Show simple item record

dc.contributor.advisorKöksal, Duygu
dc.contributor.authorErtem, Özge
dc.date.accessioned2020-12-22T10:33:46Z
dc.date.available2020-12-22T10:33:46Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/326947
dc.description.abstract1930'lar ve 40'ların Türkiye'sinde Cumhuriyet Çocukları ve Yükleri:Çocuk Dergilerinde Ulusun Geleceği Olarak dealleştirilen Orta Sınıf Çocukları veYoksul Çocuk mgesiÖzge ERTEMÖzetBu çalışma, çocuk dergilerinde geçen kimi temaların ışığında, 1930'larda ve 1940 başlarındaTürkiye Cumhuriyeti'nin, çocuğa dair temel algılarına ışık tutmayı amaçlamaktadır. Ulus-devletleşme sürecinin sosyal-tarihsel bağlamında Cumhuriyet düzeninin en çok rastlanılantema ve metaforlarını, direk olarak çocuklara yönelen yayınlar ışığında incelemek; çocuklarayüklenilen temel anlam ve rolleri ayırdetmek açısından özel önem taşır. Çalışmadaki temelamaç, hem kamusal siyasi söylem bağlamında hem de aile ve ev yaşantısına odaklanansöylemde çocuğa yüklenen imaj ve değerlere ışık tutmaktır. Bu sayede, dergilerdeki temel birçelişki de açığa çıkmaktadır: Orta-sınıf çocukluk ile ?yoksul? çocukluk arasındaki ikilem.1930'lardan 1940'ların başlangıcına kadar, çocuk dergilerinde daha çok, çekirdek aileözellikleri gösteren ve toplumsal cinsiyetçi normları da içeren standart bir Cumhuriyetailesinin erdemli çocuğu temsil edilmekte ve idealleştirilmeye çalışılmaktadır. Yeni kurulanulus-devletin ve Cumhuriyetin tözcü, kültürcü algı ve metaforları temel olarak bu ideal orta-sınıf çocuğa seslenmekte ve onu muhatap almaktadırlar. Ama öte yandan, 1940'lardanitibaren, kinci Dünya Savaşı'nın yarattığı sosyo-ekonomik sıkıntılar neticesinde daha fazlagörünür olmaya başlayan bir yoksulluk faktörü vardır. Bu koşulların sonucu olarak, çocukdergilerinde ?yoksul? çocuklar hakkındaki anlatı ve resimler de yoğunlaşmıştır. Fakat buanlatıların çoğu, yoksulluk ve sosyo-ekonomik eşitsizliği, sadece ahlaki bir düzlemdetanımlamaktadır. Bu çalışma, Cumhuriyetin ideal orta-sınıf çocuğu ile anlatılardanesneleştirilen, çoğu zaman acınan, kimi zaman dışlanan ?yoksul? çocuk arasındaki ikilemin,dergilerde hangi yollarla temsil edildiğine, resmedildiğine ve tanımlandığına ışık tutmayıamaçlamaktadır. Öngörülen ikilemin tarafları olarak anlatılan ?orta-sınıf? ve ?yoksul?kavramları, verili ve değişmez kategoriler olarak ele alınmamıştır. Çalışmanın geneline nüfuzeden bu anlatı, dergilerde çocuğa yüklenen anlamlar veya çocuğa benimsetilmek istenen imgeve metaforlar yorumlanarak kurulmuştur.
dc.description.abstract?The Republic?s Children and Their Burdens in 1930s and 1940s Turkey:The Idealized Middle-Class Children as the Future of the Nation and the Imageof ?Poor? Children in Children?s Periodicals?Özge ERTEMAbstractThis study aims to contribute to highlighting some mainstream perceptions of the Turkishnation-state about its children from 1930s till the middle of the 1940s in the light of themesfrom children?s periodicals. This paves the way to distinguishing the specific meanings andburdens attributed directly to children in the specific political context of nation-stateformation with their own dilemmas. By this, it is aimed to illuminate significant images andvalues that were wished to be instilled onto children?s minds regarding both the politicaldiscourse dimension about public issues and the private dimension of their daily lives athome. This illumination results in distinguishing a hidden duality.The ideal and virtuousmiddle-class child of a truly Republican nuclear family with its gendered terms in the storiesis represented especially from the 1930s towards 1940s. The essentialized, culturalistdefinitions and metaphors of the newly established nation-state and the Republic in the 1930sTurkey in the periodicals targeted the imagination of this child and tried to establish adialogue with it. The narratives about ?poor children? on the other face of the coin, intensifiedin the 1940s with the hard socio-economical conditions caused by the Second World Warconditions in Turkey. The question of ?poverty? in this respect was perceived just as a moralissue devoid of any socio-political meaning. This study tries to shed light on the waysthrough which the hidden duality between these idealized middle-class children and?poor?children as mostly objects of pity, sometimes object of exclusion, were narrated,portrayed and visualized in the children?s periodicals.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSiyasal Bilimlertr_TR
dc.subjectPolitical Scienceen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.subjectTürk İnkılap Tarihitr_TR
dc.subjectHistory of Turkish Revolutionen_US
dc.titleThe republic`s children and their burdens in 1930s and 1940s Turkey: The idealized middle-class children as the future of the nation and the image of poor children in children`s periodicals
dc.title.alternative1930`lar ve 1940`ların Türkiye`sinde Cumhuriet çocukları ve yükleri: Çocuk dergilerinde ulusun geleceği olarak idealleştirilen orta sınıf çocukları ve yoksul çocuk imgesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid148674
dc.publisher.instituteAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid186162
dc.description.pages211
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess