Show simple item record

dc.contributor.advisorUlusoy, Gündüz
dc.contributor.authorYazgaç, Tülin
dc.date.accessioned2020-12-21T13:37:04Z
dc.date.available2020-12-21T13:37:04Z
dc.date.submitted1992
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325922
dc.description.abstractÖZET Şirketlerin gelişip büyümeleri, büyük ölçüde, bünyelerinde bulunan çeşitli bölümlerin uyum içinde çalışmasına bağlıdır. Bu bölümlerin amaçlan farklılık göstermekte ve herbiri kendi çıkarını gözetirken diğer bölümlerin çıkarlarının zedelenmesine neden olmaktadır. Bu nedenle, karşılıklı eşgüdüm giderek önem kazanmaktadır. İncelenen ikilemler arasında en göze çarpanı üretim ve pazarlama birimleri arasında gerçekleşenidir. Bu tezin amacı, bir toplaşık üretim planlama probleminde üretim ve pazarlama bölümlerinin eşzamanlı olarak ele alınarak modellenmesidir. Geliştirilen çokdönemli, çokürünlü modelin amaç fonksiyonu, kârın enbüyüklenmesi olup, her iki birimin de özelliklerini taşımaktadır. Ürünlerin dönem bazındaki talepleri çeşitli talep fonksiyonları vasıtasıyla üretilmekte ve düzeltilmektedir. Ayrıca, ürünlerin fiyat ve reklam verimleri de model içerisinde hesaplanmaktadır. Reklam giderlerinin karesel maliyet fonksiyonları yardımıyla yaklaşıklanmalan, üretim miktarlarının ölçekler ekonomisi göstermesi ve artbirikimlerin hesaba katılması, modelin göze çarpan diğer özelliklerini oluşturmaktadır. Bu modeli çözmek amacıyla iki aşamalı bir çözüm yöntemi geliştirilmiş ve değişik özellikleri olan problemler üretilerek bu yöntemin randımanı ölçülmüştür. Geliştirilen yöntemde, iki değişik arama tekniği ve bunların içine yerleştirilmiş olarak bulunan doğrusal programlama yanında sezgisel bir metod da mevcuttur.
dc.description.abstractIV ABSTRACT The prosperity of a firm depends highly on the functional integration of its various departments. The objectives of these departments are contradictory, and each one will try to maintain its own narrowly defined benefit, while damaging the other departments' perceived benefits. Therefore, there is a need for mutual coordination. Among the dichotomies observed, the one between the production and marketing departments is the most striking, and deserves further consideration. The aim of this dissertation is to model an aggregate production planning problem that considers the production and marketing functions in a simultaneous manner. The developed multi-period, multi-product model with the objective of profit maximization displays the characteristics of both departments. Demand of each product in each period is generated and smoothed through the use of demand functions. The price and advertising efficiency of the products are determined within the model. In addition to these features, the cash outflow for advertisement expenditures is approximated by a quadratic cost function, and the number of units produced exhibit economies of scale. Also, stockouts are taken into consideration in the form of backlogging. A solution methodology consisting of two phases is developed, and cases displaying some important characteristics are generated and solved in order to test the performance of the proposed method. This methodology incorporates linear programming which is embedded in two different search techniques, along with a heuristic procedure.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleAn Aggregate production planning model with simultaneous production and marketing decisions
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSimultaneous model
dc.subject.ytmProduction
dc.subject.ytmProduction planning
dc.subject.ytmMarketing
dc.identifier.yokid21620
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid21620
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess