Show simple item record

dc.contributor.advisorEge, Pınar
dc.contributor.authorÇelebi, Ceyda
dc.date.accessioned2020-12-28T13:42:59Z
dc.date.available2020-12-28T13:42:59Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328677
dc.description.abstractBu çalışmada otistik bozukluğu olan çocuklarla OSU düzeyine göre eşleştirilmiş normal gelişim gösteren çocukların FTSO (farklı sözcüklerin toplam sözcüğe oranı), isim, eylem, adıl ve niteleyici sözcük kullanımları karşılaştırılmıştır. Otistik bozukluğu olan ve normal gelişim gösteren grupların her biri için, belirtilen sözcük türlerinin kullanımları arasında fark incelenmiştir.Çalışmaya 15 otistik bozukluk tanılı çocuk, 15 normal gelişim gösteren çocuk katılmıştır. Otistik bozukluk tanılı çocukların yaş ortalamaları 80.40 ay, standart sapmaları 18.69'dur. Normal gelişim gösteren çocukların yaş ortalamaları 35 ay, standart sapmaları 6,26'dır. Otistik bozukluğu olan çocukların OSU puanlarının ortalaması 3.60 ve standart sapması 0.94'tür. Normal gelişim gösteren çocukların OSU puanlarının ortalaması 3.64, standart sapması 0.78'dir.Doğal dil örnekleri, 30?45 dakika arasında değişen sürelerde, serbest oyun seansları ile alınmıştır. Seanslar video kamera ile kayıt edilerek çevriyazıları yapılmıştır. İsim, eylem, adıl kullanım miktarları ve FTSO oranları bakımından karşılaştırıldığında, otistik bozukluk tanılı grupla normal gelişim gösteren grup arasında anlamlı bir fark görülmediği, adıl kullanımı bakımından ise iki grup arasında anlamlı bir fark bulunduğu ancak bu farkın etki düzeyinin düşük olduğu görülmüştür.Normal gelişim gösteren ve otistik bozukluğu olan grupların her biri için sözcük türleri arasındaki fark araştırılmıştır. Her iki grup içinde, isim-eylem sözcük türleri kullanımları arasında anlamlı fark görülmezken, diğer sözcük türlerinin kullanımlarında anlamlı fark ortaya çıkmıştır.
dc.description.abstractIn this study, the use of noun, verb, pronoun and adjective was compared between children with autism syndrome and typically developing peers who were matched according to MLU level. For each group, the differences between word categories were examined.15 children diagnosed with autism and 15 typically developing children participated in this study. The average age of children diagnosed with autism was 80.40 months and standard deviation was 18.69. The average age of typically developing children was 35 months and standard deviation was 6.26. The mean MLU level of the children with autism syndrome was 3.60 and standard deviation was 0.94. The mean MLU level of typically developing children was 3.64 and standard deviation was 0.78.Natural language samples were collected during free game sessions in 30-45 minutes. Sessions were recorded by camera and transcribed. The results showed that there was no statistically significant difference between the group diagnosed with autism syndrome and the group of typically developing children in terms of quantity of noun, verb and pronoun use and type token ratio. For the use of pronoun, there was a statiscally significant difference between the groups, however the effect size of this difference was low.The differences between the use of word categories were investigated for both typically developing children and children with autism syndrome. For both groups there was no statistically significant difference between the use of noun and verbs, but there was a statistically significant difference between use of the other word categories.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectKulak Burun ve Boğaztr_TR
dc.subjectOtorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat)en_US
dc.subjectÇocuk Sağlığı ve Hastalıklarıtr_TR
dc.subjectChild Health and Diseasesen_US
dc.titleOtistik bozukluğu olan çocukların OSU düzeyine göre eşleşmiş normal gelişim gösteren çocuklarla sözcük çeşitliliği bakımından karşılaştırılmas
dc.title.alternativeComparision of children with autism syndrome and typically developing peers matched according to MLU level in terms of word variety
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAutistic disorder
dc.subject.ytmWord usage
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmSpeech
dc.subject.ytmSpeech disorders
dc.identifier.yokid385843
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid271954
dc.description.pages51
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess