Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzdemir, Ramazan Sertan
dc.contributor.authorErdoğan, Ebru
dc.date.accessioned2020-12-28T13:42:21Z
dc.date.available2020-12-28T13:42:21Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2020-01-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328602
dc.description.abstractBu çalışma, anadili Türkçe olup İngilizceyi ikinci dil olarak edinen ikidilliçocukların dil gelişim performanslarını belirlemek ve Özgül Dil Bozukluğu (ÖDB)tanılaması için geliştirilen ölçüm araçları ve testleri ikidilli çocuklarda sınamakamacıyla yapılmıştır.Çalışmanın katılımcı grubu 6:0-7:11 yaş aralığında Londra'da yaşayan 20 ikidilliçocuktan oluşmaktadır. Çalışmada sözel olmayan zekâ testi ile Türkçe ve İngilizceolmak üzere dil gelişim testleri, cümle tekrar testleri ve anlamsız sözcük tekrartestleri kullanılmıştır.Çalışmada nicel betimsel (tarama) araştırma deseni temelinde karşılaştırmalı veilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ölçüm araçlarından elde edilensonuçların birbirleriyle olan ilişkileri incelenmiş ve performansların yaş gruplarınagöre farklılık oluşturup oluşturmadığı test edilmiştir.Yapılan analizler sonucunda ikidilli çocukların %95'inin konuştuğu dillerin en azbirinde ortalama ve üstü düzeyde performans gösterdiği, katılımcıların %85'ininanadilleri olan Türkçede İngilizceden daha başarılı oldukları ve yalnızca %25'ininikinci dilleri olan İngilizcede ortalama ve üstü düzeyde puan aldıkları saptanmıştır.Testler arası ilişkiler incelendiğinde Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi (TEDİL) ileTürkçe Cümle Tekrar Testi ve Clinical Evaluation of Language Fundamentals(CELF-4) ile İngilizce Cümle Tekrar Testi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkiolduğu görülmüştür. İki dilde aynı özelliği ölçen testler arasında ise anlamlı ilişkilergörülmemiştir. Çalışma bulguları sözel olmayan bilişsel performansla dil becerileriarasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişkinin olmadığını göstermiştir. Ayrıca,testlerde yaş grupları arasında farklılıklar incelendiğinde herhangi bir testte gruplararası istatistiki olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır.Anahtar Kelimeler: ikidillilik, özgül dil bozukluğu, dil gelişim testleri, cümletekrar testi, anlamsız sözcük tekrar testi, dil baskınlığı
dc.description.abstractThe aim of this study was to determine the language development performances ofbilingual children, whose mother tongue was Turkish and acquired English as asecond language in England; on tests and assessment tools in both of their languageswhich were developed for diagnosing Specific Language Impairment (SLI) withbilingual children.The participant group of this study was composed of 20 bilingual children between6:0-7:11 ages who live in London. In the study, a non-verbal intelligence test; andTurkish and English language development tests, sentence repetition tests and nonwordrepetition tests were used.In this study, a comparative and correlational research method was used on the basisof a descriptive research design. The relations within the results of assessment toolswere examined and the differences between the performances of different agegroups were tested.Results indicated that 95% of bilingual children got average or above the averagescores at least in one of their languages, 85% of the children were more successfulin Turkish compared to English; and only 25% of children got average or above theaverage scores in English, which is their second language.The analyses of the relations within the tests revealed that there were significantpositive correlations between Turkish Early Language Development Test (TEDIL)and Turkish Sentence Repetition Test, and between Clinical Evaluation ofLanguage Fundamentals (CELF-4) and English Sentence Repetition Test.However, no significant relations were found between the tests that assess the samelanguage properties in two languages. Results indicated that there was not asignificant relation between non-verbal cognitive performance and languageabilities. Also, the differences between the test results of different age groups wereexamined and statistically significant differences were not found in any of the testresults.Key Words: bilingualism, specific language impairment, language developmenttests, sentence repetition test, non-word repetition test, language dominanceen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.titleİngiltere`de yaşayan Türkçe ve İngilizce konuşucusu sıralı ikidilli çocukların dil gelişim performanslarının özgül dil bozukluğu riski açısından incelenmesi
dc.title.alternativeThe language development performances of turkishenglish sequential bilingual children living in England: An investigation in regard of risk for specific language impairment
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-31
dc.contributor.departmentDil ve Konuşma Terapisi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmEngland
dc.subject.ytmLanguage
dc.subject.ytmLanguage skills
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmLanguage usage
dc.subject.ytmTests
dc.identifier.yokid10083410
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid406858
dc.description.pages79
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess