Visions of aesthetic and culture in yeni adam: Republic of fine arts (1934-1950)
dc.contributor.advisor | Köksal, Duygu | |
dc.contributor.author | Barlas, Şeyda | |
dc.date.accessioned | 2020-12-22T10:33:27Z | |
dc.date.available | 2020-12-22T10:33:27Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/326915 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı erken cumhuriyet döneminde sanat ve estetiğin milli kimliğininşası süreci olan 1930 ve 1940'lı yıllarda Kemalist ve Yeni Adam dergisinin kültürelmilliyetçi bakış açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesidir.Milli devlet inşasınıtakip eden süreçte kültür, gelenek ve ideoloji gibi kavramlar devlet yönetici kadrosuve erken dönem entellektüel çevre tarafından sıklıkla sorgulanmış.Bir taraftan devletsanatta yapılan üretim üzerine denetim uygulayarak güdümlü milli sanat politikasınınhayata geçirmeye çalırırken diğer taraftan smayıl Hakkı Baltacıoğlu külürelmilliyetçi söylemin bir takipçisi olarak milli sanat anlayışının ana sorunsallarına dahaliberal bir bakış açısıyla yaklaşmıştı.Bu tez milli devlet inşa sürecinde görsel sanat politikasını geniş bir perpektifte elealmaktır. Sanat tartışmalrı süregelen değişim sürecinde toplumun sanata bakış açısınıdeğiştirmeyi amaçlamıştır.1930'ların ana söylemi çerçevesinde Yeni Adam'ın sanatve estetik üzerindeki görüşleri milli devlet ve batılılaşma gibi kavramlar yanı sıramilliyetçilik ve modernlikle beraber incelenmiştir.Yeni Adam sanat ve estetikalanında Batı kültürel yapısını Türk kültürü üzerinde inceleyerek milliyetçilik, sosyalgerçekçilik ve modernitenin birlikte olduğu yeni bir anlayış getirmiştir. | |
dc.description.abstract | This thesis aims to examine the construction of art and aesthetic as objectsof national identitiy construction in both Kemalist and Yeni Adam?scultural conservative perspective in the early Republican Turkey covers aperiod between the mid 1930s and the 1940s. Following the state?sbuilding process, discussion on culture, tradition, and ideology werequestioned by different groups of intellectuals and state authorities. On theone hand, the single party regime monopolized artistic production andcontributed state directed national art.On the other hand, smayıl HakkıBaltacıoğlu was a follower of cultural nationalist ideology in the early eraattempt to deal with the main problematics of national art in more liberalway.This thesis presents discussions on a broad scale of visual arts in the periodof nation-building.Art critiques of early Republican intellectuals show theongoing efforts to change the society?s perception of art.Among thedominant discourse of the 1930s, Yeni Adam?s critical perspective on artand aethetic in the concept of nation-state and Westernism went hand inhand with nationalism and modernism. Yeni Adam?s reshaping theWestern cultural formation in the Turkish culture opened up a new path forart and aesthetics in which nationalism, social realism, and modernism co-existed. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Türk İnkılap Tarihi | tr_TR |
dc.subject | History of Turkish Revolution | en_US |
dc.title | Visions of aesthetic and culture in yeni adam: Republic of fine arts (1934-1950) | |
dc.title.alternative | Güzel sanatlar cumhuriyeti: Yeni adamda estetik ve kültür(1934-1950) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 201314 | |
dc.publisher.institute | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 206533 | |
dc.description.pages | 212 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |