Kekemeliği olan ve olmayan ergenlerin çok boyutlu mükemmeliyetçilik düzeylerinin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Ege, Pınar | |
dc.contributor.author | Cangi, Mehmet Emrah | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:43:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:43:18Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328714 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, 14-21 yaş arasındaki kekemeliği olan ergenlerle, kekemeliği olmayan ergenlerin genel mükemmeliyetçilik ve mükemmeliyetçiliğin Düzen, Davranışlardan Şüphe, Ebeveynsel Eleştiri, Hatalara Aşırı İlgi, Aile Beklentileri ve Kişisel Standartlar boyutları bakımından karşılaştırılması amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubu, 14-21 yaş arasındaki kekemeliği olan ve olmayan 146 ergenden oluşmaktadır. Kekemeliği olan grubu, Anadolu Üniversitesi, Dil ve Konuşma Bozuklukları Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi-DİLKOM'da ve Dil ve Konuşma Terapisti bulunan bazı illerde (İstanbul, İzmir, Kocaeli ve Isparta) dil ve konuşma terapisi hizmeti alan ve Eskişehir il merkezindeki liselerde öğrenim gören, ulaşılmış ve araştırmaya katılmaya gönüllü ergenler oluşturmaktadır. Kekemeliği olmayan grubu ise Eskişehir il merkezindeki üç ayrı lisede ve Anadolu Üniversitesi'nde öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü ergenler oluşturmaktadır.Bu çalışmada ölçme aracı olarak, The Multidimensional Perfectionism Scale-MPS'ın, Türkçe uyarlaması olan Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği-ÇBMÖ kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programıyla değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örneklemler t-testi ve Mann Whitney-U testinden yararlanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, kekemeliği olan ergenler, kekemeliği olmayan ergenlere göre, Genel Mükemmeliyetçilik ve mükemmeliyetçiliğin Aile Beklentileri boyutu hariç, tüm boyutlarından daha yüksek puanlar almışlardır. Bu farkların istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığı incelendiğinde; kekemeliği olan ergenler, kekemeliği olmayan ergenlere göre Genel Mükemmeliyetçilik ve mükemmeliyetçiliğin Düzen, Davranışlardan Şüphe ve Hatalara Aşırı İlgi boyutlarından anlamlı düzeyde yüksek puanlar almışlardır. Diğer taraftan bu iki grubun Aile Beklentileri, Ebeveynsel Eleştiri ve Kişisel Standartlar puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır.Anahtar Kelimeler: kekemelik, çok boyutlu mükemmeliyetçilik, ergenlik | |
dc.description.abstract | This study aimes to compare adolescents who stutter and who do not stutter based on their general level of perfectionism as well as dimensions of perfectionism such as Organization, Doubts About Actions, Concern Over Mistakes, Parental Expectations, Parental Criticism and Personal Standarts.The study group consists of 146 stuttering and non-stuttering adolescents ranging in age from 14 to 21. The stuttering group is composed of people who get services for their stuttering at Anadolu University Education, Research and Training Center for Speech and Language Pathology (DILKOM) and from speech and language pathologists in certain cities (Istanbul, Izmir, Kocaeli and Isparta). Stuttering adolescent students attending high schools in Eskisehir who were reachable and willing to participate in the study were also included. The control group is composed of adolescents chosen among students attending three different high schools in Eskisehir and students enrolled in Anadolu University who were willing to participate in the study.In this study, Turkish version of the Multidimentional Perfectionism Scale-MPS was used. The data were analyzed by the SPSS 16.0 package program. Independent-samples t-test and Mann Whitney-U test were used for analyses.The results showed that, adolescents who stutter scored higher on general perfectionism and all of the components of perfectionism except Parental Expectations. The differences were statistically significant for General Perfectionism and Concern Over Mistakes, Doubts About Actions and Organization components of perfectionism. On the other hand, no significant differences were found between the groups for the scores on Parental Criticism, Parental Expectations and Personal Standarts.KEY WORDS: stuttering, multidimentional perfectionism, adolescence | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.subject | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | tr_TR |
dc.subject | Child Health and Diseases | en_US |
dc.title | Kekemeliği olan ve olmayan ergenlerin çok boyutlu mükemmeliyetçilik düzeylerinin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparison of the multidimentional perfectionism levels of adolecents who stutter and who do not stutter | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 351669 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 247311 | |
dc.description.pages | 59 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |