontrol ve hasta grubunun yaş ortalaması 29.1, standart sapması 6.62 olmuştur. Hasta grubu, ilkokul, ortaokul, lise, üniversite, yüksek lisans mezunu ya da üniversite ve yüksek lisans eğitim sürecinde olan ve daha önce benzeri bir değerlendirmeye katılmamış olan hastalardan oluşmuştur. İki grup arasındaki karşılaştırmalar tüm testler dahil edilerek MANOVA ile yapılmıştır. MANOVA'da iki grup arasında fark bulunduktan sonra, bu farkın hangi testlerde olduğunu belirlemek için ise MANOVA'nın içerdiği ikinci katman analiz olan ANOVA ile tetkik edilmiştir ve sonuç tablosunda F ve p değerleri ile belirtilmiştir. Ayrıca mevcut çalışmada, iki veri setinin arasındaki ilişkiler ve farklılık gösterip göstermedikIeri incelendikten sonra sürekli bağımsız bir değişken ile kategorik bir bağımlı değişken arasındaki tahmin ilişkisini ortaya koymak için tanı veya kontrol gruplarına doğru tasnif oranı Logistik Regresyon analizi ile tetkik edilmiştir.Bu çalışmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak, araştırma için oluşturulan nöropsikolojik batarya içerisindeki bellek ve dikkat-yürütücü işlev testlerinin sözel akıcılığa etkisi edinilmiş beyin hasarı tanısına göre farklılaşmaktadır
dc.description.abstractThis study compares the effects of the memory and executive function tests on fluency withtwo different groups that matched by age, sex, and levels of education, including subjectswith the diagnosis of acquired brain damage and the control group that has no history oftrauma. Study includes; 20 subjects, 4 female and 16 male ages between 19 -40, and acontrol group of 20. The total 40 subjects matched one to one by age, sex and level ofeducation. Subjects were selected from the registered patients of Speech and Language Centerwith the history of acquired brain damage diagnosis, in / or less than one year period, withno speech and language therapy background and, with the presence of functional hand use.Control group was selected among the volunteers.The mean age of the control group andsubjects were 29.1 with the standard deviation of 6.62. Subjects were selected from the groupof patients who never participated in a similar study. Their level of education differs betweenelementary education to graduate school. For comparision oftwo groups MANOVA was usedwith all tests. After finding the difference between two groups with MANOVA, it wasanalyzed with ANOVA for to determine which tests are making difference. And it's notedwith F and p values on the conclusion (result) table. Furthermore, in the study, after theanalyzing the relations between two data sets and their differences , Logistics ReggresionAnalysis was used for to display the prediction relation between continous independentvariable and categorical dependent variable. According to the data obtained from the study; theeffect of the memory and executive function tests as a part of the noropsychologic test battery thatdeveloped for this study presents different effects on fluency with the diagnosis of acquired braindamage.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKulak Burun ve Boğaztr_TR
dc.subjectOtorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat)en_US
dc.titleEdinilmiş beyin hasarı olan ve olmayan bireylerde nöropsikolojik test performansının karşılaştırılması
dc.title.alternativeComparison of neuropsychological test performance between people with acquired brain injury and without
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10036580
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid362945
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess