Show simple item record

dc.contributor.advisorBodur, Muzaffer
dc.contributor.authorTiza, Yeşua
dc.date.accessioned2020-12-21T13:38:51Z
dc.date.available2020-12-21T13:38:51Z
dc.date.submitted1989
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/326102
dc.description.abstractÖZET Değişen yaşam koşulları, yeni ekonomik, politik ve tek nolojik olgular ailelerin doğum kontrolüne gün geçtikçe daha büyük önem vermelerine neden olmakta. Ancak bilinen çoğu mo dern doğum kontrol metodları kadınlar tarafından uygulanabil diğinden gebeliği önleme sorunu kadınlara yüklenmiştir. Çin'de bulunan gossypol adlı madde yardımı ile geliş tirilen erkeklere yönelik doğum kontrol hapları, kadınların kullandıkları doğum kontrol hapları gibi düzenli kullanıldığın da, kullanan erkeğin doğurganlığını engellediği gözlendi. Ancak söz konusu yeni ilacın yan etkilerini en aza indirgemek, veri mini arttırmak ve kullanıcı metabolizmasında yarattığı etkile ri gözetlemek büyük bir çaba, zaman ve ekonomik kayba mal olan uzun ve karmaşık araştırmalara ihtiyaç vardır. Hiç kimse, tüketicinin şu anda kullanmakta olduğu doğum kontrol metodunu değiştirip, yeni ürünü kullanmaya başlıyaca- ğını garanti edemez. Dolayısıyla, bu çalışma tüketicinin yu karıda anlatılan yeni doğum kontrol metodu hakkındaki görüşleri ve seçecekleri aile planlaması metodunda ne gibi nitelikler ve özellikler aradıklarını ortaya koymakta. Araştırma, yeni ürün geliştirme süreci hakkında önceden yapılmış çalışmaları fikir geliştirme ve kavram değerlendirme safhaları ağırlıklı olmak üzere incelemekte. Aile planlaması - vı -uzmanları ile yapılan görüşmeler ye edinilen kuramsal bilgiler ışığında 35 soruluk bir anket hazırlandı ve istanbul'da uygu landı. Sonuç olarak, ailelerin kullanacakları doğum kontrol metodunu seçerken dikkat ettikleri hususlar ortaya çıkarken, önerilen yeni doğum kontrol metodunun geniş bir kitleye hitab etmesi için gerekli faktörler sıralanmıştır. - vii -
dc.description.abstractABSTRACT The purpose of this study is ta find whether consumers are milling to use a new family planning method, the male pills, and which attributes this new method should include in order to be adapted by a larger number of consumers. A new product development process is divided into the fallowing stages: idea generation, idea/concept screening, con cept/product development, product design and test, marketing strategy evaluation, business analysis and commercialization. The secret to a successful marketing career has usually been to have a good understanding of what the customer wants and doesn't want (.Leonard M. Lodish, 1986). Therefore, the process of idea and concept development, screening and evaluation is of crucial importance. The primary focus of this study is gathering theoretical background ön idea generation and concept evaluation processes, review previous studies done before and apply them to use contra ception practices for family planning purposes. Based an the theoretical foundations and methods found, an empirical study was conducted in Istanbul, Data used for the study were collected by a focus group interview, a struc tured, undisguised and self-administered questionnaire and interviews with family planning experts. - iii -Studying the contraception methods and complaints the users had revealed that mast respondants changed the first method they used because of excessive side effects and most of them preferred the IUD (intrauterine device). It was further found that couples who began to apply family planning in the very early stages did not prefer the IUD and were much mare likely to use the new male pills. The most important factor which consumers look for when choosing a new product was found to be recommendation from a specialist and from the environment. Absence of unpleasant side effects was the most important factor to contraception users when choosing a birth control method. The result, revealed that most of the respondents were in favor of the proposed new male pills and seemed to be very likely to try it. However, demographic and socio-economic dif ferences were relatively unimportant in the level of intention to try the new male pills. As a result, the study revealed that the new male pills may be a successful product entry only if the following dimen sions are satisfied: - should not cause to unpleasant side effects, - iv -- should be recommended by a physician, - should have a^positive reputation, - should not cause sterility. However, it should be noted that the insufficient sample size brings up a major limitation on generalizing the results to the population of interest. v -en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAile Planlamasıtr_TR
dc.subjectFamily Planningen_US
dc.titleA Study on concept evaluation for developing a new family planning method
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmFamily planning
dc.identifier.yokid7948
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid7948
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess