Show simple item record

dc.contributor.advisorErkman, Fatoş
dc.contributor.authorAlantar, Melda
dc.date.accessioned2020-12-21T13:38:48Z
dc.date.available2020-12-21T13:38:48Z
dc.date.submitted1989
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/326097
dc.description.abstractVlll ÖZET Bu çalışmada araştırmacı psikolojik ezim tanımının geliştirilmesi ve ergenler tarafından algılanan duygusal örselenmeyi değerlendirecek bir Ölçeğin oluşturulmasını amaçlamıştır. İlk amaç Batılı kaynaklarca kabul edilen ve reddetme, tehdit etme, yalnız bırakma, çıkar doğrultusunda sömürme, kötü yönde etkileme, aşağılama, ilginin ve duygusal tepkinin esirgenmesi gibi davranışları içeren psikolojik ezim tanımının toplumumuz için geçerliliğini araştırmaktır. Bu amaçla yarı yapılandırılmış bir anket hazırlanmış ve 20 Türk uzmandan bilgi toplanmıştır. Uzmanlar tarafından duygusal ezim olarak ifade edilen davranışların Batıda mevcut olan kaynaklardakilerle çok benzer veya aynı olduğu belirlenmiş ve söz konusu davranış boyutlarına bağlı kalınarak bir ölçek geliştirilmiştir. ölçek iki bölümden oluşmaktadır* Ergenler İçin Duygusal Ezimi Algılama Ölçeği Aile Bölümü (PEAIFA-PS) ve Öğret men Bölümü (PEAIFA-Ts). PEAIFA ergenlerin anne-baba ve öğret men davranışlarına ilişkin düşüncelerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. ölçeğin yapısal geçerliliği benlik kavramı, endişe, kişilerarası ilişkiler, depresyon, duygusal denge, kabul etme- reddetmeyi ölçen geçerli testlerin sonuçlarının bir grup ergen üzerinde karşılaştırılması sonucu saptanmıştır. Çalışmada ileriXX sürülen varsayım PEAIFA-PS'a göre fazla duygusal örselenme algılayan deneklerin, az psikolojik ezime uğrayanlara oranla benlik kavramlarının zayıf olacağı, yüksek depresyon ve en dişe gösterecekleri, kişilerarası ilişkilerde yetersiz kala cakları, duygusal dengesizlik gösterecekleri, anne-baba tara fından reddedildiklerini algılayacakları, ve PEAIFA-TS'a göre fazla duygusal örselenmeyle karşılaşan deneklerin, az psikolo jik ezime uğrayanlara oranla benlik kavramlarının zayıf ola cağı, yüksek depresyon ve endişe gösterecekleri, kişilerarası ilişkilerde yetersiz kalacakları ve duygusal dengesizlik gös- / terecekleri şeklindeydi. Araştırmaya 16 yaşında 337 öğrenci katılmıştır. Denek lerin devam ettikleri Işık Lisesi ve Nişajıtaşı Anadolu Lisesi orta ve yüksek sosyo-ekonomik, İbrahim Turhan Lisesi ise düşük sosyo-ekonomik düzeyi temsil etmekteydi. Çalışmada altı ölçek kullanılmıştır. Bunlar: (1) Piers- Harris Çocuklarda Benlik Kavramı ölçeği, (2) Beck Depresyon Envanteri, (3) Aile Kabul Etme- Reddetme Anketi, (4) Minnesota Danışma Envanteri,, Sosyal ilişkiler, Aile ilişkileri ve Duy gusal Denge alt ölçekleri, (5) Durumluk-Sürekli Kaygı Envante ri, Sürekli Kaygı bölümü ve (6) Demografik Bilgi Toplama öl çeği. Güvenirlilik çalışması için Pearson Correlation Coefficient ile.70 ye.82 (p <, 001J sonuçlarını veren test- yeniden test yöntemi ve Cronbach's Coefficient Alpha ile.73 ve.85 sonuçlarını, veren iç tutarlılık metodu kullanıl mıştır. Tüm ölçeklerden elde edilen puanların ortalamaları ve standart sapmaları hesaplandıktan sonra uç gruplar belir^- lenmiştir. PEAIFA'm ayırdedici olma özelliğini araştırabil- mek için uç gruplar modeli ve varyans analizi kullanılmıştır. PEAIFA ve diğer ölçekler arasındaki korelasyon istatistiği de hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar varsayımları doğrula maktadır. PEAIFA-PS ve TS'e göre. fazla duygusal örselenme al gılayan denekler, az psikolojik ezime uğrayanlara oranla daha düşük benlik kavramı, yüksek depresyon ve endişe, yetersiz kişilerararası ilişkiler ve duygusal dengesizlik özellikleri göstermişlerdir. Yüksek- duygusal örselenme algılayanların, az psikolojik ezim algılayanlara oranla anneleri tarafından da daha fazla reddedildiklerini algıladıkları saptanmıştır. Araştırma sonuçları PEAIFA'm duygusal ezimin ölçül mesinde kullanılabilecek, güvenilir, geçerli ve ayırdedici bir ölçek olduğunu doğrulamaktadır.
dc.description.abstractV ABSTRACT In the present study the researcher attempted to formulate a definition of psychological maltreatment and construct a tool for assessing emotional abuse as perceived i by adolescents. i The primary objective was to investigate the fit between the accepted definition by the Western sources for psychological maltreatment, including acts such as rejecting, isolating, terrorizing, exploiting, corrupting, degrading and denying emotional responsiveness. This was realized by collecting data by semi-structured questionnaries from 20 Turkish experts. The specific behaviors cited by the Turkish experts were found to be very similar to what is. present in the available literature. Thus the same constructs were kept as relevant for Turkey and a structured questionnaire was developed. The inventory consisted of two parts j Perceived Emotional Abuse Inventory for Adolescents Parental Section (PEAIFA-PS) and Teacher Section (PEAIFA-TS), directed at adolescents assessing their perceptions of parent and teacher behaviors respectively. Th.e construct validation of the inventory was tested by correlating the results on a group, of adolescents with valid measures of self concept, anxiety, interpersonal rela-VI tions, depression emotional stability, rejection and accept ance. The general hypotheses of the study was such that if the PEAIFA-PS is assessing perceived emotional abuse, then the subjects perceiving high emotional abuse, HEA, will have lower self concept, higher depression, higher anxiety, poorer interpersonal relations, less emotional stability and will perceive higher parental rejection as compared to those who perceive low emotional abuse, LEA, and if the PEAIFA-TS is assessing perceived emotional abuse then the subjects perceiv ing high emotional abuse, HEA, will have lower self concept, higher depression, higher anxiety, poorer interpersonal rela tions and emotional stability. The subject population consisted of 337 sixteen years old students attending Işık Lisesi, Nişantaşı Anadolu Lisesi and İbrahim Turhan Lisesi representing middle and/or upper and low socioeconomic status groups - respectively. Six instruments were used in this research. They are the Turkish forms of the (1) Piers-Harris Children's Self Concept Scale, (2) Beck Depression Inventory, (3) Parental Acceptance-Rejection Questionnaire, (4) Social Relations, Family Relations and Emotional Stability subscales of the Minnesota Counseling Inventory, (5) Stait -Trait Anxiety Inventory-Trait Anxiety Section and (6) Demographic Informa tion Questionnaire.vıı The reliability study consisted of test retest re liability computed by Pearson Correlation Coefficient yield ing coefficients of.70 and.82 at p<.001 significance level and internal consistency computed by Cronbach Coefficient Alpha with coefficients.73 and.85 for PEAIFA-PS and i PEAIFA-TS respectively. I After the mean and standard deviations were computed for all the scores from the instruments, extreme groups were identified. Extreme group design was utilized and analysis of variance statistics was used to investigate the discriminat ory effect of the PEAIFA. Correlational statistics were also computed between the PEAIFA and the other instruments. The findings of the study confirmed the general and operational hypotheses stating that PEAIFA-PS and PEAIFA-TS, HEA group, have lower self concept, higher depression, higher anxiety, poorer interpersonal relations and have less emotional stability than LEA subjects. It was also found that the adolescents perceiving high abuse from their parents perceived more maternal rejection than the LEA subjects. Hence, PEAIFA was proved to be a reliable and valid, discriminatory instrument for assessment of perceived emotional abuse.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titlePsychological maltreatment an attempt of its definition by experts and its assessment among a group of adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmEmotional abuse
dc.subject.ytmPuberty
dc.identifier.yokid7951
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid7951
dc.description.pages217
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess