Show simple item record

dc.contributor.authorTümtürk, Şua
dc.date.accessioned2020-12-21T13:38:09Z
dc.date.available2020-12-21T13:38:09Z
dc.date.submitted1990
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/326031
dc.description.abstractBu tezde, son yıllarda önemli bir pazarlama aracı olarak karşımıza çıkan postayla katalogdan alışveriş tekniği için Türkiye'de potansiyel bir pazarın varlığı araştırılmakta, ve bu pazarın kimlere ne şekilde hitap ettiği ortaya konulmak istenmektedir. Araştırma, bu konuda daha önce yapılmiş incelemeleri ve Ekim 1989- Ocak 1990 tarihleri arasında istanbul'da gerçekleştirilen saha çalışmasının sonuçlarını kapsamaktadır. Analizde, istanbul'dan 158 örnek kişinin katalogla alışveriş eğilimleri incelenmiş ve postayla alışveriş isteminin örnek grup arasında yaygın bir şekilde yer almadığı gözlenmiştir. Çeşitli faktörlerin katalogla satın alma davranışı üzerindeki etkileri incelenmiş ve bulgular kişilerin davranış özellikleri, demogfik ve sosyoekonomik özellikleri ile katalogdan alışveriş eğilimleri arasında `önemli bağlantılar ortaya koymuştur. Bu Çalışma bulgu ve analizlerin yorumları ile sonuçların katkılarını ayrıca sunmaktadır.
dc.description.abstractIn this thesis, the market for catalog buying type of retailing was investigated. The basic purpose of the study is to find out whether such a market exists for mail-order catalogs, and to define this market segment. The study included the literature review and interpretation of the computer analyzed data obtained from the survey conducted in Istanbul, Turkey during November 1989 and January 1990. In the analysis 158 people constituted the sample Data used for the study were collected by a structured, undisguised, and self- administered questionnaire. The intentions of the respondents toward catalog purchases were investigated in order to determine the size of this market. Moreover the attitudinal, demographic, and socioeconomic factors were analyzed to consturct a relationship between those variables and buying motivations of the respondents. The findings of the analysis revealed that intention of catalog buying is not widespread throughout the sample., According to the results, shopper convenience orientation, self confidence y liking for trying new product, parking problems difficulty in shopping, trust in well known firms' catalogs, willingess to take risk in catalog purchases, impulse buying, frequency of shopping distance to a shopping center, transportation mean used in shopping and foreign language known were found as significantly related to willingness of buying goods from mail-order catalogs.- iv - However, it should be noted that the insufficient sample size brings up a major limitation on generalizing the results.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleA Study on `catalog buying behavior`
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmMail order
dc.subject.ytmPurchasing behavior
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmCatalogue buying
dc.identifier.yokid15704
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid15704
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess