Show simple item record

dc.contributor.advisorTopbaş, Saime Seyhun
dc.contributor.authorAksu, İlim
dc.date.accessioned2020-12-28T13:43:05Z
dc.date.available2020-12-28T13:43:05Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328687
dc.description.abstractNazal konuşma şekli konuşmanın algılanmasını etkileyen unsurlardan birisidir. Medikal tedavi yöntemleriyle ve/veya konuşma terapisiyle bu unsurun norm değerlerine yaklaştırılması olanaklıdır. Bunun için de o toplumun norm değerlerinin saptanması gerekmektedir.Bu çalışmanın amacı; 8 - 11 yaş grubundaki okul çağı çocuklarının nazometre kullanılarak nazal norm değerlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda nazometre ile kullanılması için geliştirilen okuma metinlerinin geçerlik ve güvenirlikleri sınanmasında Nazometrik puanlar ile yaş arasında bir ilişki var mıdır; Nazometrik puanlar ile cinsiyet arasında bir ilişki var mıdır; Nazometrik puanlar ile ekonomik gelir seviyesi arasında bir ilişki var mıdır sorularına da yanıt aranmaktadır.Çalışmaya toplam 129 çocuk katılmıştır. Her üç okuma metnini (Sabah Sürprizi Okuma Metni, Gökkuşağı Okuma Metni, M-N Cümleler Okuma Metni) de okuyan katılımcıların 57'si kız, 72'si erkek çocuğudur. Katılımcılar 96-107, 108-119, 120-131 ve 132+ yaş gruplarına ayrılmışlardır. 96-107 yaş grubunda 11 kız, 12 erkek çocuğu bulunmaktadır. 108-119 yaş grubunda 17 kız, 19 erkek çocuğu bulunmaktadır. 120-131 yaş grubunda 12 kız, 24 erkek çocuğu bulunmaktadır. 130 ve üstü yaş grubunda ise 17 kız, 17 erkek çocuğu bulunmaktadır.Nazal seslerinin ağırlıklı olarak yer aldığı M-N Cümleler adlı okuma metninden elde edilen nazometrik puanlar, hiç nazal sesin olmadığı Sabah Sürprizi ile nazal ve oral seslerin birlikte yer aldığı Gökkuşağı adlı okuma metinlerinden elde edilen nazometrik puanlardan istatistiksel olarak daha yüksektir (p<0,01). Aynı şekilde nazal ve oral seslerin birlikte yer aldığı Gökkuşağı adlı okuma metninden oluşan nazal puanların oranı, nazal seslerin bulunmadığı Sabah Sürprizi adlı okuma metninden alınan nazometrik puanlardan istatistiksel olarak daha yüksektir (p<0,01). Çalışmada cinsiyet faktörünün, Sabah Sürprizi adlı okuma metni üzerinde etkili olduğu; ancak Gökkuşağı ve M-N Cümleler adlı okuma metinleri üzerinde etkili olmadığı görülmektedir. Yaş ile Sabah Sürprizi adlı okuma metni arasında bir ilişki bulunmamaktadır. Gökkuşağı ve M-N Cümleler adlı okuma metinleri ile yaş faktörü arasında istatistiksel olarak önemli bir ilişki bulunmaktadır. Yaşın artmasıyla birlikte Gökkuşağı ve M-N Cümleler adlı okuma metinlerinden elde dilen nazometrik puanlar da artış göstermektedir. Çalışmanın bir diğer sonucu da ekonomik gelir seviyesinin, her üç okuma metninden elde edilen nazometrik puanlar üzerinde etkili olamadığı yönündedir. Bu çalışmayla, Türkçe için 8 ? 11 yaş grubundaki normal çocukların nazometrik norm değerleri belirlenmiş bulunmaktadır. Belirlenen norm değerleri ile velofarengeal yetersizlik ve nazallaştırma sorunu yaşayan 8 ? 11 yaş grubu çocuklarını değerlendirmek kolaylaşmaktadır.
dc.description.abstractOne of the factors that affects the comprehention of the speech is nasal speech. It is possible to close up the norm values with medical treatment techniques and/or with speech therapy. For this, it is obvious that the norm values of the society must be determined.The aim of this study, is to determine the nasal norm values of the school aged children, aged between 8-11 with using nasometer. Based on this purpose, the research questions are, is there any correlation between nasometric values and age ın the reliability and validity analyses of the texts that developed for using with nasometer, is there any correlation between nasometric values and gender, and is there any correlation between nasometric values and economical status.There are (57 girls and 72 boys) 129 children participated in the study. Participants read three of the texts (morning surprise passage, rainbow reading passage, M-N sentences reading passage). Participants are divided in to four age groups. These groups are, 96-107, 108-119, 120-131 and 132+. In the 96-107 age group there are 11 girls and 12 boys, in 108-119 age group there are 17 girls and 19 boys, in 120-131 age group there are 12 girls and 24 boys included.Nasometric values of the M-N text that have mostly the nasal sounds has statistically greater values than other two passages nasometric values(p<0,01). The reading passage morning surprise have no nasal souds, and the rainbow passage have both oral and nasal sounds. Nasal values of the rainbow passage is statistically greater than the nasal values of morning surprise passage (p<0,01). It is seen that the gender factor has an effect on only in the morning surprise passage. There is no correlation found between the age an the morning surprise passage. There is a correlation found statistically between the age and the rainbow passage and M-N sentences passage. The nasometric values of these two text are increases with the age. Another result of this study is that there is no correlation found with the nasometric values and the economical status.In this research, the nasometric norm values of the Turkish children aged between 8-11 is established. With this values it becomes easy to evaluate the children aged between 8-11 with the velopharyngeal insufficiency and nasality problem.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPlastik ve Rekonstrüktif Cerrahitr_TR
dc.subjectPlastic and Reconstructive Surgeryen_US
dc.title8 - 11 yaş grubundaki okul çağı çocuklarının nazometrik norm değerlerinin belirlenmesi
dc.title.alternativeIdentification of nasometric norm values of school age children between the age of 8 and 11
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCleft palate
dc.identifier.yokid367441
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid260496
dc.description.pages57
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess