Serebral paralizili bireylerin konuşma anlaşılırlığının ortalama sözce uzunluğu, artikülasyon becerileri ve oral motor beceriler ile ilişkisinin iki farklı jüri ile değerlendirilerek araştırılması
dc.contributor.advisor | Ege, Pınar | |
dc.contributor.author | Bal Dizlek, Asli | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:42:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:42:59Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328676 | |
dc.description.abstract | Serebral paralizili bireyler dil, konuşma ve iletişim alanlarında genel olarak problem yaşamaktadırlar. Bu problemler beyin hasarına bağlı olarak motor fonksiyonların etkilenmesi sonucu görülebilmektedir. Dil ve konuşmaya ait bozukluklar konuşma anlaşılırlığını da büyük oranda etkilemektedir. Konuşma anlaşılırlığının etkilenmesi sonucu serebral paralizili bireyler iletişim alanlarında büyük sorunlar yaşayabilmektedir. Bu sebepler doğrultusunda çalışma, serebral paralizili bireylerin konuşma anlaşılırlığının oral motor beceriler, artikülasyon becerileri ve ortalama sözce uzunluğu ile ilişkisinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Değerlendirme serebral paralizili bireylerle daha önce karşılaşmamış kişilerden ve dil ve konuşma terapistlerinden oluşturulan iki farklı juri ile uygulanmıştır. Çalışmada iki jurinin konuşma anlaşılırlığı puanlarının birbiri ile ilişkisi de değerlendirilmiştir.Çalışmada betimsel araştırma deseni oluşturulmuş olup Eskişehir ilinde yaşayan ve yaşları 4,7 yaş- 27,1 yaş arasında değişen ondört serebral paralizili birey katılmıştır. Çalışmanın diğer katılımcılarını ise serebral paralizili bireylerden alınan ses kaydını dinleyerek anlaşılırlık skorlarını vermek üzere oluşturulan 10'ar kişilik 2 juri oluşturmaktadır. Juri 1 daha önceden serebral paralizili bireylerle hiç karşılaşmamış kişilerden, Juri 2 ise dil ve konuşma terapistlerinden oluşturulmuştur. Çalışmaya katılan serebral paralizili bireylerin oral motor becerileri, artikülasyon becerileri ve ortalama sözce uzunlukları değerlendirilmiş ve alınan puanlar kaydedilmiştir. Bireylerden ayrıca doğal konuşma örneği alınarak bu örnekler Juri 1 ve Juri 2'ya dinletilmiş ve her birey için konuşma anlaşılırlığı puanı hesaplanmıştır. Veriler arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir.Oral motor beceriler, ortalama sözce uzunluğu ve artikülasyon ile konuşma anlaşılırlığı arasındaki ilişkiye bakıldığında oral motor beceriler ve serebral paralizili bireylerin konuşma anlaşılırlığı ile arasında yüksek oranda korelasyon bulunmuştur. Ortalama sözce uzunluğu ve artikülasyon becerileri de serebral paralizili bireylerin konuşma anlaşılırlığı ile ilişkili faktörler arasında olduğu elde edilen sonuçlar arasındadır. Araştırma sonuçlarında en güçlü korelasyon ise iki juriden alınan konuşma anlaşılırlığı puanları arasında elde edilmiş ve bu sonuç dil ve konuşma terapistlerinin konuşma anlaşılırlığını değerlendirirken daha mükemmelliyetçi yaklaştıklarını düşündürmüştür. | |
dc.description.abstract | Individuals with cerebral palsy are generally have problems with language, speech and communication. These problems can be seen as a result of the motor problems effected by brain damage. Language and motor speech problems also impact speech intelligibility, resulting in problems in communication. This research was conducted to investigate relationship between articulation, oral motor skills and mean length of utterance with speech intelligibility of individuals with cerebral palsy. Two different juries were formed to assess speech intelligibility, consisting of 10 speech language therapists and 10 lay people. The study also examine the relationship between intelligibility ratings of speech language therapists and lay people.Fourteen individuals with CP (age 4,7-27,1) living in Eskişehir participated in the study. Individual?s oral motor skills, articulation and mean length of utterance were evaluated. Speech language therapists and lay people rated individuals speech intelligibility using a 5 interval scale. In order to determine correlation between the datas, Pearson correlation analyze was used.The results show that oral motor skills was the strongest contributor to speech intelligibility. Articulation skills and mean length utterance were also shown to have a moderate correlation with speech intelligibility. According to research results there was a strong relationship between speech language therapists? and lay peoples? speech intelligibility ratings. This strong relationship suggests that speech and language therapists have higher expectations regarding people with speech disorders. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kulak Burun ve Boğaz | tr_TR |
dc.subject | Otorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat) | en_US |
dc.subject | Sağlık Eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Health Education | en_US |
dc.title | Serebral paralizili bireylerin konuşma anlaşılırlığının ortalama sözce uzunluğu, artikülasyon becerileri ve oral motor beceriler ile ilişkisinin iki farklı jüri ile değerlendirilerek araştırılması | |
dc.title.alternative | Evaluating the effect of mean length utterance, articulation and oral motor skills on speech intelligibility of individuals with cerebral palsy: Investigate with two different judges | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Cerebral palsy | |
dc.subject.ytm | Speech | |
dc.subject.ytm | Speech perception | |
dc.subject.ytm | Speech disorders | |
dc.subject.ytm | Motor skills | |
dc.subject.ytm | Motor skills tests | |
dc.identifier.yokid | 387437 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 271953 | |
dc.description.pages | 51 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |