Show simple item record

dc.contributor.authorAkarçay, Müge
dc.date.accessioned2020-12-21T13:37:41Z
dc.date.available2020-12-21T13:37:41Z
dc.date.submitted1991
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325984
dc.description.abstractSon yallarda banyo mekanı ve elemanları yeni anlamlar kazanmaya başlamıştır, özellikle endüstrileşme, artan yapılaşma, değişen yaşam tarzları, kültürel değerler ve sosyal alışkanlık lar banyo tasarımını başlıca etkileyen faktörler olmuştur. Sürekli gelişen ve kendilerini yenileyen tüketiciler için banyo artık sadece temizlik ihtiyacını karşılayan bir yer değil, aynı zamanda vücudun ve ruhun rahatladığı bir mekan haline gelmiştir. Bugünkü banyo mekanı anlayışının günlük hayata uygulanışı için tasarım ve üretim ile ilgili başlıca kriterler dikkatlice incelenmelidir. Yeni malzemeler, mimari standardlardaki değişiklikler, teknolojik yenilikler ve banyo tasarımlarını estetik bir bakış açısıyla hazırlayan tasarımcıların gelişmeleri, inşaat sektö ründe hareketlenmelere yol açmıştır. Bu çalışmada inşaat sektörü seramik vitrifiye ürünler açısından iki pazar halinde incelenmektedir. Bunlardan birisi yeni yapılmakta olan inşaatlar, diğeri ise yenileme pazarıdır. Bu iki pazar, ürün özel likleri ve onların tanıtımı ile ilgili farklı servisler ve pazarlama faaliyetleri gerektirmektedir. Bu çalışmanın amacı, seramik vitrifiye ürünlerde tüketici davranışlarını belirlemek ve böylece tüketicilerin ihtiyaç ve istekleri ile ilgili ana noktaları yakalayarak onlara uygun ürün özelliklerini saptamaktır. Bu amaç doğrul tusunda, seramik vitrifiye ürünlerin satınalınması ile ilgili karar verme aşamalarındaki rol yapıları, alternatif değerlen dirmede başvurulan kriterler, pazarlamacıların etkin bir biçimde kullanabilecekleri bilgi kaynakları, pazarda tercihvii- edilen markalar ve en son olarak da tüketicilerin satış sonrası davranışları incelenmektedir. Çalışmanın bulguları, seramik vitriye ürün sektöründeki üretici ve pazarlamacıları aydınlatabilecek bazı öneriler halinde sunulmuştur.
dc.description.abstractABSTRACT In the last few decades, the bathroom space and its elements began to gain new meanings. Especially industrialization, new constructions, changes in ways of life, cultural values, and social habits are basic factors influencing the new bathroom designs. People who keep improving and renewing themselves has a new understanding of bathroom other than just meeting the need of cleaning, but also a space where the body and soul can relax. Today's concept of bathroom space is applied to the practical life through careful study of crucial criteria about its designing and production. New materials, changes in architectural standards, technological innovations, and improvements of designers who prepare the bathroom designs with some aesthetic views cause some movements in the construction sector. This sector is analyzed in terms of two different markets of seramic vitrified products in this study. One market is the new constructions and the other is the renewal market. These two markets necessitate different services and marketing activities concerning product attributes and their promotions. This study aims to determine the consumer behavior in seramic vitrified products in order to capture the key points of their needs and desires and to fulfill them with right product attributes. The role structure in the decision making process of vitrified products among family members and some outside agents as decorators and contractors is analyzed. The criteria used in evaluating the alternatives in seramic vitrified products are pointed out in terms of their importance- V given by different consumer groups. The information sources through which marketers can reach the consumers in most effective ways are investigated. Finally the most preferred brands in the market and also the post-purchase consumer behavior are analyzed. The findings are used to present certain implications which may highlight the manufacturers and the marketers in the sector of vitrified products.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİç Mimari ve Dekorasyontr_TR
dc.subjectInterior Design and Decorationen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleConsumer behavior in seramic vitrified products
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmCeramic art
dc.subject.ytmCeramic vitrified products
dc.subject.ytmConsumer behavior
dc.subject.ytmCeramic industry
dc.subject.ytmDesign
dc.subject.ytmBathroom
dc.identifier.yokid16320
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid16320
dc.description.pages163
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess